Kdy na e-shopu dochází k uzavření kupní smlouvy?

Už mnohokrát jsem se setkala s dvěma názory na vznik kupní smlouvy při provozu e-shopu. Jedna říká, že kupní smlouva vzniká v momentě odeslání objednávky kupujícím, druhá říká, že kupní smlouva vzniká v momentě akceptace ze strany prodávajícího. Více se ale razí trend druhé varianty. Podíváme se na ni blíže.

Upozornění: Vzhledem ke staršímu datu vydání tohoto článku nemusí být již některé informace v souladu s aktuální legislativou. V roce 2014 vstoupil v platnost NOZ.

Vznik kupní smlouvy mezi dodavatelem a spotřebitelem

Kupní smlouva vzniká v momentě, kdy dodavatel (provozovatel e-shopu) potvrdí přijetí objednávky od spotřebitele (např. formou automatického e-mailu). V tento moment smlouva nabývá platnosti a nelze ji jen tak zrušit. Zrušit kupní smlouvu lze v zákonem daných důvodech. V těchto případech nemůže provozovatel e-shopu požadovat jakékoliv smluvní pokuty od kupujícího. Pokud dojde ke zrušení smlouvy na základě vzájemné dohody, lze sjednat smluvní pokuty.

Každá kupní smlouva musí splňovat tři základní kritéria

  • Kvantita – dodám v množství, které si zákazník objednal
  • Jakost – dodám v kvalitě, jaká je pro zboží typická
  • Cena – dodám v ceně, za jakou si zákazník zboží objednal

Bude-li ve vaší kupní smlouvě něco v těchto třech oblastech špatně, vždy najdete v českém právním řádu ustanovení či pokyn, který vaši problémovou situaci nějakým způsobem ošetřuje.

Jaké předsmluvní informace pro spotřebitele v rámci prodeje a nákupu na e-shopu musíte poskytnout?

  • Označení prodávajícího
  • Charakteristika zboží a služeb
  • Cena včetně daní a poplatků
  • Náklady na dodání (přepravné)
  • Způsob platby, dodání nebo plnění
  • Poučení o právu odstoupit od smlouvy
  • Doba nabídky

Většinu z výše psaného seznamu lze zmínit v obchodních podmínkách, některé části se vyskytují navíc i přímo v detailu produktu či v nákupním košíku (cena včetně daní a poplatků – tu těžko budete zanášet do obchodních podmínek).

A jak to je s povinností doručení zboží k zákazníkovi?

Povinnost provozovatele e-shopu zboží fyzicky předat (tzv. princip odnosnosti) v sobě nezahrnuje dobu přepravy spediční firmou. Tedy pokud máte na e-shopu informaci, že expedujete do 3 pracovních dnů od potvrzení objednávky, v této lhůtě musíte zboží fyzicky předat přepravní službě, respektive zákazníkovi.  Délka rozvozu přepravní službou se do tohoto termínu nepočítá.

Tedy bude-li váš zákazník uhánět, že stále nemá doma zboží a na internetu máte informaci o expedici do 24h, můžete být v klidu. Pokud jste zboží do 24h předali přepravní společnosti a ta zboží rozváží další 3 dny, nemá zákazník právo od kupní smlouvy odstupovat z důvodu prodlení v termínu dodání.

Velmi důležitý poznatek je i ten, že pokud zákazník zboží fyzicky nepřebírá, kupní smlouva jako taková vůbec nezaniká! Naopak, stále trvá a vy máte právo požadovat po zákazníkovi přiměřenou náhradu na dodatečné uskladnění či opakované doručování. Ohledně této skutečnosti jsem posílala i dotaz na ČOI, jejíž sdělení si můžete přečíst.

Pokud potřebujete odbornou právní radu, můžete využít renomovanou právní (online) kancelář na adrese www.pravopropodnikatele.cz, kterou sama využívám.
Pozor! Od 1.1.2014 platí nový občanský zákoník. Už jste si aktualizovali obchodní podmínky na e-shopu? Pokud ne, tak na www.pravopropodnikatele.cz/obchodni-podminky vám pomohou.
Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *