Kolik odvedete na dani při provozu na e-shopu?

Zákon o dani z příjmu platí pro všechny. Jakmile generujeme zisky, za jistých okolností je musíme i zdanit. To platí i při provozu e-shopu, ať už jste či nejste ve ztrátě. Podat přiznání k dani musí každý, až na výjimky dané zákonem. Kolik tedy pošlete finančnímu úřadu?

Záleží, jestli jste právnická nebo fyzická osoba

Pokud e-shop zakládáte, nejspíše jej budete provozovat na živnost. V tento moment budete fyzickou osobou. Pokud ale chcete např. společnost s ručením omezeným, budete již právnickou osobou. Pro fyzickou i právnickou osobu platí z hlediska daní odlišné podmínky.

Fyzická osoba zdaňuje sazbou 15%

Fyzická osoba, která je povinně zapsána v živnostenském rejstříku, si může vybrat ze dvou způsobů zdanění svých zisků, a to tak, že:

  • Od skutečných příjmů odečte skutečné výdaje (v praxi nejčastější).
  • Od skutečných příjmů odečte procentuální výši výdajů (nutno splnit další podmínky).

Výsledek výše psaného odečtu je tzv. základ daně. A ten se daní v tuto chvíli sazbou 15%. Takže bude-li váš základ daně 100 000 Kč, celkem 15 000 Kč si vezme stát. Samozřejmě musíte počítat s tím, že takto vypočtenou daň si můžete snížit o slevy na dani. Stejně tak i vypočítaný základ daně ve výši 100 000 Kč si můžete snížit o tzv. odčitatelné položky.

Právnická osoba zdaňuje sazbou 19%

Právnická osoba dochází k základu daně podobně jako fyzická osoba, která od skutečných příjmů odečte skutečné výdaje. Konečný základ daně ovšem daní sazbou 19%. Takže v případě základu daně 100 000 Kč je vypočítaná daň 19 000 Kč. Právnická osoba také může, stejně jako fyzická osoba, snižovat základ daně o odčitatelné položky a uplatňovat slevy na dani. Ty jsou ale zcela jiné než u fyzické osoby.

Jak dojdeme ke skutečným výdajům a příjmům?

Skutečné příjmy jsou zjednodušeně řečeno to, co prodáte na svém e-shopu. Skutečné výdaje jsou to, kolik vás stálo pořízení takto prodávaného zboží. Samozřejmě toto vysvětlení je to nejjednodušší a zasvěcenější člověk ví, že situace není tak jednoduchá, proto správu účetnictví svěřujeme kvalifikovaným účetním či daňovým poradcům.

Psala jsem, že fyzická osoba může uplatnit i procentuální výši výdajů. V tomto případě nemusí dokládat svoje výdaje účetními doklady (např. zaplacené faktury). Sazbu daně vyjádřenou procentem najdete v zákoně o dani z příjmu. V případě provozu e-shopu bude výše této sazby 60%.

Fyzická osoba

Skutečné výdaje

Fyzická osoba

Výdaje dané procentem

Právnická osoba

Skutečné výdaje

Příjmy = 1 000 000 Kč

Příjmy = 1 000 000 Kč

Výnosy (příjmy) = 1 000 000 Kč

Skutečné výdaje = 800 000 Kč

Procentuální výdaje 60%

Náklady (výdaje) = 800 000 Kč

Základ daně = 200 000 Kč

Základ daně = 400 000 Kč

Základ daně = 200 000 Kč

Sazba daně 15%

Sazba daně 15%

Sazba daně 19%

Vypočítaná daň = 30 000 Kč Vypočítaná daň = 60 000 Kč Vypočítaná daň = 38 000 Kč

 Zjednodušené schéma výpočtu daně u fyzické a právnické osoby bez započtení dalších vlivů

Nyní víte, že existují v zásadě tři varianty a každou z nich je třeba předem promyslet a propočítat. Nastává-li konec roku a je třeba podat daňová přiznání za předchozí rok, zamýšlí se každý, jak na daních odvést co nejméně, tedy stlačuje základ daně do co nejnižších čísel. A s tím vám vždy pomůže kvalifikovaná účetní či daňový poradce.

Býváte překvapeni po skončení roku, kolik musíte státu odvést na dani?

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…