Heureka Roadshow 2016

Rok se s rokem sešel a je tu další sezona Heureky Roadshow. I když pro některé mohou být informace stále se opakující, věřte, že byly zmíněny další novinky. Aby toho nebylo málo, v článku vyjmenuji jevy, v nichž e-shopy permanentně dělají chyby.

Jaký je současný trh ecommerce?

Oproti roku 2015 není žádný zajímavý posun v počtu e-shopů. Největší boom byl dle tvrzení Heureky mezi lety 2012 a 2013. Já osobně se domnívám, že trh se již ustaluje a dochází čím dál tím k většímu rozestupu mezi silnými hráči a ostatními e-shopy, co se nějakým způsobem specializují. Stačí se podívat na nabídku Alzy, Mallu, Kasy a dalších e-shopů. Prodávají všechno a všem.

Graf počtu e-shopů v ČR

Počet e-shopu – stagnuje to …

Vyplatí se mi být na Heurece?

Podle dat Heureky stále platí, že mnohem více odchodů z Heureky směrem do e-shopů je u těch, co jsou zapojeny do PPC režimu. Stále se jedná o více jak 90% z celku. Z mých zkušeností plyne, že většině e-shopů funguje lépe placený režim. Výjimkou jsou speciální věci, které na Heurece nemají založeny produktové karty, jsou málo hledané a lidi je příliš neznají.

Srovnání FREE a PPC režimu na Heurece

Zapojení do PPC režimu otevírá bránu k dalším službám Heureky.

Existuje pro vaše zboží na Heurece vhodná sekce?

Ano i ne, záleží, co prodáváte. Tím, že si projdete aktuální sekce (kategorie) Heureky, můžete získat informaci o tom, zdali pro vaše zboží má Heureka vhodnou kategorii. Pokud ne, šance, že se vaše zboží napáruje, je mnohonásobně menší, v mnoha případech není vlastně žádná.

A jak tedy najít vhodnou kategorii? Dle doporučení Heureky je nejrychlejší cesta ta, když zadáte obecnější název vašeho zboží (případně přesnější) do vyhledávání Heureky a prohlédnete si výsledky. Zobrazí-li se vám výsledky vyhledávání do katalogu, přečtěte si, do jakých sekcí jsou produkty zařazeny.

Screenshot webu Heureka - jak vybrat kategorii do elementu CATEGORYTEXT

Po zadání přesnějšího názvu produktu se vám zobrazí výsledky vyhledávání (dokonce i produkt odpovídá hledání). V tomto případě je vidět odkaz do katalogu na detail produktu. V závorce pod názvem je uvedena sekce (kategorie), v ním je produkt zařazen. Heureka tedy má odpovídající sekci založenou.

Druhou možností je navštívit strom kategorií Heureky a prohledat aktuální názvy. Strom kategorií Heureky je dostupný na adrese http://www.heureka.cz/direct/xml-export/shops/heureka-sekce.xml.

Proč je element ITEM_ID důležitý?

I když element ITEM_ID není povinný, v mnoha službách Heureky je potřebný. ITEM_ID má přesně dáno, z jakých znaků se může skládat. A zde bohužel některé e-shopy (vlastně dodavatelé jejich řešení) dělají chyby. Podíváte-li se do specifikace, tento element charakterizuje:

  • Může mít maximálně 36 znaků.
  • Může obsahovat čísla 0 až 9.
  • Může obsahovat malá i velká písmena (ovšem bez diakritiky!).
  • Mohou v něm být podtržítka a pomlčky.
  • Takže např. AB-1009 je vhodný formát, ale AB.ž009 už ne.

ITEM_ID slouží k identifikaci produktů v rámci služby Ověřeno zákazníky. Když vašemu zákazníkovi dojde dotazník, díky ITEM_ID je Heureka schopna se dotázat vedle hodnocení vašeho obchodu i na hodnocení produktů. Element je taktéž podmínkou pro zapojení do Heureka Košíku.

Ukázka XML feedu na Heureka

Nezapomínejte posílat element ITEM_ID, je-li vaším cílem využití dalších služeb Heureky.

Novinkou roku 2016 je element GIFT

Elementu GIFT jste si mohli všimnout již v závěru roku 2015. Zobrazuje se pouze na detailu produktů a slouží k zápisu dárků, které nabízíte k nákupu. Tyto dárky musí mít ovšem hmotnou podobu a musí být co nejpřesněji definovány.

Tzn. nestačí uvést třeba Dárek v hodnotě 399 Kč, ale musíte uvést přesnou definici, např. ZDARMA kuchařka Rozpal to, šéfe! v hodnotě 399 Kč. Současně platí, že tyto údaje již nesmí být uváděny v elementu PRODUCT. Nápovědu k tagu GIFT najdete v nápovědě na Heurece.

Ukázka použití elementu GIFT na Heureka.cz

Nový element GIFT se na Heurece zobrazuje pod názvem produktu u nabídky e-shopu výhradně v detailu produktu.

Omezení elementu PRODUCT

Element PRODUCT se dočkal nových změn. Jak jsme byli zvyklí do něj uvádět doprava zdarma, osobní odběr zdarma a další informativní upoutávky, je to nyní proti pravidlům inzerce. Stále existuje spoustu e-shopů, které tyto údaje v PRODUCT uvádí. Je jen otázkou času, kdy se tyto e-shopy dostanou pod drobnohled Heureky.

Ukázka jak nepoužívat element PRODUCT na Heureka.

Takto to je proti pravidlům Heureky.

Ukázka co vkládat do PRODUCT a GIFT a jak ne.

Nové sekce s povinným EAN kódem

Novou sekcí, v níž musíte povinně uvádět EAN, jsou Komiksy. Pokud jej neuvedete, Heureka vám zboží do této sekce nezařadí. EAN je dále povinný v sekci Knihy, Hudba, Filmy, Učebnice a Průvodci.

Ukázka sekce komiksy na Heurece

Nově přidaná kategorie Komiksy – u produktů této sekce musíte uvádět EAN kód.

TOP pozice v detailu produktu

V detailu produktů na Heurece se můžete setkat s tzv. TOP pozicí. Nachází se po pravé straně vedle náhledového obrázku. O umístění rozhoduje více faktorů. Mezi tyto faktory patří cena dopravy a cena produktu, dostupnost zboží, hodnocení obchodu a v neposlední řadě přítomnost Heureka Košíku. Bidding na umístění vliv nemá!

Ukázka zobrazení TOP pozice na Heureka.cz

TOP pozice se nachází nad výpisem doporučovaných obchodů (tzv. oranžovým boxem).

Snazší implementace Heureka Košíku

Heureka Košík si můžete zřídit buď ve formě API napojení, nebo bez API. Bohužel API napojení se neobejde bez výrazného programátorského zásahu do vašeho e-shopu. A proto Heureka předpřipravila nástroj pro jednodušší implementaci Heureka Košíku. K dostání je na https://github.com/heureka/hcapi.

Zobrazení HCAPI na GitHubu

V tom se vyzná asi jen programátor …

Dotazníky spokojenosti budou responzivní

Letos dochází k úplnému překopání obsahu dotazníků spokojenosti. Velmi podstatnou změnou je responzivní vzhled. Konečně tak budou moci zákazníci hodnotit jednoduše i z chytrých zařízení.

Ukázka dotazníku z Heureky.cz

Kliknutí na tlačítko Doporučuji – Nedoporučuji přímo ve vašem e-mailu se již započítává do statistik!

Ukázka dotazníku z Heureky.cz

Hodnotit se bude nově i dopravce.

Pokud se chcete dozvědět o Heurece více než jen to, co vám nabízí Heureka Roadshow, navštivte placený přípravný kurz projektu Certifikace Heureky. Působím zde jako lektorka a v rámci školení vystupují i vedoucí vybraných oddělení Heureky.

Některé informace jsem tu neuváděla, protože je najdete ve starších verzích článků o Heurece Roadshow z roku 201520142013. I dnes je plno informací z té doby stále platných.

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *