V průběhu října jsem se zastavila za jedním ze svých klientů - FarmyPython s.r.o., kterou provozují bratři Bednářovi - Matěj a Jakub. Pohovořila jsem si s nimi zejména o jejich podnikání jako takovém. Zabývají se totiž netradiční oblastí. Když k nim přijdete na farmu, potkáte spoustu opic. A nejen to.
Jako dítě jsem chtěl být popelářem. I když se dnes věnuji z velké části obchodu v oblasti teraristiky a prodeje exotických zvířat, tak vlastně ke zvířatům nemám vztah přímo jako chovatel. Od toho je tu můj bratr (Jakub Bednář) a otec. Já zastávám úlohu obchodníka, řeším finance. Bratr s otcem se starají o zvířata jako taková, jsou to profesionální chovatelé a zvířata milují.
Se vším vlastně začal můj otec, a to klasicky doma jako většina začínajících podnikatelů. Protože tehdy se mu rozrůstal vývoz exotických zvířat do zahraničí, tak si přikoupil další pozemek, aby je měl kde přechovávat před následných exportem. Postavili jsme na pozemku farmu a zahájili mimo jiné profesionální chov zvířat. A vlastně toto děláme i dodnes – zabýváme se profesionálně chovem a prodejem různých exotických zvířat – od krokodýlů, přes pavouky až po hady či opice. Podařilo se nám zprostředkovat i prodej bílého tygra. O našich aktivitách se lze dočíst i na webu Farmapython.cz.
Dá se říci, že dnes děláme to stejné co v minulosti, akorát ten chov exotických zvířat je doplněk. Provádíme importy zvířat včetně jejich následného exportu do zahraničí směrem k zákazníkům, zprostředkováváme prodej. Mimo to prodáváme velkoobchodně i maloobchodně krmiva a vitamíny pro zvířata, doplňky pro teraristiku. V oblasti mražených krmiv např. dodáváme myši či potkany, a to i v rámci mezinárodního obchodu. Spoustu věcí dodáváme i do zoologických zahrad.
Aktuálně si nejsem vědom toho, že by existovaly nějaká nepsaná pravidla. Takže asi ne.
Nejspíše podobně jako většina jiných e-shopů. Pro náš obchod Eshop.Farmapython.cz využíváme PPC kampaně, inzerce na srovnávačích zboží, sociální sítě (Facebook), věnujeme se e-mailingu. V portfoliu se nachází potřeby pro teraristiku, krmné směsi i vitamíny pro psy a další zvířata. Mimo internet se věnujeme také propagaci – aktuálně navštěvujeme a hostujeme na různých veletrzích a výstavách (posledně to byla Exota Olomouc).
Víme, že off-line aktivity nám hodně pomáhají. Tyto výstavy a veletrhy pro nás nejsou primárně o prodeji zboží na místě, ale o tom, že nás chovatelé vidí, produkty si prohlédnou, máme možnost společně pohovořit. Spokojený chovatel rád doporučí naše produkty a služby dál. A o to nám zejména jde a
Určitě. Ale určitě bych některé procesní věci uvnitř firmy dělal zcela jinak, než máme nyní nastaveno. Ale co mě mrzí, je to, že jsem s propagací internetu a e-shopem nezačal mnohem dřív. Vidím tam potenciál růstu, který jsem tam kdysi bohužel neviděl.
Nejvíce se bojím toho, že dobu „zaspíme“ a setrváme na tom, jak to nyní je a bude nám to stačit. V podstatě to koresponduje s tím, co jsem už zmínil – se vším jsme měli začít mnohem dřív a nečekat. A z toho mám obavy i dnes – že ty trendy přehlédnu.