Jak na sociální sítě?

Sociální sítě jsou především komunikačním kanálem, nikoli prodejním. Lze je však využívat i takto, a to zejména prostřednictvím obsahového marketingu. V jakých oborech využití sociálních sítích funguje? Co na sociální sítě patří a nepatří? A co všechno byste o jejich využití měli vědět?

Sociální sítě fungují zejména u e-shopů, které se věnují například zážitkům a různým kulturním věcem. U těch prodej díky vlivu sociálních sítí zaboduje snáze. Třeba takový Facebook je u nás sociální sítí, kde prodej aspoň trochu jde. Ostatní sociální sítě zůstávají více méně komunikačními sítěmi. Jsou to třeba Twitter, LinkedIn, Google+ či Instagram.

Když budete pracovat se sociálními sítěmi, kde budete mít stránku pro váš e-shop, mějte stále na paměti, že lidé se na sociální sítě chodí bavit, ne nakupovat.

Co na sociální sítě nepatří?

Lákavé fráze typu „Máme novou akční nabídku!“ – to nikoho moc nezajímá – lidé se sem přišli podívat, jak se mají jejich přátelé a co nového se jim přihodilo. Nepřišli si koupit novou ledničku.

Takže tam nezafungují ani slevy a ultra akční nabídky. Můžete však přidávat fotografie svých produktů, avšak bez cen a nabídek. Příkladem je prodejce zábavných triček Trikátor.cz – nejmocnější trika, kde správci stránek posílají fanouškům na zeď fotky nových triček s novými motivy a vlastně je tím lákají – nikdy k nim však necpou ceny a akční nabídky. Pro fanoušky je to srdcovka, baví se sledováním fotek triček, kde jsou vtipné motivy či hlášky, sdílejí je, komentují a posílají dál. A to je právě cesta k úspěchu.

Scrren obrazovky z Facebooku s výpisem příspěvků

Facebook stránka firmy Trikator.cz

Co je vhodné dávat na sociální síť?

Vtipné věci a zajímavé věci, které se vážou k sortimentu, ale nejsou prodejní. Lidé se zde chtějí hlavně bavit, něco se dozvědět, něco sdílet a označovat, co se jim líbí. Určitě neusilují o to, aby sdíleli se svými kamarády komerční obsah.

Jak používat sociální sítě?

Používejte sociální sítě jako zdroj pro komunikaci a možnost poznat svoji cílovou skupinu. Lidé, kteří u vás často nakupují, vám budou na zeď psát, že se jim výrobky líbí, budou se ptát, kdy jim zboží dorazí a podobně. Budujte si tímto způsobem kolem sebe komunitu a snažte se na sociálních sítích chovat, jako byste byli jedněmi z nich. Když budete prodávat počítačový sortiment a budete na zeď dávat zajímavé i vtipné věci z IT světa, lidé budou mít pocit, že to umíte brát trochu s nadhledem, že vás práce baví a oni si vás pak více pustí k tělu.

Sociální sítě – pokud jsou dělané dobře – mají pozitivní dopad na prodej. Věnujte se tedy obsahové stránce svého prodeje a použijte Facebook jako vhodný doplněk. Dělejte to však s rozmyslem a mějte pro to vlastní marketingovou strategii.

Kdo uvidí vaše příspěvky?

Vaše příspěvky se zobrazují vašim fanouškům a pak také jejich přátelům. Situace je dnes ovšem o něco komplikovanější, protože příspěvky vidí jen část vašich fanoušků. Jsou to ti fanoušci, kteří vyvíjí směrem k vám nějakou aktivitu (komentují, sdílejí váš obsah, lajkují). Nejsou to fanoušci, kteří jednou označili vaši stránku jako „To se mi libí“ a pak o ni přestali mít zájem. Facebook totiž tlačí do popředí tzv. sponzorované příspěvky (placené příspěvky). Proto musel Facebook změnit pravidla jejich zobrazování.

Ukázka sponzorovaného příspěvku na Facebboku

Sponzorovaným příspěvkem oslovíte více lidí na Facebooku

Jak využíváte sociální sítě v prodeji vy? Jaké výhody vám přinesly?

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *