Na co nezapomenout při výběru domény pro váš e-shop.

Při výběru domény byste měli respektovat určité zásady. O těch už jsem se zmiňovala v jiném článku. I přesto bych vám chtěla sdělit ještě několik faktů, které v souvislosti s pořízení domény považuji za důležité. Informace se hodí zejména pro ty z vás, kteří se budou do registrace domény pouštět poprvé.

Doména – co to je a jak to vypadá?

Doménu si můžete představit jako internetovou adresu vašeho e-shopu. Vy jakožto občan bydlíte na adrese např. Udolní 55, Brno. Váš e-shop také bydlí na adrese např. www.vaseshop.cz. Rozdíl je ovšem v tom, že adresu našeho bydliště si moc nevybíráme. Názvy ulic už jsou dané. Kdežto internetovou adresu vašeho e-shopu si můžete zvolit jakoukoliv, pokud je aktuálně volná.

www.petramikulaskova.cz

 

To poslední CZ v doméně je koncovka. Také to označujeme jako doména 1. řádu či doména nejvyššího řádu (zkratkou TDL, anglicky top-level domain). Pro Českou republiku to je koncovka CZ, pro Slovenskou republiku koncovka SK atd.

Výsek před doménou nejvyššího řádu je doména 2.řádu. Tu si volíme a registrujeme. Pokud se podíváte na adresu mého webu www.petramikulaskova.cz, tak doménou 2.řádu je PETRAMIKULASKOVA.

Někdy můžete narazit na adresy typu www.obchod.supertelo.cz. Slůvko obchod je v tomto případě doména 3. řádu, také označovaná jako subdoména. Tyto subdomény už není nutné registrovat, protože běží na vaší hlavní doméně.

Doména vám bude sloužit nejspíše několik let

Výběr domény nepodceňujte už z toho důvodu, že vám bude sloužit několik příštích let. Proto vybírejte s rozmyslem a neregistrujte okamžitě to, co se vám na první pohled zalíbí. Zkrátka tomu dejte dostatek času. Její případná změna, zejména na zaběhlém e-shopu, je náročná, protože:

  • Lidé si vás už mohou podle názvu domény pamatovat, najednou jim vnutíte něco nového.
  • Pro vás to znamená případný přetisk všech reklamních materiálů, což jsou další náklady.
  • Změnou názvu domény přicházíte i o zpětné odkazy na váš e-shop.
  • E-shop už má ve vyhledávání nějakou historii, o kterou při změně můžete přijít.

Zjistěte si, jestli je doména volná

Na začátku si vyberte několik adeptů na název vaší domény. Sepište si je na papír, do mobilu či počítače. Pak přistupte k ověření vlastnictví domény. Ne vše, co si vymyslíte, je totiž volné. Může se stát, že vámi zamilovaný název domény už má někdo jiný. Zdali je doména volná, zjistíte na specializovaných portálech.

  • nic.cz – zde si ověříte domény s koncovkou CZ
  • eurid.eu – zde si ověříte domény s koncovkou EU
  • domeny.cz – zde si ověříte domény s různými koncovkami včetně CZ a EU
Zadání domény na nic.cz pro ověření jejího statusu.

Zadání domény na nic.cz pro ověření jejího statusu.

Registrace domény něco stojí

Pokud už máte doménu vybranou, je třeba si ji registrovat. To znamená, že zaplatíte poplatek za její pronájem – zpravidla to bývá rok, využít můžete i delšího období. Doménu si nikdy nekupujete na doživotí, ale pronajímáte. Cena za pronájem je zpravidla u domén s koncovkou CZ, EU případně COM v řádu desítek až stokorun na rok.

Ceník domén.

Ceník domén.

Zásady při registraci domény

Vlastník domény

Jako vlastníka domény vždy uvádějte firmu či sebe jakožto vlastníka e-shopu (pokud jste jeden). Nikdy neregistrujte doménu na svoje zaměstnance, kamarády, společníka (zde registrujte přímo na firmu). Když se rozejdete, můžete o doménu v případě neshod přijít, v lepším případě si ji budete muset od vašeho protějšku koupit. Za kolik? I to se může prodražit.

Informace v nic.cz o majiteli domény.

Informace v nic.cz o majiteli domény.

Registrační e-mail

Jako registrační e-mail použijte takovou schránku, kterou máte trvale přístupnou a kterou aktivně využíváte. Pokud o ni přijdete, nemusíte se dostat k přístupovým údajům vaší domény např. v případě převodu.

E-mail u domény v nic.cz

E-mail u domény v nic.cz

Vytvořte si schránku s názvem vaší domény

V momentě, kdy uhradíte poplatek za registraci domény a máte souběžně aktivní i webhosting pro e-shop, můžete si vytvořit e-mail s názvem vaší domény. V případě mého e-shopu www.palelo.cz využívám e-mail info@palelo.cz a dále pak mikulaskova@palelo.cz.

Přehled založených schránek u mé domény palelo.cz

Přehled založených schránek u mé domény palelo.cz

Spekulanti s doménami

Nikdy se nenechte natlačit do koupě předražené domény, která pro vás nemá bližší význam. V momentě, kdy e-shop rozběhnete, mohou vám začít chodit maily s nabídkou odkupu domény, nebo dokonce s nabídkou pronájmu domény za nehorázné sumy! Většinou to budou názvy domén, které nějak souvisí s tím, co na e-shopu prodáváte či v čem podnikáte. Tito prodejci mohou argumentovat tím, že doména je pro vás lukrativní, protože obsahuje klíčové fráze z vašeho oboru.

Jedna z nabídek na pronájem domény, co se mi objevila v e-mailu.

Jedna z nabídek na pronájem domény, co se mi objevila v e-mailu.

Na druhou stranu, pokud spekulant má dobrou doménu typu www.lekarna.cz a vy prodáváte lékárenské zboží, může být pro vás zajímavé takové nabídky využít. Počítejte ovšem s vysokou cenou, v řádu desítek až stovek tisíc.

Nezapomínejte včas uhradit poplatek za prodloužení

Jakmile se bude blížit lhůta konce pronájmu, kterou máte uhrazenou, dojde vám automatický e-mail s možností prodloužení registrace domény. Kontrolujte prosím důsledně v tomto směru i složku na spamy, protože někdy tyto maily skončí ve spamu. Vy si neuvědomíte, že už je např. rok za vámi a v krajním případě se to projeví tak, že vám e-shop přestane fungovat.

Výzva k platbě za doménu pro můj web petramikulaskova.cz na další rok.

Výzva k platbě za doménu pro můj web petramikulaskova.cz na další rok.

Ochranné lhůty pro domény s koncovkou CZ

I když zapomenete prodloužení registrace domény zavčas uhradit, není vše ztraceno. Na domény se vztahuje tzv. expirační lhůta, která činí 60 dnů. Po tuto dobu je doména stále ve vašem pronájmu a nikdo vám ji nemůže odkoupit jen proto, že jste neuhradili včas poplatek za její prodloužení.

Doména je v expiraci! Nejvyšší čas ji prodloužit.

Doména je v expiraci! Nejvyšší čas ji prodloužit.

Převody domény

Převody domény jsou běžnou záležitostí. K převodům domény dochází buď v důsledku změny vlastníka domény, nebo při přesunu k jinému registrátorovi. Při jakémkoliv přesunu či změně vlastníka musíte brát na vědomí to, že:

  • e-mailová schránka, na kterou je navázána doména, musí být funkční a přístupná
  • hesla, která se při přesunu vygenerují, mají časově omezenou platnost
  • může se stát, že pro přesun bude potřeba i písemná žádost či nějaké ověření
Takto může vypadat výzva ke změně údajů u domény.

Takto může vypadat výzva ke změně údajů u domény.

Rozhodnete-li se pro přesun domény či změnu vlastníka domény, kontaktujte svého aktuálního či nového registrátora domény. Vysvětlí vám detailně, jak postupovat. Tyto změny jsou totiž závislé na tom, jaký typ koncovky používáte, proto i procesy jsou trochu jiné.

Závěr…

I já jsem u svých klientů zažila pár kotrmelců jak při registraci domény, tak při přesunu či obnově expirované domény na spuštěném e-shopu. Doufám, že vy se podobným věcem díky tomuto článku vyvarujete.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře
  1. Adrian napsal:

    Možno by som ešte doplnil že ak kupujete doménu, je dobré si ju prejsť nástrojmi ako Ahrefs a pozrieť si odkazový profil. Aby ste neskôr predišli probmémami so SEO.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…