Aby byl váš e-shop úspěšný, musíte neustále provádět tuto činnost

Pokud bych měla vybrat jednu činnost, která odděluje špatné e-shopy od těch úspěšných, byla by to tato…

Testování

Neustálé testování e-shopu je jedním z hlavních pilířů, na kterých stojí každý skvělý e-shop.

Už jsem dokonce zažila případy, kdy majitel nevěděl, že na e-shopu nejde dokončit nákup, a přesto do reklamy naléval stále větší peníze. Stačilo provést jedno testování.

Možností, jak testovat e-shop, je mnoho. Hlavně se zaměřte na získání dostatečné zpětné vazby, která vám pomůže s odhalením většiny chyb a nedostatků.

Mezi taková testování, se kterými mám osobní zkušenost, patří:

1. Uživatelské testování

Uživatelské testování je jedno z těch důkladnějších, ale za to také časově i finančně nejnáročnějších.

V praxi to znamená, že k počítači posadíte uživatele, zadáte mu cíle (například nalezení zboží nebo dokončení objednávky) a sledujete, jak toho dosáhne a s jakými kroky má problémy.

Pro takové testování je potřeba:

  1. Definovat důvody testování a co se bude testovat.
  2. Vybrat vhodné uživatele.
  3. Domluvit si vhodný termín a místo testování.
  4. Zajistit a předem vyzkoušet potřebné technické vybavení.

Testující by měl spadat do vaší cílové skupiny, aby co nejvěrněji simuloval návštěvníka e-shopu. Také by to neměl být nikdo známý, který by třeba mohl kritiku mírnit a zlehčovat.

Do samotného testu se už pak nesnažte zasahovat. Pozorně sledujte, co tester říká i provádí, a průběh testu zaznamenávejte. Vyplatí se také nastavit snímání obrazovky pro pozdější analýzu.

Nakonec s testujícím proveďte krátký rozhovor, ptejte se ho na jeho zkušenost a na otázky, které si předem připravíte.

2. Online uživatelské testování - můj favorit

Online testování je velmi podobné tomu uživatelskému. Je však levnější a méně časově náročné. Nemusíte však vždy chytnout tu správnou cílovou skupinu.

Celé testování probíhá externě. Vy si jen zvolíte, co chcete otestovat a o samotný průběh se už postará služba, kterou jste si vybrali. Osobně mám vynikající zkušenost se službou Mamky testují, kdy vám mamky za 300 Kč otestují váš e-shop a následně zašlou video v minimální délce 15 minut.

Sestřih z testování mého e-shopu.
Pozn. Kvalita zvuku je již na mnohem lepší úrovni.

Více o online testování se můžete dočíst v mé recenzi na službu Mamky testují weby.

3. Sledování návštěvníků e-shopu

Dalším testováním, které stojí za zvážení, je sledování reálných návštěvníků e-shopu.

Stačí si na web nasadit skript nebo plugin, který nahrává veškerý pohyb návštěvníka, včetně kliknutí myší nebo psaní na klávesnici. Návštěvník samozřejmě o svém sledování neví, a tak je jeho chování přirozené, jak jen může být.

Časově náročnější je pak zpětná analýza nahrávek, které si nejdříve musíte vyfiltrovat podle požadovaných akcí a samozřejmě také prohlédnout.

Typické akce je zobrazení více než x stránek, vložení zboží do košíku, jednotlivé kroky nákupu. Zejména ale dokončení objednávky - zde zjistíte, jestli po cestě měl uživatel nějaké problémy. 

Cena je pak různá podle toho, jakou službu využijete. Za sebe mohu doporučit třeba českou aplikaci Smartlook.com. Ta v režimu zdarma poskytne dost nahrávek pro spoustu pozdních večerů u sledování uživatelů ... 


Reálná nahrávka z mého e-shopu vypadá pak takto:

Na nahrávce je vidět, jak uživatelka nemůže dokončit nákup. Díky tomu jsem upravila na e-shopu informační hlášky s upozorněním na chyby, aby bylo mnohem lépe vidět, kde je co potřeba vyplnit.

Už jste také začali s testováním vašeho e-shopu?
Napište mi do komentářů!

  1. miro napsal:

    Sem tam si sám prejdem celým procesom objednávky. Ako užívateľ. Aby som videl ako to funguje.
    Skúsenosť hovorí že čím jednoduksie tým lepšie a ppc už nemá skoro žiadny význam :). Seo velky
    Kremik.sk

  2. Andy napsal:

    Zvlášť pri zmenách – aj drobných potrebujeme otestovať shop, úplný súhlas s článkom vyššie, ideálne nezávislé testovanie – stačí osloviť kamarátov, za 5 minút je spätná väzba a može sa pokračovať v ďalších úpravách. Žiadna veľká veda, Miro vystihol presne – čím jednoduchšie, tým lepšie :)

    tatra148.cz

  3. Andy napsal:

    Je super využiť externistov – nemajú žiadnu citovú väzbu na celý eshop, ale opravdu stojí zato občas sadnúť a prejsť si testovacím nákupom aj na vlastnom eshope, ten čas zato stojí (a najlepšie pozrieť sa aj mimo svoj rybníček – to aby sme vedeli kto čo už vymyslel a kam sa celá e-commerce posunula v poslednom období)
    Pohodový deň :), testom zdar

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.