Smluvní podmínky na JIC v Brně

Právě jsem dorazila z velmi úžasného workshopu na téma „Smluvní podmínky jako marketingový nástroj“. Svou náplní byla užitečná pro každého, kdo provozuje e-shop ať už pouze na území ČR, ale i v zahraničí. A nejen to – obsahovala plno informací a tipů pro vztahy mezi podnikateli v rámci mezinárodního trhu.

Upozornění: Vzhledem ke staršímu datu vydání tohoto článku nemusí být již některé informace v souladu s aktuální legislativou. V roce 2014 vstoupil v platnost NOZ.

Přednášku vedl Mgr. Tomáš Šetina, advokát a Mgr. Pavla Šimoníková, advokátní koncipientka z advokátní kanceláře Zrůstek, Lůdl a partneři, v.o.s. Pro všechny účastníky byly připraveny vytištěné prezentace, takže se dalo bez problému vše dopisovat přímo k jednotlivým „slidům“.

Neopisujte do obchodních podmínek zákon

První důležitou myšlenkou byly české zákony a jejich citace ve smluvních podmínkách. V podstatě na doporučení Mgr. Šetiny bylo, abychom neopisovali sáhodlouhé znění zákonů do smluvních podmínek, ale zaměřili se na to, co je opravdu nutné a co je naší slabinou. Zabývat se máme hlavně těmi věcmi, které v zákoně hned nenajdeme.

Tato informace platí obzvláště pro vztahy mezi podnikateli, protože vztah mezi spotřebitelem a podnikatelem je zcela dobře rozpracován jak v občanském zákoníku, tak i v zákoně na ochranu spotřebitele.

  • Mezi podnikateli se pak hovoří ani ne o smluvních podmínkách, ale spíše ovšeobecných obchodních podmínkách. Vedle toho se můžeme setkat s pojmem licenční podmínky a obchodní podmínky.

Uzpůsobujte obchodní podmínky svému byznysu

Toto je jedna z dalších důležitých informací. Jako podnikatelé nesmíme usínat na vavřínech a držet se jednoho znění VOP roky. V momentě, kdy se setkáme se situací, kterou naševšeobecné obchodní podmínky dosud neřeší, zanesme ji tam. V budoucnu se to vyplatí.

  • Jak všeobecné obchodní podmínky, tak i ty smluvní podmínky, musíme neustále uzpůsobovat době a problémům, kterým čelíme.

Nechte si zpracovat obchodní podmínky od právníka

Na workshopu zazněl i jeden případ z praxe. Firma si nechala vypracovat VOP  od advokátní kanceláře, stálo ji to spoustu peněz a ve finále byly pro ni nepoužitelné. Proč? Protože firma potřebovala zanést do všeobecných obchodních podmínek svoje technické specifikace produktu a s kanceláří nemohli najít společnou shodu.

  • Sepište technické požadavky pro advokátní kancelář a předejte jim je ještě před zahájením práce. Oni se pak od toho odrazí a vytvoří vám obchodní podmínky na míru.

Firma již nemusí nést plnou odpovědnost za škodu

V rámci vtahů, které se řídí obchodním zákoníkem, došlo od 1.1.2012 k veliké změně. Firmy se nyní mohou vzdát práva na náhradu škody či si toto právo omezit ještě dříve, než dojde k porušení povinnosti, z něhož může škoda vzniknout. Laicky řečeno to znamená, že ve všeobecných obchodních podmínkách si můžete omezit svou odpovědnost za škodu např. na 100 000 Kč ještě dříve, než nějaká škoda vznikne. To ale neplatí pro úmyslné škody.

  • Způsobí-li váš produkt jiné firmě škodu a vy se ve VOP dohodnete na odpovědnosti za škodu nejvýše do částky 100 000 Kč, nemůže po vás poškozená firma chtít více jak 100 000 Kč.
Pokud potřebujete odbornou právní radu, můžete využít renomovanou právní (online) kancelář na adrese www.pravopropodnikatele.cz, kterou sama využívám.
Pozor! Od 1.1.2014 platí nový občanský zákoník. Už jste si aktualizovali obchodní podmínky na e-shopu? Pokud ne, tak na www.pravopropodnikatele.cz/obchodni-podminky vám pomohou.
Tagy:
Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…