Profese – SEO konzultant

SEO konzultant, tak o této profesi jsem se na rozhovoru s Honzou Linhartem dozvěděla další zajímavé věci. Na problematiku se v jeho firmě dívají globálně. SEO konzultant u nich má širší záběr a není to jen o SEO. Pracovníci se zaměřují i na obsahový marketing, který jde ruku v ruce s profesí SEO konzultanta.

Co tento SEO konzultant vlastně dělá?

Pomáhá zvyšovat příjmy webů klientů z vyhledavačů. Zní to jednoduše, ale v praxi musí klientovi poradit s UX, personami, cíli webu, konkurenčními výhodami, informační architekturou, různými marketingovými kanály, analytikou, prozákaznickým přístupem, atp.

Jak poznám dobrého SEO konzultanta?

SEO konzultant neřeší jen SEO. Dívá se na problém globálně. V naší firmě, když máme nového klienta, jsou na začátku dvě cesty, kudy se ubírat:

  • Může se jednat o klienta, který už něco pro rozvoj e-shopu dělá. U nich tedy na začátku analyzujeme, co dosud dělal a co aktuálně dělá.
  • Pak jsou klienti, kteří už mají nějaké zkušenosti, víceméně negativní, a hledají změnu. Nejsou dosud spokojeni s výsledky.
S Honzou Linhartem si povídáme o profesi SEO konzultant.

S Honzou Linhartem si povídáme o profesi SEO konzultanta.

Jak probíhá spolupráce s novým klientem?

Spolupráce s klientem má dvě podstaty – řešíme technickou stránku a obchodní stránku e-shopu. Vyžádáme si přístup do analytických nástrojů klienta a zhodnotíme obchodní úspěšnost webu klienta. Mnohdy před řešením SEO pracujeme na zlepšení UX webu. Na začátku spolupráce vytváříme persony (3 až 4). Paradoxem je, že e-shopy tuto věc vůbec neřeší. Nedefinují si, kdo je jejich konkrétní zákazník, protože se domnívají, že jej znají. Definujeme si též cíle e-shopu a pomocí dotazníku zjišťujeme, jakým aktivitám se e-shop až dosud věnoval.

Posléze zpracováváme analýzu klíčových slov, která zabere podle velikosti e-shopu i několik dní. Tu pak porovnáváme s informační architekturou e-shopu a zjišťujeme, kde jsou nedostatky, kde je potřeba věci dodělat či pozměnit. Také se zaměřujeme na další věci z této oblasti, za všechny jmenuji třeba toto:

  • kam vyhledávače posílají lidi na e-shop
  • jaká je relevance mezi klíčovým slovem a vstupní stránkou
  • jakých pozic e-shop dosahuje a podobně

V rámci obchodní otázky se zabýváme také tím, co e-shop prodává, co je pro něj ziskové zboží a co plánuje do budoucna. Z toho pak vycházíme při realizaci dalších kroků.

Brainstorming aneb analýza klíčových slov pro baterky.

Brainstorming aneb analýza klíčových slov pro baterky.

Jaké jsou ty další kroky po zpracování analýzy klíčových slov?

Společně s klientem se dohodneme, která klíčová slova je třeba posilovat. Také zpracováváme SEO analýzu, v níž mimo jiné definujeme požadavky na změny na úrovni e-shopu. Jedná se zejména o technické věci, které musí zajistit programátor či dodavatel technického řešení e-shopu. Dobře odladěné onpage faktory jsou základ. Většinou to už e-shopy pochopily a přichází k nám takoví klienti, kde výrazné chyby na úrovni e-shopu, co se týče technické stránky, nejsou.

Jakmile proběhne tato fáze, vstupuje se do další, v níž se zabýváme linkbaitingem, obsahovým marketingem. Při této činnosti vycházíme z výsledků analýzy klíčových slov. Zpracováváme publikační plán, který přizpůsobujeme i aktuálnímu ročnímu období (některé fráze jsou totiž hledané jen v určitých částech roku či při nějaké významné události). Tento publikační plán zpracováváme minimálně na 1 měsíc dopředu.

Jaké informace či podklady od klienta vyžadujete?

K práci potřebujeme nasdílet přístupy do Google Webmaster tools, Google Analytics, Sklik, Google Adwords případně i dalších služeb, které e-shop využívá. Pokud mu některá z důležitých služeb chybí, tak ji nasazujeme. Také při práci používáme Collabim, nicméně v poslední době vyvíjíme vlastní systém obdobného charakteru. Ten bychom chtěli začít u našich klientů v brzké době používat.

Jak rychle/pomalu jsou vidět hmatatelné výsledky spolupráce?

V podstatě každý měsíc reportujeme klientovi vyhodnocení. Zjišťujeme, kde všude měli při vstupu na e-shop vliv vyhledávače. K tomu používáme atribuční modely Google Analytics. Porovnáváme, jaký byl stav před naším zásahem a po našem zásahu.

Jaké jsou nejčastější chyby, s čím se setkáváte?

Problém mohou činit špatné výklady. Lidi – konzultanti začátečníci – si občas přečtou pár informací, které pak špatně interpretují a v důsledku toho trpí jeho zákazníci. Zase z opačné strany, klienti občas přijdou s myšlenkou, že si analýzu klíčových slov zhotoví sami.

Používáte nějaké nástroje na usnadnění vašich činností?

Ano, je jich hned několik jmenovat mohu např.:

Prozradíte mi nějaké tipy z praxe?

Nezabývejte se jen SEO, dělejte více věcí. Když už SEO, tak interně. Pro to je vhodné navštívit nějaké školení na toto téma, aby člověk, který na e-shopu pracuje, získal alespoň základy. S tím se pojí i další věc – je lepší, když je člověk odborník na svůj sortiment a mít základy SEO, než když to je naopak.

Vzdělávat je potřeba se ve více oborech než jen v SEO.

Všichni zaměstnanci včetně Honzy se patřičně vzdělávají.

Můžeš doporučit nějaké další zdroje por studium?

Aktuálně, zejména ve vztahu k obsahovému marketingu, mohu doporučit nově vydanou publikaci Obsahový Marketing. O SEO mohu v češtině doporučit publikaci „SEO – optimalizace pro vyhledávače profesionálně“. Spíše bych ale doporučil zahraniční blogy – např. MOZ blog nebo SEO book. Hezký přehled doporučených webů ke vzdělávání napsal Zdeněk Hejl na svém blogu.

Závěrem chci moc poděkovat Honzovi za informace, které mi prozradil. Pokud chcete proniknout do základů SEO, vyberte si některé z jeho školení pro začátečníky. Jak poznamenal, je lepší být odborník na prodejní sortiment a mít základy SEO, než když to je naopak.

Petra Mikulášková

Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.