Co je to longtail?

Na každém e-shopu se dá využít spousta frází, které se liší podle toho, jak moc konkrétní či obecné jsou, a tím pádem se odlišují i svojí hledaností, výdělečností a konkurenceschopností. Jak tedy vybrat ta správná slova a proč volit ta méně hledaná?

Longtail aneb členíme slova na obecná a konkrétní

Longtail, v přeložení „dlouhý chvost“, je pojmenování pro slova a fráze, které nejsou do vyhledávačů zadávány často, ale přesto jsou považovány za klíčové. Jsou to konkrétnější výrazy, které sice nepřilákají tolik lidi zadávající obecné výrazy, ale přivádí na e-shop zákazníky, kteří už jsou více nakloněni nákupnímu rozhodnutí. Hledají konkrétní produkt, službu či odpověď na otázku.

Graf

Teorie Longtailu

Graf v Excelu

Longtail v praxi

Spousta lidí vám do vyhledávače napíše obecné slovo, například „skříň“, ale řada z nich zkrátka si jen prohlíží zboží a rozmýšlí se, jestli si vůbec novou skříň pořídí. Záměr člověka, který hledá pomocí této fráze, není jednoznačný. Možná hledá typy skříní, možná hledá návod na sestavení skříně, možná jen shání obrázky, možná hledá něco jiného…..

Druhou skupinu tvoří lidé, kteří zadají do vyhledávače například „prosklená vestavěná skříň dekor olše“, a to je to, čemu se říká konkrétní slovo a tvoří zadní výsek longtailu. Je řešením, jak přivést na web takové zákazníky, kteří přesně vědí, co chtějí, a u nichž je šance, že opravdu nakoupí, mnohonásobně vyšší.

Budete-li na stránkách používat tato konkrétní klíčová slova, nejen že zacílíte více na potenciální nakupující, ale také zvyšujete efektivnost vašeho odkazu ve výsledcích hledání. Toho v případě užívání obecných klíčových slov (zmiňování skříň) dosáhnete velmi těžce. Jsou vysoce konkurenční, protože je používá každý. Dosáhnout lepších pozic ve výsledcích hledání v případě obecných klíčových slov je náročné a mnohdy nemožné.

Která klíčová slova přináší tržby?

Máte-li e-shop spuštěný nějakou dobu, přináší vám objednávky a chcete mít přehled o tom, která slovíčka vám vydělávají, využijte služeb Google Analytics. Máte-li dobře nastaveno měření tržeb elektronického obchodu, uvidíte nejen klíčová slova, přes která návštěvníci vstupují na váš e-shop, ale i zmiňované tržby z jednotlivých klíčových slov. V záložce Zdroje návštěvnosti si můžete vyfiltrovat klíčová slova, přes která k vám návštěvníci vstupují přes výsledky neplaceného hledání (tzv. organic).

Tabulka hodnot z Google Analytics

Jak vypadá longtail v Google Analytics

Google Adwords vám také ukáže, co jsou konkrétní klíčová slova

Jste-li trochu více pokročilí a umíte se orientovat v rozhraní Google Adwords (PPC systém), máte další způsob, jak najít vhodná konkrétní klíčová slova. Ponecháte-li v tzv. volné shodě nějaké slovo (např. zmiňovanou skříň), po časovém úseku např. 14 dní uvidíte, která slova vyvolala spuštění inzerátu a následný proklik na e-shop. Stačí v administraci označit zatržítkem klíčové slovo a pak kliknout na Podrobnosti vyhledávaného dotazu.

Tabulka z Google Adwords

Takto vypadá longtail v Google Adwords

Jak vytvářet konkrétní klíčová slova?

Abychom to shrnuli: Až si budete dělat analýzu klíčových slov, tak se zaměřujte na konkrétnější výrazy s nějakým parametrem, značkou, konkrétní funkcí. Zákazník při používání těchto slov není v rozhodovacím procesu a většinou ví, co chce. Usilujte o to v rámci SEO – buďte snadno nalezitelní právě pro takové, již rozhodnuté nakupující, protože zde je návratnost a šance na objednávku největší.

Vsázíte na obecné výrazy, nebo je vaším favoritem longtail?

Petra Mikulášková
Poslední roky se věnuji výhradně ladění inzerce na srovnávačích zboží - Heurece a Zbozi. Pracuji dlouhodobě s automatizovanými nástroji pro biddování a nástroji pro úpravu XML feedů. Abych viděla přínosy inzerce, zajímá mne vždy, zdali máte dobře nastaven Google Analytics a měříte tržby. Když tomu tak není, očekávejte, že i zde vám udělám pořádek.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *