V druhé polovině roku 2014 jsem se společně s kolegou vrhla na aktualizaci rukopisu naší knihy Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod z roku 2012. Aktualizace nám vzala mnohem více času, než jsme předpokládali (více jak 100 hodin). Výsledek stojí za to. Cca 70 % obsahu doznalo změny, navíc přibyly nové informace.

Z původních 336 na 408 stran

Při srovnání staré a původní verze zjistíte, že ta nová je tlustější. Mohla být více objemná, ale nešlo to. Když už byl hotov celý aktualizovaný rukopis, museli jsme přistoupit k vyloučení 50 normostran. Takže nakonec má kniha úctyhodných 408 stránek. Stejně dopadl i obal knihy – je jiný. Na pultech už bílou obálku nehledejte. Místo ní hledejte odstíny modré a oranžové. 

\"Aktualizovaná

Přibyla nová kapitola s názvem Navrhujeme e-shop

Některé z informací této nově zařazené kapitoly byly i v původní verzi, ale tak nějak rozházené. Zavedením této kapitoly jsme informace zatřídili na jedno místo a přidali k nim cca 70% nových informací, které byste v původní verzi z roku 2012 nenašli.

\"Úplnou

Co se změnilo v rámci jednotlivých kapitol?

Každá kapitola prošla podrobnější revizí. Některé jsme postavili z velké části tak říkajíc znovu od začátku, jinde jsme provedli drobné informační změny jak v textu, tak v doprovodných obrázcích.

Kapitola 1 - Zakládáme e-shop

Změnily se sazby DPH, minimální limity odvodu pojistného a přibylo vysvětlení termínu identifikovaná osoba, které je novinkou roku 2013. Při výběru zboží pro e-shop došlo k rozšíření parametrů, které by měl každý prodejce vzít na vědomí jako riziko budoucího prodeje.

Kapitola 2 - Navrhujeme e-shop

Jak už bylo psáno, přesunuli jsme sem některé informace z kapitoly 4 původní verze (chyby v nákupním košíku, zvyšování důvěryhodnosti e-shopu). Kapitola sama o sobě obsahuje informace, které v původní verzi z roku 2012 nebyly. Svým informačním obsahem se hodí zejména pro ty, co uvažují o e-shopu na míru a neví, kde hledat prvotní informace. Vhodná je i pro ty, co už e-shop mají a chtějí zlepšit stav některých prvků na e-shopu (bannery, nákupní košík, tlačítka apod.).

Kapitola 3 - Technické řešení

Funkce e-shopu jsou rozšířeny o nové (dostupnost zboží, jednotky zboží, vyřazení zboží z prodeje, zákaznické recenze zboží). Bohužel i tak jsme nemohli obsáhnout podrobnější výčet, protože těch funkcí, co najdeme na e-shopech, je opravdu hodně. Navíc ne všechny lze popsat zkráceně do 5 řádků. Z kapitoly zmizelo testování e-shopu a chyby na e-shopech, protože se tato témata stala součástí kapitoly 2. Mimo to došlo k dalším drobným informačním změnám v rámci celého textu.

Kapitola 4 - Propagujeme e-shop

V rámci této kapitoly došlo k největším úpravám, a to hned po kapitole věnované právu. Jako taková doznala největšího rozšíření ze všech kapitol celé knihy. Budete-li kapitolou listovat, tak zjistíte následující:

  • Zcela nové informace o Firmy.cz a jejich aukčním modelu.
  • V rámci SEO už nenajdete Keywords Tool.
  • Nově přibyly informace o Pay per post systémech.
  • Novinkou je podkapitola zaměřená na obsahový marketing.
  • Srovnávače zboží jsou rozšířeny o Hledejceny.cz, Srovname.cz a Pricemania.cz.
  • Heureka.cz a Zbozi.cz obsahují výběrově služby, které nabízí e-shopům.
  • PPC reklama se nezaměřuje jen na vyhledávací síť, ale nově i na obsahovou síť.
  • Zmizely informace o PPC agenturách a modelech odměny.
  • Sociální sítě jsou informačně posíleny o jevy, které by si měl mít na paměti každý e-shopař.
  • Zmizely informace o nastavení Facebook Ads.
  • Značného rozšíření doznala podkapitola o Affiliate marketingu.
  • Naopak soutěže, slevové weby a certifikáty jsou zkráceny na nezbytné minimum.
  • Mnoho stránek přibylo i k Google Analytics, sled informací je částečně pozměněn.

Kapitola 5 - Provozujeme e-shop

Novinkou této kapitoly je téma skladové hospodářství e-shopu a fulfillment. Chyby v objednávkovém procesu jsou přesunuty do kapitoly 2. Zcela vypuštěn je rozpis Kodexu terminologie lhůt dodání dle APEKu. Ostatní informace obsahují spíše kosmetické úpravy.

Kapitola 6 - Zasíláme zboží k zákazníkovi

Přibyly nové informace o možnostech doručování zboží směrem k zákazníkovi (sítě výdejních míst). Informace o vracejících se zásilkách neobsahují právní pohled, ten je přesunut do poslední kapitoly o právu. Zmizely podrobnější výpočty podílu vracejících se zákazníků na obratu e-shopu, naopak novinkou jsou informace o live chatech, které v původní verzi knihy vůbec nebyly.

Kapitola 7 - Právo a podnikání

V úvodní části věnované účetnictví došlo spíše ke kosmetickým změnám, kdežto reklamace, padělky a VOP jsou od začátku kompletně předělané. Do informačních povinností prodejce jsou vnořeny pasáže, které původně byly v části o vrácených balících původní verze knihy. Jsou nejen změněny, ale taktéž rozšířeny o novinky v důsledku platnosti NOZ. Nově jsou zavedeny informace o dozorových orgánech. Tato kapitola doznala ze všech největších změn a 85% informací je zcela nových.

Příloha taktéž nezůstala bez povšimnutí

Příloha původní verze knihy obsahovala odkazy na různé články. Některé z nich už nebyly ani funkční. Proto jsme ustoupili z odkazování na konkrétní články a zařadili odkazy na blogy a weby odborníků, které stojí za to sledovat, protože svojí prací pomáhají nejen e-shopům.

\"Obálka