Libor Pácl, šéfredaktor Computer Pressu: Vydáváme 60 až 70 nových titulů za rok

V roce 2012 jsem vydala jako spoluautorka publikaci Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod. Začátkem července, tedy více jak dva roky po vydání, jsem se zastavila za šéfredaktorem Computer Pressu. Dozvěděla jsem se, co stojí za pozadím vzniku nové publikace. Pokud chcete i vy něco vydat přes nakladatelství, tak tento článek je určen právě pro vás.

Jaký je rozdíl mezi Albatros Media a Computer Pressem?

Albatros Media a.s. je největší nakladatelská skupina v ČR, která zastřešuje 10 samostatných nakladatelství. Jedním z nich je i Computer Press, kde jsem šéfredaktorem. V Praze sídlí nakladatelství Albatros, CooBoo, Plus, Motto, XYZ a Management Press, v Brně pak nakladatelství CPress, Computer Press, BizBooks a Edika. Albatros Media je také většinovým vlastníkem nakladatelství elektronických knih eReading a zaštiťuje také partnerský projekt Edice České televize.

S Liborem Páclem, šéfredaktorem nakladatelství Computer Press.

S Liborem Páclem, šéfredaktorem nakladatelství Computer Press.

Kolik nových titulů za rok přibližně vydáváte?

V Computer Pressu vydáváme zhruba 60 až 70 nových titulů za rok. Za celou nakladatelskou skupinu Albatros Media to je cca 1 000 nových knih za rok. Roční obrat Albatros Media činí cca 450 miliónů korun.

Podle čeho vybíráte témata nových publikací?

Výběr odvíjíme od poptávky na trhu. Ve spolupráci s naším analytickým oddělením děláme průzkumy a zjišťujeme, jaké jsou aktuální trendy v zahraničí. Témata, která jsou aktuální v zahraničí, se totiž na našem trhu prosazují většinou s jedno či dvouletým zpožděním. Záleží však na konkrétním tématu. Samozřejmě nám též přichází nabídky od samotných autorů – až 75 % z těchto nabídek odmítáme, protože nejsou kvalitní či nezapadají do našeho edičního plánu.

Co všechno stojí za vznikem nové publikace? Jaká je její cesta?

Na začátku je výběr tématu. Jak už jsem zmiňoval, chodí nám nabídky od samotných autorů, témata též aktivně vyhledáváme sami. Společně s redaktory je pak schvalujeme. Když je téma schválené, postupuje návrh titulu k nakladatelské radě. Zde řešíme možnosti rozpočtu, autorské honoráře i osnovu publikace. Pokud i zde je vše schváleno, oznámíme autorům, že jsme jejich téma vybrali, a podepíšeme s nimi licenční smlouvu. Jestliže autora nemáme, tak ho hledáme nebo se zaměříme na překlad ekvivalentní publikace ze zahraničí.

Má-li publikace svého autora, tak po schválení nakladatelskou radu vyžadujeme od autora ukázkovou kapitolu. V této fázi stále můžeme autora odmítnout. V zásadě je tato fáze tou nejdůležitější v celém procesu. Podle dodané ukázky poznáme, jak autor píše, jak se vyjadřuje a zdali má předpoklady k tomu něco smysluplného vytvořit.

Mnoho autorů je totiž výborných ve svém oboru, ale se psaním mají velké potíže. Bývají až moc podrobní a neumí věc srozumitelně vysvětlit, odbíhají hodně od tématu a obsah nemá jasnou strukturu. Pokud se jedná o téma, které je neznámé, a je málo lidí, kteří by byli schopní o něm psát, tak autora vedeme k smysluplnému psanému projevu. Je-li to ovšem téma všeobecně známé a jsou zde další potenciální autoři, tak raději najdeme někoho jiného.

Pokud je vše v pořádku, autor se dá do psaní jednotlivých kapitol. Průběžně nám musí předkládat hotovu práci a držet se zejména tématu. V licenční smlouvě máme taktéž konečný termín pro odevzdání rukopisu díla.

Jakmile nám autor odevzdá kompletní rukopis, dílo podrobně procházíme. Kontrolujeme jak formální, tak obsahovou stránku. Velmi podrobně se pak zaměřujeme na faktickou správnost zejména u překladatelských publikací.

Pokud máme výtky k obsahové stránce textu, dáme dílo ještě ke korektuře jinému odborníkovi z oboru, který tématu publikace rozumí.

Když je vše v pořádku, kniha jde do sazby. Sazbu má na starost jiné oddělení. Tento proces spočívá v tom, že se textový dokument převede do programu InDesign, doplní se do něj obrázky, převede se do PDF formátu, a dílo tak získá charakter téměř hotové publikace v elektronické formě.

Jakmile je rukopis zanesen do sazby, tak opět prochází naší kontrolou a následně jazykovou korekturou. Po jazykové korektuře zasíláme práci autorovi (tzv. autorská korektura), aby nám naznačil případné poslední drobné úpravy, které na závěr opět zaneseme, a dílo pak ještě jednou před tiskem pořádně zkontrolujeme.

Při rozhovoru v pobočce společnosti Albatros Media, a.s. v Brně.

Při rozhovoru v pobočce společnosti Albatros Media, a.s. v Brně.

Jak je to s návrhem obálky publikace?

Obálku připravujeme dva až tři měsíce před tiskem knihy. Je to poměrně náročná fáze. Návrh prochází rukama mnoha lidí, kteří se k jeho podobě vyjadřují. Každou novou obálku knihy musí odsouhlasit i vedení. Svoje k tomu říkají také autoři, takže to bývá někdy dosti kontroverzní.

Které tituly jsou u vás aktuálně nejvíce prodávané?

Počítačová literatura má v poslední době tendenci upadat nejen ve světě, ale i bohužel u nás, a proto mnohem pečlivěji vybíráme témata nových publikací. Aktuálně jsou poptávané knihy na téma digitální fotografie, programování a také knihy na pomezí marketingu, obchodu a technologií, což odpovídá i vaší publikaci, kterou jsme vydali před dvěma lety.

Doslýchám se, že lidé čím dál tím méně nakupují tištěné publikace. Jak to je u vás?

Záleží na tématu. O počítačové literatuře to platí, ale třeba dětská literatura toho není příkladem. Také sem nezapadá literatura, která není k dostání na internetu. Můj osobní názor je takový, že kniha nebude nikdy vytlačena jiným médiem. Média se totiž vždy, když vzniklo nové, navzájem doplňovala. V minulosti je pro to mnoho důkazů. Když vznikly noviny, byly obavy o zánik knih. Když vzniklo rádio, opět byly obavy o zánik knih. To stejné platilo i o příchodu televize. Knihy zde byly už dávno předtím a nikdy je nikdo nevytlačilPouze poměr zastoupení jednotlivých médií se časem mění.

S Liborem Páclem jsme probírali i možnosti aktualizace mé publikace.

S Liborem Páclem jsme probírali i možnosti aktualizace mé publikace.

A co elektronické knížky, je o ně zájem?

V porovnání se zahraničím jsme na tom hůře. V zahraničí jsou velmi oblíbené, u nás jsme stále pozadu a více se přikláníme k tištěným publikacím. Uvidíme, co přinese budoucnost a zdali se i u nás trh s elektronickými publikacemi rozvine naplno.

Albatros Media a.s. provozuje taktéž e-shop, můžete mi o něm něco říci?

Aktuálně máme dva e-shopy, jeden na www.albatrosmedia.cz a druhý na knihy.cpress.cz. Ten druhý zmiňovaný je pozůstatek po odkoupení nakladatelství Computer Press. Co se týče příjmů z prodeje, tak opět záleží na typu literatury. Všeobecně u nás tvoří podíl objednávek na e-shopu 1/3 vůči prodejům v knihkupectví. Velkou výjimku tvoří dětská literatura, jejíž prodej jde především přes knihkupectví. Rodiče zkrátka chtějí vidět, co svým dětem nakupují, chtějí si to prohlížet. A to vám internet (e-shop) neumožní.

Které rubriky literatury jsou u vás aktuálně nejvíce žádané?

Co se týče celého Albatros Media, hodně poptávaná je dětská literatura. Z konkrétních publikací mohu jmenovat např. Deník malého poseroutky a také návody na stavění ze stavebnice LEGO®.

Závěrem chci dodat, že k 1. 7. 2014 odkoupila Albatros Media a.s. nakladatelství Management Press, které možná znáte díky jejich literatuře ekonomického, podnikatelského a manažerského zaměření. Z jejich knížek bych určitě zmínila tituly Staňte se značkou nebo Vyluxované mozky.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…