Pavel Schwarz (GoPay): Podvodné platby zaznamenáváme spíše v zahraničí

Platební brána a elektronická peněženka v jednom. Podpora EUR i CZK plateb v rámci ČR i SK. Tak to je dnešní podoba GoPay. A to není zdaleka vše. Přibudou další měny a další země. A nejen to, čeká nás toho více. Pokud na vašem e-shopu používáte platební řešení GoPay, tento rozhovor s Pavlem Schwarzem je věc, které byste měli věnovat pozornost.

Co bylo první myšlenkou, díky které vznikl nápad na platební bránu GoPay?

Původně jsme nepředpokládali, že bychom založili a provozovateli platební bránu. Naším záměrem byla elektronická peněženka (obdoba PayPal), o kterou jsme žádali v roce 2007. Tu máme vlastně dodnes. Tehdy jsme ji potřebovali finančně rozhýbat, a tak jsme postupně integrovali další platební kanály. Dá se říci, že tento projekt nám vyrostl pod rukama až do dnešní podoby. Od původní myšlenky ryze elektronické peněženky jsme se tak odklonili i k jiným platebním možnostem.

A proč zrovna název GoPay?

To slovo má přenesený význam. Samotný název jsme vybírali zhruba půl roku. Původně jsme chtěli zprostředkovávat platby pouze pro entertainment služby. Co se týče grafického ztvárnění, tak ta šipka v logu má sdělovat, že se jedná o platbu na kliknutí, a to je i význam slova.

Jaké služby GoPay vlastně poskytuje a co z toho je vhodné pro eshopy?

Aktuálně máme 2 produkty, a to elektronickou peněženku a platební bránu. Elektronickou peněženku využívají zejména spotřebitelé k platbám na internetu a vzájemnému převodu finančních prostředků. Platební brána je zase pro obchodníky, tedy i e-shopy. Postupně chceme tyto dva produkty spojit do jednoho a vytvořit jednotné prostředí pro uživatele i obchodníky.

Pavel Schwarcz - majitel GoPay

Pavel Schwarcz – majitel GoPay.

Platební karty, platební tlačítka a bankovní převody – můžete vysvětlit rozdíly?

Platební karty slouží k okamžitému převodu peněz z banky zákazníka (debetní karty) nebo z úvěru poskytnutého bankou (kreditní karty) na účet GoPay obchodníka. V rámci nabízeného portfolia plateb jsou nejklíčovější a nejvíce využívané. Je to klasický způsob platby, kdy zákazník opíše údaje ze své karty (číslo a bezpečnostní kód ze zadní strany karty) do formulářových polí. Připsání peněz probíhá v reálném čase na účet GoPay. Mezi podporované karetní asociace patří MasterCard, Visa, a Diners Club International.

Platební tlačítka jsou trochu komplikovanější a méně využívané než platební karty. Je to vlastně okamžitý on-line bankovní převod. V rámci platby se nakupujícímu vygeneruje předvyplněný příkaz k úhradě po přihlášení do jeho internetového bankovnictví. Platba probíhá opět v reálném čase přímo na účet GoPay. Mezi podporované bankovní instituce patří Raiffeisen bank, Komerční banka, Fio banka, mBank, Česká spořitelna a ČSOB.

Bankovní převody jsou podobné platebním tlačítkům. Na rozdíl od nich je příkaz k úhradě zpracováván pouze v pracovní dny a to většinou průměrně do 24 hodin. Nakupující stejně jako u platebního tlačítka platí ze svého internetového bankovnictví, pouze platba je připsána na GoPay účet později. U klasického bankovního převodu už není vyplněný příkaz k úhradě.

Co z toho je nejvíce využívané v ČR a co zase v SK? Jsou tam rozdíly v preferencích?

V rámci České republiky tvoří podíl platebních karet cca 55% z celkového objemu všech transakcí přes platební bránu GoPay. Platební tlačítka zaujímají cca 30% a zbytek se dělí mezi klasické bankovní převody, kuponové platby, mobilní platby a elektronickou peněženku GoPay. Na Slovensku jsou tato čísla lehce odlišná.

Mají tyto způsoby platby všeobecně tendenci růst? Využívají lidi aktivněji on-line platby?

Rapidně roste podíl plateb pomocí platební karty. Pro lidi to je totiž platba na jeden klik. Dříve, zhruba dva až tři roky zpět, dominovala platbám platební tlačítka. Ta ovšem dnes tolik nerostou.

Plánujete do budoucna i jiné země a měny?

Hned od začátku jsme věděli, že nezůstaneme pouze na českém trhu. Mimo Slovensko, které v platbách taktéž podporujeme, plánujeme Polsko a Maďarsko. Aktuálně podporujeme měnu CZK a EUR. Vedle nich plánujeme podporovat libry a dolary.

Může e-shop vaši bránu použít i k platbám z jiných zemí než je ČR a SK?

Ano, může. Obchodník si však musí vybrat jednu z podporovaných měn tj. CZK nebo EUR, ve kterém mu budeme peněžní prostředky vyplácet.

Aktuálně máte nově integrován PayPal – aktivují si jej vaši klienti, je o to zájem?

Zájem o tuto formu platby mají spíše středně velcí obchodníci. PayPal je totiž na poplatcích dražší, takže se každému tolik nevyplatí. GoPay pro obchodníky řeší pouze integrační část, poplatky si řeší přímo PayPal. Naším cílem je s touto elektronickou peněženkou spolupracovat, ne si vzájemně konkurovat.

zzz

V sídle firmy v Českých Budějovicích.

Zaznamenáváte nějaké podvodné platby?

Tak těch máme velmi málo. Pokud už k nějaké dojde, tak plynou ze zahraničí. V rámci ČR jich je opravdu málo.

Jaké další novinky můžeme v tomto roce ještě očekávat?

Můžete se těšit na kompletně novou platební bránu. Aktuálně probíhají veškeré platby tak, že nakupující je přesměrován na platební bránu GoPay mimo e-shop. Nově vyvíjíme způsob, kdy nakupující zůstává na stránkách e-shopu, pouze se mu otevře pop up okno, které realizuje platbu. Musím podotknout, že tato forma integrace byla velmi náročná v případě platebních karet. Samozřejmě stávající obchodníci budou ještě fungovat v aktuálním způsobu zpracování. Postupně je pak budeme přesouvat na nové.

V příštím roce chystáme i změnu administračního rozhraní GoPay účtu. Obchodníci se nemusí bát, nebudou to masivní změny. Vedle toho chystáme mobilní aplikaci k ovládání GoPay účtu (i peněženky). Uživatel si pouze nainstaluje rozšíření do mobilu a pak může svůj účet ovládat přes mobilní zařízení.

Za zmínku stojí i produkt tzv. dělených transakcí, které připravujeme. V zásadě se jedná o to, že platba probíhá mezi dvěma zákazníky a navíc dochází k odvodu provize z nákupu pro provozovatele, který zprostředkoval obchod.

Závěrem chci podotknout, že platební bránu GoPay taktéž sama využívám nejen pro svůj e-shop, ale i pro svoje placené produkty, např. 99 tipů pro e-shopy. Osobně se domnívám, že pro e-shopy jsou tyto platební brány sdružující více plateb a bank mnohem schůdnější cesta než integrace platební brány přímo od bankovní instituce.

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *