Dodavatelé e-shopů a zásady, které by měli dodržovat

Až budete jednat s potenciálními firmami na zhotovení vašeho e-shopu, všímejte si, jestli jim něco říkají zásady zmíněné v tomto článku a jak moc se s nimi ztotožňují. Ušetříte si tak případné budoucí starosti.

Zásada 1 – Firma vám umožní osobní schůzku

Představte si, že vás někdo osloví se zakázkou ve výši 5 000 Kč na druhé straně ČR. Současně se s vámi bude chtít sejít třeba někde na půli cesty. Bude vám toto setkání stát za těch 5 000 Kč? Nejspíš ne. Možná v případě, že vám klient proplatí cestovní náklady. Většina firem od těchto „face to face“ setkání upouští, protože spoustu věcí lze zjistit telefonicky či elektronickou poštou.

Rozsáhlé projekty, jako jsou e-shopy, vyžadují osobní setkání

Na osobní schůzky přichází řada v momentě, kdy plánovaný e-shop má být náročnějšího charakteru – většinou jde o individuální řešení či rozšířené varianty pronájmu. V těchto případech firmy sami navrhují osobní setkání.

Osobní schůzky

  • Realizují se téměř vždy u rozsáhlých projektů.
  • Budete-li ji chtít, měla by vám ji firma za adekvátních podmínek umožnit.
  • Na schůzku si připravte otázky, ať pak na sebe jen nekoukáte.

Zkušenosti z praxe

Zákazníci často neví, na co se při schůzce ptát. Otázky je mnohdy napadají až po ukončení schůzky. Pokud i vy předem nevíte, na co se budete ptát, doporučuji vám od takového setkání upustit. Za těchto podmínek se stejně nic nedozvíte a ztratíte vy i firma čas, který jste mohli věnovat něčemu jinému.

Zásada 2 – Firma vám připraví smlouvu o dílo

Dnes je běžnou praxí uzavírání smlouvy o dílo, zejména v případě tvorby e-shopů, které nejsou ve variantě pronájmu, ale v režimu individuálního řešení. Firmy mají tyto dokumenty přichystané od právníka, pouze mění identifikační údaje objednatele (klienta) a samozřejmě také pasáže, na kterých se neshodnete. V případě pronájmu uzavíráte licenční smlouvu.

Ze smlouvy o dílo plynou závazky

Firma má záruky, že za svou práci dostane zaplaceno, vy máte záruky, že získáte webovou prezentaci a že rozpory se smlouvou máte kde reklamovat. Smlouvu o dílo si vždy prostudujte a bude-li vám cokoliv nejasné, obraťte se na firmu s žádostí o vysvětlení patřičného ustanovení. Je to jejich smlouva a měli by jí detailně rozumět.

Na co si dát pozor?

  • Smlouvy o dílo mohou být uzavřeny podle obchodního či občanského zákoníku.
  • Jako soukromá osoba požadujte smlouvu uzavřenou podle občanského zákoníku.
  • Smlouvu o dílo podle obchodního zákoníku uzavírají mezi sebou podnikatelé.

Zkušenosti z praxe

Pozor na licenční smlouvy u individuálních řešení! Pokud si necháte postavit e-shop na míru, odmítněte licenční smlouvy. Vyžadujte smlouvu o dílo. Pokud přece jen bude firma lpět na licenční smlouvě, vyžadujte doživotní licenci.

Zásada 3 – Firma vám pomůže s rozvojem e-shopu

Chcete-li svůj e-shop posunout dál, než jen do fronty stovek běžných e-shopů, budete svoje úsilí muset zaměřit na jeho vývoj. S tím vám může pomoci dodavatelská firma. Už při sestavení kalkulace by vám měli nastínit, že zhotovením e-shopu vše nekončí, ale spíše začíná. Dnes se často hovoří o tzv. internetovém marketingu. Cílem tohoto marketingu je účelná propagace e-shopu.

Internetový marketing není zadarmo

Pamatujte, že cílená propagace na internetu stojí nějaký peníz. Zatím vládne v povědomí drobných podnikatelů myšlenka, že investice několika tisíc měsíčně do propagace je přehnaná. V některých případech tomu skutečně může být. Ať už bude vaše situace jakákoliv, firma by měla účelně obhájit využití vaší investice a pokud sama nemá zkušenosti s marketingem, měla by vám alespoň doporučit, na koho se obrátit.

Proč se věnovat vývoji webu?

  • Péče o e-shop a jeho pravidelná aktualizace je pro návštěvníky znamením, že existujete.
  • Editovaný e-shop působí na návštěvníky důvěryhodněji.
  • Díky péči o svůj e-shop můžete mnohem lépe porozumět internetu i zákazníkům.

Zásada 4 – Firma vám zajistí technickou podporu

Technickou podporou chápeme pomoc při provozu e-shopu. Může se stát, že vám nějaká část najednou přestane fungovat. Taktéž můžete chtít provést výraznější změnu, na kterou váš redakční systém není připraven. V tu chvíli nastupuje technická podpora ze strany vaše dodavatele e-shopu. Už při samotném vyjednávání zakázky si ověřte, zdali vám tuto službu dodavatel zajistí.

Jak funguje technická podpora?

Běžně mohou technickou podporu poskytovat firmy jako formu vícepráce. Za provedené změny vám naúčtují nejčastěji svoji hodinovou sazbu. Taktéž bývají formy této podporu řešeny fixním měsíčním/ročním poplatkem. Pokud budete spadat do této druhé kategorie, předem si s firmou ujasněte, co všechno v rámci poplatku zajišťuje.

Co ohrožuje technickou podporu?

  • E-shop zhotovený studentem, který hledal příležitostný výdělek.
  • E-shop zhotovený vašim kamarádem, který se činnosti věnuje příležitostně.
  • E-shop zhotovený firmou, která zanikla bez toho, aby její povinnosti převzal právní nástupce.

Zásada 5 – Firma vás informuje o vývoji situace

Již při sestavování cenové kalkulace některé firmy doplňují jednotlivé položky o časové rozvržení práce. Tyto časové intervaly jsou prozatím jen rámcovou položkou, která vychází z předchozích zkušeností. Mnohdy se totiž stává, že samotný časový harmonogram naruší nenadálé změny v práci. O tom všem profesionální firma vždy informuje.

Změny v práci jsou jak na běžícím páse

V branži tvorby e-shopů jsou nenadále situace běžným jevem. Často se stává, že klient odmítne dva grafické návrhy, čímž se datum vzniku e-shopu posune o dalších 14 dní. Také se stává, že programátorské práce zaberou více času, než se původně plánovalo. Zásadní je, aby vás firma o těchto změnách s předstihem informovala.

Proč musí firma informovat o stavu své práce?

  • Dávají tak najevo, že svoji činnost berou profesionálně.
  • Chtějí tak předejít možným nedorozuměním.
  • Samozřejmě tvorba e-shopu se nikdy neobejde bez průtahů.

Zkušenosti z praxe

Firmy běžně informují o změnách a tím pádem i stavu své práce elektronicky, teprve ty zásadní oznamují telefonicky. V momentě, kdy obdržíte informaci o změně, vyjádřete svůj názor a změnu potvrďte. Díky tomu zamezíte zbytečným prostojům.

Zásada 6 –  Firma informuje o termínech ukončení

Jako klient budete chtít znát datum, kdy bude váš e-shop hotov. Firmy bývají ve stanovení termínu poněkud obezřetnější. Jednak ví, že tvorba e-shopu je pokaždé jiná, jednak ví, že situaci mnohdy komplikují nenadálé změny. Nicméně se zřídkakdy objeví situace, když zástupce firmy alespoň rámcově neví, kdy bude vaše dílo hotové.

Zhotovení e-shopu se skládá z více termínů

Jako první termín, který vám firma nabídne, je zhotovení grafického návrhu. Ty jsou hotové běžně za 1 až 2 týdny v závislosti na tom, jak rychle dodáte svoje požadavky. Druhou část tvoří nakódování a programátorské práce. Ty bývají u jednoduchých projektů hotové často již za 2 týdny. U náročnějších e-shopů to bývá i několik týdnů.

Co ovlivňuje termíny ukončení webu?

  • Rychlost spolupráce s klientem – hlavně dodání potřebných dokumentů.
  • Komunikace uvnitř firmy a spolupráce mezi zaměstnanci.
  • Další nenadálé situace – přecenění sil firmy, nemocnost a dovolené.

Zkušenosti z praxe

Jakákoli grafika pro e-shop se dnes neobejde bez analýzy použitelnosti. Ta vám prozradí, co v grafice musíte změnit tak, aby to bylo pro uživatele srozumitelnější. Díky tomu se termíny zhotovení natahují. Proto doporučuji začít prvně s výstavbou technického řešení a implementaci grafiky provádět až na konec.

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *