Recenze knihy: Jak prodat více díky affiliate marketingu

Affiliate marketing patří v rámci ČR stále mezi nepříliš prosazenou formu propagace webů a e-shopů. O co se jedná? Zjednodušeně řečeno, odměňujete ty, co vás propagují, za každého nově přivedeného zákazníka. Všechny procesy s tím spojené zaštiťuje tzv. affliate program (jinými slovy provizního program). Jak to funguje prakticky, co za tím stojí, o tom je kniha Jak prodávat více díky affiliate marketingu od Mária Roženského.

Zvládnete ji přečíst za jeden den. Tím to ovšem zdaleka nekončí. Vrhnete-li se na úkoly v ní obsažené, pravděpodobně zjistíte, že do knihy budete nahlížet častěji, než jste si původně mysleli. Mário Roženský, známá postava českého affiliate marketingu, vás prostřednictvím své knihy bude motivovat prakticky činit úkoly spojené s přípravou affiliate programu.

Kdo je Mário Roženský?

Mário patří mezi jednu z nejvýraznějších postav českého affiliate marketingu. Jak uvádí ve své knize, k affiliate marketingu se dostal již v roce 2008.  Od roku 2012 působí jako affiliate manažer v různých kampaních. Vyvinul a provozuje vlastní řešení pro správu affiliate programů, Affilbox (od roku 2011), který si pořídilo již několik stovek obchodníků.

Přednáška na akci Digitall summit

Mário Roženský na akci Digital summit jako přednášející.

Mimo to je autorem on-line programu s názvem Affiliate Academy, která vás má naučit navyšovat tržby vašeho e-shopu (či jiného projektu) právě prostřednictvím affiliate marketingu.

Pro koho je kniha určena?

Jednoznačně pro správce affiliate programů, kteří s touto formou propagace začínají nebo o ní uvažují. Kniha vám pomůže utřídit si myšlenky či úkoly spojené s vaším programem. Patříte-li ovšem přímo mezi affiliate partnery, díky knize odhalíte, co stojí za správou programu, který právě vy propagujete. Není to nic až tak jednoduchého a stejně tak, jako vy máte plné ruce práce s propagací, tak správci programů mají plné ruce práce s programem jako takovým.

obsah

Již podle obsahu dovodíte, co váš čeká.

176 stránek a 5 kapitol

Kniha má dohromady 176 stránek, samotný text zabírá tak 75% ze všech stran. Informace jsou rozloženy do 5 kapitol, které mají logicky sled, takže nabádají k postupnému čtení. Informace skutečně vstřebáváte od základu až po pokročilejší témata:

  • Co je affiliate marketing?
  • Příprava provizního programu
  • Práce s partnery
  • Správa provizního programu
  • Vyhodnocení dotazníku o affiliate marketingu v ČR

Plňte průběžné úkoly a pracujete s bonusy

Aby pro vás práce na affiliate programu byla pochopitelnější, doplňuje Mário za jednotlivé podkapitoly boxy s úkoly. Najdete v nich zadání, časovou náročnost a osobu kompetentní k plnění úkolu. Kniha se tak stává více než jen shlukem textu, ale také vaším úkolovníkem. Domnívám se, že když tyto úkoly člověk poctivě projde, mnohem lépe pronikne do affiliate marketingu prakticky. Kniha obsahuje taktéž odkazy na další bonusové materiály, které Mário ke knize přidal.

hhjhj

Úkoly jsou součástí každého podkapitoly.

Oceňuji tvrdou vazbu publikace

Na knize mě zaujala tvrdá vazba, přesto knihu nijak nepronesete (je lehká). Mám tyto typy vazby raději, protože více vydrží. Protože téměř každý týden cestuji, nosím knihy v tašce. No a ty s tou tvrdou vazbou pak nemám tak moc pomačkané. Koneckonců vzpomeňte si na svoje školní léta – které školní učebnice byly nošením v aktovce více zničené?

vazba

Přebal knihy je z tvrdé vazby.

8 oblastí, které je nutné splnit pro dobrý program

Poměrně dobře Mário vystihl v 8 bodech, co je důležité pro to, aby vám váš affiliate program fungoval:

  • Kvalitní produkt
  • Analýza konkurence
  • Optimalizované stránky
  • Kvalitní software
  • Tracking
  • Média a reklamní prvky
  • Konkurenceschopné odměny
  • Affiliate manažer

Možná bych bod 8 spíše nahradila tvrzením „Práce s partnery“ a také uvedla samostatně devátý bod týkající se vyhodnocování, např. Vyhodnocování programu. V každém podnikání dochází totiž k tvorbě příjmů z různých zdrojů, což u e-shopů platí také. Je dobré vědět, jaký podíl na celkovém příjmu má právě affiliate program a jak se v čase mění vůči ostatním zdrojům.

U e-shopů často narážím na situaci, kdy mají nerovnoměrně pokryté zdroje příjmů. Stane-li se e-shop vyloženě závislý např. na srovnávačích zboží, stačí pak jedna blokace na pár týdnů či nedobitý kredit a na příjmech to je znát. Stejně tak to platí např. i u změny technického řešení e-shopu či url adres webu (srozumitelně to popsal např. Martin Kolčaba na svém blogu).

U affiliate marketingu to vnímám podobně a ostatně Mário na to v knize v některých částech naráží (např. str.131 – 5 pilířů správy provizního programu). Odejde-li vám VIP partner kvůli vaší neschopnosti, na zisku to můžete pocítit během pár dnů či týdnů. Proto i u affiliate marketingu by mělo docházet k průběžnému vyhodnocování, které z mého pohledu zahrnuje odpovědi na tyto otázky:

  • Jaký je jeho podíl na příjmu z tržeb?
  • Kdo z partnerů tyto příjmy vytváří?
  • Jaká rizika mohou tyto příjmy ohrozit?
  • Jaké jsou plány pro případ krize?

Příprava programu – nejrozsáhlejší kapitola

Mário v této kapitole popisuje vše, co byste si měli uvědomit a zajistit před spuštěním jakéhokoliv provizního programu – od určení cílů, přes stanovení provizí, až po výběr technického řešení pro správu affiliate programu či tvorbu reklamních materiálů.

ukazka-z-knihy-2

Jak na bannery – Mário popisuje, jak je vytvořit a jak s nimi pracovat.

Práce s partnery obsahuje zajímavé momenty z praxe

Mimo popis, kde partnery hledat, jaké formy spolupráce nabízet a jak vyplácet provize, mě zaujala část věnovaná motivaci partnerů. Mário zde odhaluje některé z motivačních postupů, které použil v praxi. Jedná se zejména o definici bonusů pro nejlepší affiliate partnery.

Typické chyby u affiliate programů jako součást čtvrté kapitoly – Správa provizního programu

Mário popisuje 12 nejčastějších chyb affiliate programů. Sama mohu potvrdit, že některé z nich jsem zažila na vlastní kůži jako affiliate partner – zcela maximálně mě dokázalo od programu odradit, když subjekt proplácel faktury dlouho po splatnosti. Stačí takový prohřešek udělat třeba 2x a partner může odejít.

Velmi úsměvná pro mě byla z těchto 12 chyb chyba s názvem “Nefunkční web” (zejména po technické stránce). Majitelé se pustí do affiliate programu, aniž by si odzkoušeli funkčnost svého webu a domýšleli, zdali je vůbec konverzní. Tak trochu mi to připomnělo přemýšlení některých čerstvých majitelů e-shopů – mají spuštěný e-shop, mají na něm produkty, ale nejsou na něm žádné objednávky. Pouští do provozu e-shopu, aniž by si uvědomili, kde vezmou návštěvnost, co bude nakupovat a zdali na e-shopu lze jednoduše nakoupit.

Stav affiliate marketingu v ČR

V poslední kapitole najdete podrobné vysvětlení dotazníkového šetření, které Mário uskutečnil v rámci přípravy publikace. Sice vzorek obsahoval celkem 117 respondentů, což není mnoho, na druhou stranu, affiliate marketing není u nás zas tak moc rozšířený, proto i počet nasbíraných odpovědí je poměrně zajímavý.

Ukázka z ankety

Podle dotazníkového šetření se 57% z dotázaných přiklání k měsíční výplatě provizí.

Na závěr par tipů pro vás, které jsem z knihy vybrala

  • Vypočítejte si náklady na 1 objednávku, abyste věděli, jakou výši provize nastavit.
  • U VIP partnerů může být bonusem výplata části provizí předem.
  • Dlouhá doba platnosti cookies bývá často konkurenční výhoda.
  • ČR je malá, proto si partneři mezi sebou lehce řeknou, ve kterých programech se setkali s obtížemi, které je od další spolupráce odradily.
  • Všechny faktury od partnerů si uschovávejte – jsou relevantním důkazem, že jste uznané provize vyplatili. Pokud se partner ozve, že neměl vyplaceny provize, zaslaná faktura je v ten moment důkazem.
  • Pro partnery vytvářejte vlastní bannery. Pokud je necháte tvořit jejich vlastní bannery, hůře si ohlídáte, co je jejich obsahem.
  • Nezapomínejte reklamní materiály aktualizovat – je velmi úsměvné, když partneři mají v létě k dispozici bannery s např. vánoční tematikou.

Koupit či nekoupit?

Za mě jednoznačně ano. To platí pro případ, že vás affiliate marketing zajímá, pohybujete se v něm nebo s ním teprve začínáte. Jsem přesvědčena, že návod, který připravil Mário, může pomoci mnoha lidem, kteří chtějí na svém e-shopu navyšovat tržby. Jeho návod je totiž srozumitelný a dobře čtivý i přes moje drobné postřehy, které jsem v knize našla. Knihu včetně ukázkové kapitoly můžete získat ZDE.

kniha-250x250

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *