Ondřej Hamouz (Srovname.cz): E-shopy, které u nás začnou aktivně biddovat, rostou v počtu prokliků

Srovname.cz je třetí největší český srovnávač zboží. Ondřej mi prozradil, že mnoho e-shopů neumí plně využít potenciál Srovname.cz, a proto na něj zanevřou. V rozhovoru padlo několik tipů, jak to změnit.

Trochu ze statistik Srovname.cz:

  • Počet produktových karet: 2 000 000
  • Logo webu Srovname.czPočet lidí: 12 stálých + externisti
  • Počet platících e-shopů: 2 000
  • Aktualizace XML feedu: 1x denně

Profilová fotografie s Ondřejem Hamouzem

Ondřej Hamouz – key account manager ve Srovname.cz. Stará se o Top klienty a věnuje se optimalizaci jejich kampaní. Mohli jste jej potkat na Affiliate konferenci, nebo na Linux Expu.

Závěry z loňského roku, co se změnilo?

Vzrostl nám počet platících e-shopů. Aktuálně jich máme cca 2 000. Také se mnohem více věnujeme stálým klientům. Letos chceme spustit responzivní design, jehož vývoj jsme započali loni.

Zaza.cz – co mi o ní povíte, jakou má s vámi souvislost?

Zaza.cz je srovnávač zboží, který vznikl jako oboustranně výhodná spolupráce se Zásilkovnou. My dodáváme data o produktech, ale stránky jako takové spravuje Zásilkovna. Jsou zde pouze ty e-shopy, co aktivně využívají Zásilkovnu. Pokud je tedy e-shop u nás a nevyužívá systém Zásilkovny pro doručování zboží, nebude viditelný na srovnávači Zaza.cz.

Spojili jste se s Kupnajisto.cz, jaký to má přínos pro e-shopy?

Kup Najisto je forma odložené platby. To znamená, že zákazník zaplatí za zboží v průběhu 14 dnů od převzetí. E-shop samozřejmě obdrží peníze od Kup Najisto ještě dřív, než je zákazník reálně zaplatí. Kup Najisto si z každé takto uskutečněné objednávky bere provizi. Navíc ještě e-shopům Kup Najisto přispívá na marketing tím, že jim lehce nadhodnocujeme cenu prokliku na Srovname.cz.

Srovname.cz má i slovenskou verzi, jak je na tom aktuálně?

Slovenská verze Najlepsie-ceny.sk pro nás nebyla tak velkou prioritou jako české srovnávače, v tuto chvíli na ní běží cca 500 e-shopů. Přesto jí také věnujeme naši pozornost, ale už ne takovou, jako českému srovnávači Srovname.cz.

Které kategorie zboží u vás v čase rostou?

Trendem jsou mobilní telefony, ty šly nejvíce nahoru. V závěsu za touto sekcí je bílé elektro a knihy. Lepšího průměru dosahuje také kosmetika a léky.

Aktuálně také, kvůli rostoucí tendenci, jsme předělali sekci oblečení a móda. Je úplně jiná, než byla. Ze současného řádkového výpisu jsme přešli na sloupcový. V tuto chvíli jsme stále ve fázi testování a sledujeme, co funguje a co ne, a podle toho vzhled upravujeme.

Ondřej Hamouz ukazuje na notebooku předělanou sekci moda na srovnávači Srovname.cz

Při představení nového zobrazení sekce módy na Srovname.cz. Řádkový výpis nahradil sloupcový.

Máte i neplacený režim?

Ne, máme pouze placený režim. Je to z toho důvodu, abychom prostor pro inzerci poskytli pouze těm e-shopům, které jsou ochotné investovat do reklamy a nejsou to mrtvé subjekty.

Jak funguje na Srovname.cz párování položek?

Párování u nás má 2 fáze:

  • K automatickému napárování dochází v momentě, kdy je 100% shoda v názvu produktu nebo EAN kódu nebo čísla výrobku (PRODUCTNO). Podle jedné z těchto tří položek, je-li shodná s některou z našich produktových karet, produkt napárujeme.
  • Pokud nedojde k automatickému spárování, přichází na řadu ruční párování. To děláme na základě názvu kategorie (CATEGORYTEXT) a značky/výrobce (MANUFACTURER). Zde musí být oba dva elementy uvedeny správně, aby mohlo dojít k ručnímu spárování. Nefunguje to tedy jako v první fázi, kdy je možné poslat některou z položek s chybným údajem, nebo nevyplnit vůbec.

Jakých nejčastějších chyb se e-shopy dopouštějí při inzerci na Srovname.cz?

První chybou je to, že nepracují s kampaní. Prostě si zaplatí kredit a nenastaví si ceny za prokliky v rozhraní Srovname.cz (přes XML feed lze biddovat pomocí tagu TOLL.). Máme ověřeno, že e-shopy, které pracují s cenou za proklik, mají nárůst návštěvnosti.

Tabulka s možností biddingu u kategorií na zbožovém srovnávači www.srovname.cz

Rozhraní Srovname.cz a sekce pro nastavení prokliků v produktových kategoriích.

A co XML feed – i zde chybují?

  1. První věc se týká tagu čísla výrobku <PRODUCTNO>. Posílají v něm často nějaké svoje vlastní číslo a nerespektují číselné značení od výrobce. To platí i o EAN kódu <EAN>. Na Srovname.cz používáme EAN k párování a pokud je vyplněn špatně, nabídka e-shopu se nespáruje s nabídkou na Srovname.cz, nebo se spáruje chybně.
  2. Další věcí je název kategorie <CATEGORYTEXT>. Máme vlastní strom, ale snažíme se jej přizpůsobit Heurece tak, aby e-shop byl minimálně zatížen tím, že musí posílat něco jiného na Heureku, něco jiného zase k nám.
  3. Poslední věcí je chybějící výrobce <MANUFACTURER>.

Kompletní specifikaci XML feedu najdete na stránkách Srovname.cz.

Mohou e-shopy posílat v XML feedu navíc nějaké informace, které je odliší od ostatních?

Ano, např. to jsou kupony pro nákup v e-shopu. Při implementaci kuponů se e-shopům radikálně zvedají konverze. Kupony mohou posílat jako slevu uváděnou v % nebo konkrétní nominální částku. Kupony lze cílit i globálně s omezením na značky nebo cenu produktu.

Zápis pak vypadá takto:

  • <VOUCHERAMOUNT>350</VOUCHERAMOUNT> Jedná se o výši slevy.
  • <VOUCHERCODE>SROV350</VOUCHERCODE> Jedná se o kód kuponu.
  • <VOUCHERVALIDITY>2015-12-31</VOUCHERVALIDITY> Jedná se o datum platnosti kuponu.
Screen webu www.srovname.cz s nabídkou dvou položek a ukázkou ikony pro možnost využití slevového kuponu.

Pokud v XML u produktu uvedete informaci o slevovém kuponu, zobrazí se u nabídky vašeho e-shopu ikonka Slevový voucher. Jakmile uživatel klikne na tlačítko „Do obchodu“ u vaší nabídky, zobrazí se mu Pop up okno s nabídkou slevy.

Ukázka POP UP okna se slevovým kuponem na www.srovname.cz

Slevový kupon může uživatel uplatit jedině tak, že zanechá na sebe e-mail. Na něj mu Srovname.cz doručí kód kuponu, který pak může uživatel použít při nákupu v e-shopu.

Další informací navíc, kterou lze uvádět v XML feedu, jsou odkazy na videa na youtube. K tomu slouží tag VIDEO_URL. Zápis pak vypadá takto: <VIDEO_URL>http://www.youtube.com/embed/era0-kx2F6I</VIDEO_URL>. Jako hodnotu uvádíte URL adresu videa na Youtube.com.

Jak na efektivní bidding?

Prvním předpokladem je s biddingem vůbec začít (bidding – nastavování a řízení ceny za proklik). Což mnoho e-shopů stále nedělá. Je vhodné použít odlišné ceny za proklik (CPC) jak na hlavní kategorie zboží, tak na podkategorie. Vždy je nutné vzít v úvahu důležitost sortimentu a podle toho nastavit i bidding. Biddovat u nás mohou všechny e-shopy bez rozdílu. Nemáme žádné restrikce či podmínky pro zapojení do biddingu.

Ukázka grafu u aktivního biddingu na cenovém srovnávači www.srovname.cz

Zvednutí ceny za proklik (CPC) proběhlo 18.2.2015. Dne 18.3. byly ceny vráceny na původní úroveň. Z grafu je patrné, že aktivním řízením ceny za proklik roste návštěvnost z prokliků do e-shopu. Bílá místa bez modré linie jsou období, kdy e-shop neměl kredit v peněžence.

Poskytujete e-shopům něco jako optimalizaci?

Ano, mohou nás sami oslovit. Je nutné, aby nám napsali na obchod@srovname.cz s tím, že chtějí pomoci s inzercí. My sami aktivně oslovujeme a pomáháme e-shopům, kde vidíme velký potenciál růstu.

Služba Spolehlivý obchod  – využívají toho e-shopy? Má to nějaký přínos?

Ano, tuto službu e-shopy využívají. Vliv má na prokliky. Ty po zavedení vzrostou, ale plně jsme to neměřili, takže průměrné % nárůstu v tuto chvíli bohužel neznáme.

Povolujete inzerci více e-shopů od jednoho subjektu, i když se jedná o podobné či stejné zboží?

Ano

Hlídáte nějak kvalitu inzerujících e-shopů?

Např. tak, jak Heureka sleduje shodu mezi cenami u ní a na e-shopu, tak u nás tuto věc až tak neřešíme. Co ovšem ale sledujeme a hlídáme, je dostupnost zboží <DELIVERY_DATE>. Také nás zajímají ceny dopravy, <DELIVERY>. Tyto položky je vhodné uvést ve feedu, povinné však nejsou.

Popis tagu DELIVERY a DELIVERYDATE

Z nápovědy Srovname.cz k XML feedu a tomu, jak má vypadat správné uvádění dopravy, její ceny a také dostupnost zboží.

Co plánujete pro rok 2016?

Určitě chceme posilovat výsledky Srovname.cz v přirozeném vyhledávání. To stejné platí i pro PPC kampaně.

Jak vidíte budoucnost srovnávačů zboží?

Za nás to vidíme tak, že určitě v čase dále porostou.

Ondřej Hamouz a Petra Mikulášková v kancelářích Srovname.cz

S Ondřejem Hamouzem v prostorách Srovname.cz v Praze.

E-shopaři se mě sem tam ptají, zdali má význam inzerovat na Srovname.cz. Zastávám názor, že dokud to nezkusíte, nezjistíte, jestli ano či ne. Berte hlavně ohled na sortiment vašeho zboží – pokud patříte mezi některou z rostoucích kategorií (např. elektronika, oblečení a móda), určitě stojí za to inzerci vyzkoušet.

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *