Jakub Nožička (Mergado.cz): Nejčastější chybou v XML feedech je špatný categorytext

Možná už jste slyšeli o aplikaci Mergado. Dostává se stále více do povědomí e-shopů, které inzerují na zbožových vyhledávačích. Co je to Mergado, kdo ho používá a co umí? Právě tyto dotazy a mnohé další padly na rozhovoru o Mergadu, které zastoupil Jakub Nožička, pracovník zákaznické péče.

Co je to Mergado a k čemu slouží?

Mergado je nástroj, který pomáhá eshopům navyšovat tržby z vyhledávačů zboží. Pokud bych měl být odbornější, tak je to nástroj, pomocí kterého upravujeme XML soubory pro vyhledávače zboží.

Kdo nejčastěji používá aplikace Mergado?

S naší aplikací pracují jak samotné e-shopy, tak specialisté na zbožové vyhledávače i reklamní agentury. Poměr mezi nimi je vyrovnaný.

Mergado mělo dříve základní tarif Basic zdarma, co vás přimělo k jeho zpoplatnění?

Ano, dříve byl tarif Basic pro eshopy do 2 000 položek zdarma. Nyní jsou všechny tarify zpoplatněné, přičemž ten nejlevnější (do 10 000 položek) stojí necelé tři stovky bez daně měsíčně. Byly poptávky na menší a levnější tarif, ale vycházíme z předpokladu, že když eshop nevydělá tolik, aby mohl investovat tři stovky měsíčně do úprav inzerce na zbožácích, pak nemá smysl zabývat se Mergadem.

Nicméně nabízíme měsíční lhůtu na vyzkoušení. V průběhu oněch třiceti dnů eshop většinou zjistí, jestli mu Mergado pomáhá nebo ne.

Vývoj softwaru není zrovna levná záležitost. Proto jsme byli nuceni Mergado zpoplatnit.

Slečna Petra Mikulášková s mužem Jakubem Nožičkou v kanceláři firmy Mergado.

S Jakubem Nožičkou – pracovník zákaznické péče Mergada.

Jak se změnil počet uživatelů po zpoplatnění všech tarifů?

Změnil se k lepšímu. Ubyli uživatelé, kteří to nemysleli vážně. Věděli, že Mergado nějak pomáhá s inzercí, tak do něj nahráli feed a čekali zázraky. Mergado je však nástroj, ne univerzální řešení. Je jako lopata, která vám pomůže vykopat jámu. Ale sama o sobě, bez kompetentní obsluhy, nic nezmůže. Počty klientů se snížily, avšak pokles nebyl nijak závratný.

Jaký je poměr mezi lidmi, co Mergado zkusí a těmi, co je zkusí a pokračují v jeho užívání?

Tyto statistiky nesledujeme. Většinou však bývá pravidlem, že uživatelé, kteří se naučí v aplikaci pracovat, u ní zůstávají.

Neplánujete náhodou desktopovou aplikaci, abyste zvýšili rychlost přesunu dat?

Neplánujeme. Připojení do aplikace a pomalejší odezva je dána technologicky – servery se musí vzájemně autorizovat.

Výkon Mergada se však snažíme průběžně navyšovat. Za uplynulé dva měsíce jsme zrychlili dvojnásobně – namísto dřívějších synchronizací každých 12 hodin teď synchronizujeme feedy každých šest hodin.

A co konkurence Mergada?

O žádné nevíme.

Jaký vývoj plánujete do budoucna?

Určitě chceme zpřehlednit uživatelském rozhraní administrace. Také plánujeme aplikaci dále zrychlovat. Při dalších vylepšeních často zohledňujeme požadavky uživatelů, kteří s Mergadem aktivně pracují.

Průběžně vyvíjíme nové funkce, které se budou hodit spíše větším eshopům.

Snímek obrazovky -Aplikace Mergado

Snímek obrazovky – Aplikace Mergado

Jaké chyby v XML feedech nejčastěji vidíte?

Nejčastější chybou bývá špatně uvedený categorytext, nejčastěji jde o tyto tři verze:

E-shopy posílají svoji specifickou strukturu kategorií, jenže zbožáky, zejména tedy Heureka, akceptuje pouze svoje stromy kategorií

Categorytext bývá často neúplný. Například eshop uvede jen „Střešní okna“, namísto celé specifikace „Stavebniny | Střešní okna  a doplňky | Střešní okna“

Občas se stává, že u produktu je uvedeno více categorytextů. Mnohdy je to způsobeno tím, že produkt je na e-shopu zařazen ve více kategoriích, jenže zbožáky u všech položek akceptují pouze první categorytext, zbytek ignorují.

Další chybou je absence popisků zboží, či duplicitní popisky zboží. E-shopy si neuvědomují, že z těchto popisků čerpají vyhledávače zboží při zobrazování produktů ve fulltextu.

Kompletní přehled nejčastějších chyb můžete najít taktéž v článku na našem blogu.

Závěrem chci zmínit, že s aplikací Mergado mám také zkušenosti a pravidelně s ní pracuji. Musím zcela souhlasit s tvrzením, že její obsluha není nejjednodušší. Pracujete v ní s pravidly, které mění výstupní XML feed. Pokud potřebujete upravit váš XML feed přes Mergado či provést audit a sestavit doporučení pro úpravy, ráda vám v tomto směru pomohu.

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *