E-shopy v praxi – poštovné, ceny zboží a kupní smlouva

Dne 27.6.2012 se konal webinář za účasti pracovníků časopisu DTest. Tento webinář moderoval pan Miloš Borovička, který působí jako právní poradce DTestu. Zaznělo spoustu zajímavých otázek a odpovědí, které by si měl přečíst každý, kdo prodává na e-shopu.

Upozornění: Vzhledem ke staršímu datu vydání tohoto článku nemusí být již některé informace v souladu s aktuální legislativou. V roce 2014 vstoupil v platnost NOZ.

Vracení poštovného

Provozovatelům e-shopů se často stává, že jim zákazníci vrací zboží z důvodu odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez uvedení důvodu. Otázkou, kterou nejspíš řeší každý, je, kolik peněz takovému zákazníkovi vrátit? Plnou cenu bez čehokoliv navíc, nebo to je snad jinak?

Právní úpravy, které byly vydány v souvislosti s poštovným, jsou následující:

  • Občanský zákoník § 53, odstavec 10  > spotřebiteli vracíme částky, které nám zaplatil, vždy do 30 dnů od odstoupení.
  • Směrnice 97/7/ES o ochraně spotřebitele > spotřebiteli vracíme bezúplatně částky, které nám zaplatil.
  • Rozsudek C 511/08 Evropský soudní dvůr > potvrzuje platnost Směrnice 97/07/ES > nesmíme po spotřebiteli požadovat náklady spojené s dopravou v případě, že uplatňuje odstoupení od smlouvy

Pokud si u vás zákazník objedná zboží, zaplatí za něj, převezme si je a pak se rozhodne vám je vrátit ve lhůtě 14 dnů, musíte mu vrátit částku, kterou vám za toto zboží zaplatil včetně poštovného. Navíc tak musíte učinit do 30 dnů ode dne, kdy vám dal najevo, že chce odstoupit do smlouvy (např. elektronicky či písemně). Nakoupí-li např. za 500 Kč a za poštovné zaplatil 120 Kč, vrátíte mu 620 Kč.

Ceny za zboží a klamavé obchodní praktiky

Často se stává, že e-shopy uvádí neúplné ceny. Dominantou jsou ceny bez DPH a pod ní jsou teprve uvedeny ceny včetně DPH a dalších poplatků (PHE či autorské poplatky). Všechny tyto případy, kdy není zjevně zřejmá konečná cena, se označují jako klamavé obchodní praktikyČeská obchodní inspekce může za toto jednání udělit pokutu až do výše 5 000 000 Kč.

Nejen že takové jednání je z pohledu zákona nesprávné, ale i z pohledu zákazníka je odsuzováno. Představte si, že si do košíku dáte zlevněnou televizi a teprve v souhrnu objednávky se dozvíte, že její skutečná cena je o 230 Kč vyšší. Jak se na to budete tvářit? Koupíte?

Vznik kupní smlouvy

Tím, že vám zákazník odešle svoji objednávku ke zpracování, vyjádřil svou vůli k uzavření kupní smlouvy. Vznik kupní smlouvy upravuje Občanský zákoník v § 43-43c a dále v § 53, odstavec 3. V současnosti existují dva způsoby, jak chápat uzavření kupní smlouvy:

  • veřejný návrh, který zákazník akceptuje > dojde ke vzniku smlouvy
  • nabídka, na kterou reaguje zákazník objednávkou a vy ji potvrdíte > vznik smlouvy

Na jednom webináři jsem slyšela zajímavý postřeh, a to ten, že moment platby nemá vliv na uzavření kupní smlouvy. Důležitý je vznik shody, tedy toho, že spotřebitel chce zboží zakoupit. To se děje:

  • přijetím veřejného návrhu
  • shrnutím transakčních údajů

Závěr je tedy takový, že kupní smlouva vznikne v momentě, kdy vám zákazník odešle objednávku. Doporučuji, abyste k tomu měli na konci nákupního procesu tlačítko se slovy “Závazně objednat“. Díky tomu dáte najevo, že zákazník opravdu závazně objednává.

Pokud potřebujete odbornou právní radu, můžete využít renomovanou právní (online) kancelář na adrese www.pravopropodnikatele.cz, kterou sama využívám.
Pozor! Od 1.1.2014 platí nový občanský zákoník. Už jste si aktualizovali obchodní podmínky na e-shopu? Pokud ne, tak na www.pravopropodnikatele.cz/obchodni-podminky vám pomohou.
Tagy:
Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *