Milan Šmíd (Seznam): I Zboží.cz má pro svoje klienty optimalizátory

Zboží patří mezi jedny z největších zbožových srovnávačů v ČR. Také za jeho vývojem stojí tým lidí a neustále něco inovují. Jak to v tuto chvíli vypadá z technické stránky, se dozvíte z rozhovoru s Ing. Milanem Šmídem, který nad chodem této služby drží vedoucí ruku.

Na Zboží.cz se nově zobrazuje dotazník, jak moc mají lidí zájem ho vyplnit?

Úspěšnost vyplnění dotazníku na Zboží.cz je v tuto chvíli cca až 40-50% ze všech zobrazených. Problémem ale je to, že dotazník se zobrazí pouze lidem, kteří nakoupili v e-shopech, jež mají nasazeny konverzní kódy z administrace Zboží.cz. A ten e-shopy v některých případech nenasazují. Jinak samotné dotazníky se zobrazují po 7 dnech od nákupu na e-shopu.  Podmínkou k zobrazení dotazníku je, aby zákazník byl registrovaný uživatel Seznamu a také aby obchod měl už minimálně 4 reference nasbírané. Taktéž zaznamenáváme, že některé e-shopy se snaží svoje hodnocení obchodu uměle vytvářet. V tomto směru provádíme pravidelné kontroly, zejména u e-shopů, které začínají se sběrem referencí.

Muž - Ing. Milan Šmíd - vedoucí zbozi.cz

Ing. Milan Šmíd – vedoucí zbozi.cz

Jak často aktualizujete údaje z feedu?

U e-shopů které využívají Neupřednostněné položky (cena prokliku 0,2 Kč) si stahujeme informace 3x týdně z URL adresy uvedené při registraci. U e-shopů které využívají Upřednostněné položky (cena prokliku 1 Kč) s aukčními prokliky alespoň 1x za den.

Jak dlouho trvá administrátorům, než zpracují nové a dále pak pozměněné zboží z feedu?

Pokud chce klient změnit adresu feedu, čímž pádem dochází ke kompletní změně všeho, tak změna se projeví do 12h po vyřešení požadavku naším administrátorem Zboží.cz. Pokud dojde ke změně položky, která už ve feedu byla, tak trvá robotovi zhruba 2 dny, než ji zcela zpracuje. Tento proces budeme zjednodušovat a celkově urychlíme změnu XML feedu. Nedávno jsme spustili pro vybrané e-shopy ruční párovací nástroj, který bychom chtěli postupně zpřístupnit všem e-shopům. Jeho podstata tkví v tom, že si provozovatel/administrátor/správce e-shopu, který vstupuje do administrace Zboží.cz, bude moci sám spárovat ručně produkty, které nemá napárovány.

Jakým způsobem se párují položky na Zboží.cz? Co má zásadní vliv na spárovanost?

Čím je přesnější název vaší nabídky s názvem produktu v databázi Zboží.cz, tím je větší šance k napárování. Pokud je tam EAN, tak ta přesnost může být vyšší. Každý e-shop má možnost si v administraci vyjet CSV export, kde uvidí aktuální spárovanost svých produktů na Zboží.cz. Rád bych poznamenal, že vytváříme novou produktovou databázi, na její tvorbu jsme vyčlenili 20 administrátorů. Úkolem této nové produktové databáze bude snaha pomoci e-shopům, aby dosahovali lepší spárovanosti.

Díky exportu spárovanosti okamžitě vidíte, jak jsou vašeho produkty na zbozi.cz spárované.

Díky CSV exportu okamžitě vidíte, jak jsou vaše produkty spárované.

Co to je vlastně ta produktová databáze?

Do databáze výrobků zakládáme nové položky podle vlastního uvážení, avšak nebráníme se jejímu rozšiřování. Předpokladem je, aby tyto výrobky byly dostatečně známé a pod stejným nebo velice podobným označením byly nabízeny více internetovými obchody na Zboží.cz. Do této produktové databáze se pak párují položky od jednotlivých eshopů.

Vypisují se produkty, které jsou spárovány, i ve fulltextu?

Určitě ano.

Jaké jsou nejčastější chyby ve feedu, které vám e-shopy posílají?

Musím to rozdělit na dvě oblasti. První nemá nic společné s chybou ve feedu, ale v dobíjení kreditu. Dobíjení Zboží.cz funguje u většiny e-shopů přes peněženku. Stává se nám, že kredit na Zboží.cz dobijí majitelé/správci e-shopů do špatné peněženky, která není napojena na účet Zboží.cz. E-shop si musí hlídat, aby peněženka, kterou pro dobití použije, byla svázána s účtem Zboží.cz. A druhou oblastí, tedy tou, která přímo souvisí s feedem, jsou samozřejmě technické věci. E-shopy nejčastěji mají ve feedu potlačené aukční prokliky. Zadávají si je ručně přes administraci, ale to jim je k ničemu, protože je mají ve feedu potlačené. Další chybou jsou samozřejmě špatné názvy kategorií, chybějící obrázky a špatné titulky. V administračním rozhraní je odkaz na zpracovanou nápovědu pro internetové obchody. V této nápovědě je sekce nejčastější dotazy a odpovědi. V ní mohou e-shopy najít odpovědi na spoustu otázek, které je zajímají ohledně Zboží.cz, a také zde mohou najít informace k nejčastějším chybám ve feedech. Nápověda je taktéž dostupná na na stránkách Zboží.cz.

Pokud provozuji více e-shopů, za jakých podmínek mohu mít více e-shopů na Zboží.cz? A jak řešíte duplicitní produkty?

Podmínkou pro provoz více e-shopů na Zboží.cz je placený zápis na Firmy.cz. Placený firemní zápis musíte mít jen tehdy, když se sortiment překrývá. Je-li jeden shop například zahradní technika a druhý parfémy, není třeba zakládat placené firemní zápisy.

Poskytujete podobný servis jako optimalizátoři Skliku?

Vzhledem k tomu, že Zboží.cz spadá pod PPC, tak se chceme v tomto směru vydat podobnou cestou. Optimalizátory již v tuto chvíli máme. Je-li to možné, řeší chyby s klienty přes e-maily a telefonicky. Pokud to možné není, chodí s obchodníky na schůzky přímo ke klientům. V tuto chvíli máme 7 optimalizátorů. V rámci této schůzky radí přímo klientům a pomáhají jím optimalizovat jejich prezentaci na Zboží.cz.

Co mají e-shopy dělat pro dosažení vyšších tržeb na Zboží.cz?

Jednoznačně by měly usilovat o co největší spárovanost. Dále by si měly nasadit na své e-shopy konverzní kódy z administrace Zboží.cz a doporučuji jim, aby ve svých objednávkových (automatických) e-mailech informovali o dotaznících. Podmínkou také je, aby měly aktivovány aukční prokliky a pracovali s cenami za proklik. Na začátek nového roku chystáme sortiment report. Ten může pomoci pro určení vhodné kategorie produktu ve feedu.

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *