Proč byste měli mít na svém e-shopu více dopravců?

Kolik dopravců na svém e-shopu právě teď nabízíte? Myslíte si, že 1 stačí ? To, že s někým máte dobré zkušenosti, ještě neznamená, že jsou na tom vaši zákazníci stejně …

O minulých Vánocích jsem se na vlastní kůži přesvědčila, jak stresující může být domluva s některými dopravci. Dva obchodní partneři mně totiž chtěli překvapit dvěma balíčky, čokoládou a vínem. Oboje křehké a druhé tekuté. Zdánlivě jednoduchá doručení se však změnila na hon za balíkem.

Zážitek s DPD aneb jedeme na jistotu

První balíček se dvěma čokoládami mi poslal partner z Liberce. Originální čokolády z malé manufaktury. Extra tenké a extra křehké. Vybral si pro to služby DPD. Že došla rozbitá se dalo očekávat, ale co tomu předcházelo, to byl oříšek sám o sobě.

Čtvrtek 17.12

Přichází mi SMS zpráva. DPD se omlouvá, ale dnes mi balíček nedodají.

Nejdřív jsem netušila, o jaký balíček se to vůbec jedná. Po zadání kódu do jejich systému jsem se pouze dozvěděla, že byl poslán z Liberce.

Pátek 18.12

Volá mi neznámé číslo. Je to řidič DPD. Prý už čeká na adrese.

Přitom před tím neproběhla žádná domluva o čase předání. Ani mi dnes nepřišla SMS zpráva s oznámením dodávky.

Jsem v kanceláři a doma není nikdo, kdo by balíček převzal. Řidič se mě ptá, jestli je možné to nechat u sousedů. Tak mu říkám jméno naší paní domácí, aby zazvonil. Odpovídá, že tam nikdo není. S řidičem se tedy domlouváme na doručení následující den, zhruba mezi 2. a 3. hodinou odpoledne, kdy už budu doma.

Stále však nevím, co mi má vlastně přijít. Volám tedy na DPD linku, kde si mě hned převezme automat. Neříká mi nic, co bych se už nedozvěděla z webu. Posílám tedy alespoň e-mail, na který ale (kromě automatické odpovědi) nikdo nereaguje.

Pondělí 21.12

Přichází telefonát od řidiče DPD. Stojí před domem a mám si přijít balík vyzvednout.

Na to, že jsem opět nedostala žádné oznámení dodávky, jsem si už pomalu zvykla. Ovšem řidič přijel v 11:30, místo v domluvených odpoledních hodinách.

Naštěstí jsem doma, a tak si ten balíček konečně vycházím ven převzít. Široko daleko však žádnou bílo-červenou dodávku nevidím. Co se tedy děje?

Po dalším hovoru s řidičem zjišťuji, že byl balíček zaslán na mou fakturační adresu, která se nachází pár kilometrů vedle a kde právě stojí s balíkem v ruce. Normálně by to nebyl problém, jelikož tam bydlí můj otec, ale ten v tuto dobu není doma. Je v práci. A největší gól situace je, že den před tím mi potvrdí, že na druhý zvonek nikdo nereaguje (moje paní domácí), což jsem měla za to, že je v Brně (kde jsem tehdy bydlela) a ne v Adamově (fakturační adresa). V Adamově se totiž žádný druhý zvonek nenachází!

Já celá překvapená, kde že to tedy vlastně je, se s ním domlouvám, že má balík poslat na jinou adresu – do Brna, kde se nyní zdržuji.

V 21:30 dostávám odpověď. Balíček se nachází v doručovacím depu.

Druhý den mi ve schránce přistál lístek DPD o neúspěšném pokusu o doručení (vůbec jsem neměla žádnou informaci o tom, že tam řidič byl – žádná SMS, žádný telefon). Balíček jsem si nechala přesunout na výdejní místo Uloženky, která je partnerem DPD, a odtud si jej konečně vyzvedla.

Balíček byl v Liberci podán 15. 12. 2015 a doručen/vyzvednut 28. 12. 2015.

Trvalo tak celých 13 dní, než jsem vůbec zjistila, že jsem dostala čokoládu. Leč moc dobrou, tak rozbitou na desítky dílků :-)

Informace o zásilce v systému DPD

Informace o zásilce v systému DPD

PPL na tom není o nic lépe

Druhý dárek bylo víno od partnera z Brna. Ten sídlí jen asi 20 minut cesty autem od mého bydliště, kde jsem se zdržovala. Jako dopravce si vybral PPL. Cílová adresa byla opět fakturační.

Úterý 22. 12.

Volá mi řidič PPL, že má pro mě balíček.

Stejně jako u jeho kolegy z DPD, i od něj dostávám upozornění, až když už je před domem, je dopoledne.

Bohužel zjišťuji, že řidič je v Adamově. Řidič se mě ptá, jestli tam bude někdo kolem jedné hodiny. Obratem mu potvrzuji po té, co jsem se spojila s otcem, že ano. Jenže i když jsem si tam zajistila člověka na vyzvednutí, řidič nakonec v pozdější termín nedojel. Urguji tedy přesměrování doručení do Brna.

Středa 23. 12.

Jsem doma, připravená si balíček kdykoliv převzít.

Nikdo však nepřijíždí.

Dozvídám se, že se jim porouchal vůz, a tak se dodání odkládá. Jelikož je zítra Štědrý den a pak svátky, nečekám, že bych balíček dostala někdy v blízké době.

Pondělí 28. 12. 2016

Po svátcích jsem však mimo bydliště, a tak s pomocí čísla balíčku měním místo doručení.

Pondělí 4.1. 2017

Další týden, kdy bylo možné zásilku dodat, tak PPL opět nedojelo.

Důvod? Vypadá to na další poruchu…

Informace o zásilce v systému PPL

Informace o zásilce v systému PPL.

Aby těch problémů nebylo málo, další doručení nebylo možné. Zásilka byla totiž podána jako firemní balík a já si tak nemohla balíček přesměrovat na výdejní místo PPL Partner a osobně si ho vyzvednout.

Interní systém tak balík následující den poslal zpátky odesílateli.

Dárek jsem si vyzvedla až osobně v lednu u svého obchodního partnera a dozvěděla se, že PPL mu zvládlo rozbít třetinu ze všech vín, co poslal.

Zajímavostí je, že se PPL depo nachází přibližně 15 minut ode mě. Vzdušnou čarou je to asi jen kilometr.

Mapa se zobrazením tří míst.

Dlouhá cesta…

2 zásadní chyby při dodání

Celou situaci u obou dopravců zkomplikovaly dvě stejné chyby:

  • Balíčky byly odeslány na fakturační adresu.

Partneři mi zásilky posílali jako překvapení, a tak si nemohli ověřit, jestli je fakturační adresa stejná jako korespondenční.

Bylo to tedy pro mě ponaučení do budoucna, abych na webu měla obě adresy.

  • Nedostatečná domluva ze strany dopravců.

Řidiči obou společností mi nedokázali jednoduše sdělit, kam s balíkem jedou a kdy tam budou. Volali mi, až když už byli na místě. V případě DPD jem obdržela SMS, ale bez informace, kdy bude věc doručována.

Věřím, že jediná zpráva nebo varování pár hodin před doručením by všechno neskutečně zjednodušilo.

Co si z toho mohou odnést e-shopaři?

Pokud mě tato zkušenost něco naučila, je to tohle:

Vždy mějte na výběr z více přepravních společností.

Je totiž dost možné, že má zákazník jinou preferenci nebo špatnou zkušenost s vámi nabízeným dopravcem. Někdy tak špatnou, že se rozhodne nakoupit jinde. Já jsem toho příkladem.

Mně se třeba vždy vybaví tato zkušenosti, kdykoliv vidím auto PPL nebo DPD.

Tahle rada se ale hodí spíše pro provozovatele e-shopů, kteří mají už větší počet objednávek.

Při rozdrobení objednávek mezi větší počet přepravců je totiž možné, že nedosáhnete benefitů, které by vám mohli u dopravce snížit cenu dopravného.

Pokud však chcete zákazníky nalákat na společnost, která se vám více vyplatí, a zároveň jim nechcete upřít jiné možnosti, můžete to vykompenzovat vyšší cenou za nového přepravce.

Sice si tak připlatí, ale alespoň nebudou mít obavy, že se k nim jejich čokoláda nebo víno vůbec nedostane.

Je to takový vytržený z kontextu… Čižmaře jsem taky dal pryč. Nehodilo se to tam. Rozstřelí se to sdělení…

Na závěr ještě něco o doručování nové pračky 

Mezi svátky jsem si objednávala novou pračku a zvolila pro doručení Geis. E-shop předal pračku následující den přepravci a ještě ten den mi volali z dispečinku s omluvou, že mi zboží dovezou až po Silvestru ihned v pondělí, protože toho mají hodně k doručování a nestíhají. Když řidič dojel, taktéž se omlouval, že to doručují takto pozdě. Poděkovala jsem za jeho omluvu a popřála mu hezký den s tím, že jsem s doručením spokojena a není se třeba omlouvat.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…