23 zásad při výběru názvu domény pro e-shop

Tu a tam řeším s lidmi výběr domény pro nový e-shop. A občas se nestačím divit, co všechno jsou lidi schopni vymyslet a kolik chyb by si první volbou mohli do budoucna způsobit. Možná, že i vy jste v minulosti při výběru domény šlápli vedle. Pokud ne a problematika vám není zcela jasná, přečtěte si tento článek. Popisuji v něm 23 zásad a poznatků při výběru domény pro e-shop.

1. Bude si váš zákazník doménu pamatovat?

Pokud si váš zákazník není schopen jednoduše zapamatovat název domény, hůře vás bude doporučovat, případně to bude řešit popisem eshopu. Co bude zadávat při hledání ve fulltextu? Jako příklad si vezmu český velký eshop www.alza.cz. Název je krátký a dobře zapamatovatelný. Lidé jej běžně při hledání používají. Jako protipól uvedenu např. www.wampum-kosmetikapropsy.cz. Autor do názvu zařadil značku, klíčové slovo a „cílovou skupinu“. Celý název domény je díky značce hůře zapamatovatelný.

www.alza.cz

www.wampum-kosmetikapropsy.cz

2. Zvládne doménu zákazník vyslovit?

Na problém při vyslovování názvu narazíte zejména při telefonech nebo při ústním doporučování. Pokud se to ještě spojí se špatnou zapamatovatelností, o to hůře vás budou lidi identifikovat. Jako příklad uvedu eshop www.seart.cz. Jak se vlastně vyslovuje? Je to anglicky [srt]?  Pokud někdo nezná angličtinu a bude chtít název někomu sdělit, možná narazí na potíže. Alternativně bude muset název domény hláskovat po písmenech.

www.seart.cz

3. Dokáže zákazník doménu bez potíží napsat?

Tento bod souvisí s předchozím bodem, tedy tím, zdali jde název dobře vyslovit. Potíže se projeví zejména při diktování názvu, kdy je nesoulad mezi vyslovovaným a psaným. Usilujte o to, aby váš název byl v ideálním případě stejného znění v mluvené i psané řeči. Příkladem nesourodosti je eshop www.biooo.cz. Vyslovuje se [bijo] a píše se biooo. Lidé už dnes ví, že [bijo] se píše „bio“, přesto už z vyslovení nepochopí, že musí napsat 3x písmeno „o“.

www.biooo.cz

4. Nezamění si zákazník název domény s jinou?

K jednoduché záměně může dojít tehdy, když vaše doména zní stejně či velmi podobně jako doména jiného subjektu. V tomto směru jsou si blízké eshopy www.alfa.cz a www.alza.cz. Při prvním vyslovení vyznívají podobně, a to pak může vést k záměně. Další možností jsou pomlčkové a bezpomlčkové varianty domény. Ty také zní stejné, jen se odlišně píšou.

www.alfa.cz

www.alza.cz

5. Nepřeháníte to s délkou názvu domény?

Čím delší název domény, tím více si toho zákazník musí zapamatovat. Snažte se vybrat takovou doménu, která bude v ideálním případě obsahovat 1-2 slova. Jako příklad uvádím eshop www.vlasova-kosmetika-wella-eshop.cz, která má v názvu domény celkem 4 slova. Délku navíc prodlužují pomlčky mezi všemi slovy. Opravu je nutné mít tak dlouhý název domény?

www.vlasova-kosmetika-wella-eshop.cz

6. Jsou číslice v doméně to, co opravdu potřebujete?

Umístění číslic do názvu domény může občas způsobit potíže. Když vyslovíte název domény, není poznat, zdali to vyslovené číslo je psané slovy, nebo je vyjádřené číslicí. Zákazníci, kteří to neví, pak mohou hledat název vašeho eshopu tak, že místo číslice prostě napíšou slovo. Může to fungovat i naopak, kdy číslici v názvu domény uvádíte slovně. Příkladem eshopu, která má v názvu číslici, je www.7psu.cz.

www.7psu.cz

7. Registrujete si pomlčkovou i bezpomlčkovou verzi?

Pokud jde název domény napsat s pomlčkou i bez ní, zaregistrujte si obě varianty. Pokud už je některá z nich obsazena, najděte raději jinou doménu. Zapomenete-li si některou variantu registrovat, v budoucnu ji může registrovat váš konkurent a otevřít si na ní vlastní eshop. Přesně takhle dopadl např. eshop www.fightershop.cz. Jejich konkurence vlastní eshop www.fighter-shop.cz.  A to navíc se stejným prodejním sortimentem!

www.fightershop.cz

www.fighter-shop.cz

8. Není vámi vybraný název zatížen ochrannou známkou?

Pokud do názvu vložíte slovo zatížené ochrannou známkou, o doménu můžete přijít. Průšvih nastává zejména v momentě, kdy máte eshop dobře rozjetý. Spoléhat nemůžete ani na dobré slovo vašeho případného dodavatele, jehož značku si do názvu domény propůjčíte, či přímo vlastníka značky. I tento případ jsem v praxi zaznamenala. Paní měla dobře rozjetý eshop s kosmetikou, kde v názvu byla značka kosmetiky. Pak po několika letech o doménu přišla a tím i o zdroj zajímavého příjmu. Původní název eshopu byl www.alcinakosmetika.cz. Teď funguje na doméně www.dermakosmetika.cz. Po ztrátě domény jí objem objednávek totálně propadl.

www.dermakosmetika.cz

9. Bude vhodná pouze koncovka CZ?

Pokud s prodejem v rámci ČR začínáte, koncovka CZ je na místě. Někteří čeští zákazníci, pokud uvidí eshop na „nečeské koncovce“, mohou pojmout pocit nedůvěryhodnosti. Pro zahraniční prodej už ovšem koncovka CZ stačit nemusí. Tam se vyplatí zakoupit i jiné koncovky. Ideálně takové, které jsou typické pro danou zemi. Alternativou jsou koncovky EU a COM, které se hodí taktéž pro mezinárodní prodej.

10. Opravdu potřebujete v názvu domény zkratku?

Někdy je potřeba do názvu domény umístit zkratku, protože je tak pojmenována firma. Díky tomu se zachovává jednotná struktura komunikace směrem k zákazníkovi. Někdy se tak zkracují i názvy firmy (např. www.czc.cz – název firmy byl původně Czech Computer, s.r.o.; pak přešli na CZC.cz, s.r.o.). To není nikdy na škodu do doby, kdy zkratka může v názvu domény např. stírat význam toho, čím se eshop zabývá nebo je použita jen tak beze smyslu.

www.czc.cz

11. Musíte tam nutně zapojovat i obor vaší činnosti?

Jakmile rozšíříte obor působnosti, tedy i prodejní sortiment, může vás doména obsahující název oboru činnosti tak trochu omezit. Eshop www.svetcukraru.cz dává najevo, že nabízí vše spojené s cukrářstvím. V momentě, kdy se rozhodne rozšířit svoje pole působnosti např. o espressa, nebude už doména vyjadřovat to, co se na eshopu prodává.

www.svetcukraru.cz

12. Máte překlepové varianty?

Některé názvy domén mohou snadno svádět k psaní překlepů. Často to jsou ty názvy, které se jinak vyslovují (např. www.mall.cz se vyslovuje [mol], společnost má registrovanou též doména www.mol.cz). Pamatujte na to, že i překlepy je vhodné si zaregistrovat. V opačném případě vybírejte takový název domény, kde k překlepům nedochází.

www.mall.cz

13. Skutečně tam chcete osobní jméno?

Vkládání osobního jména do názvu domény má svoje výhody i nevýhody. Nevýhodou se toto rozhodnutí stane v momentě, kdy si svoje jméno změníte. U žen to bývá často změna příjmení. Dále může nastat situace, kdy hlavní zakladatel eshopu odejde či zemře a správu eshopu převezme někdo jiný, případně eshop prodá. Příkladem takového eshopu je www.krmivaposvar.cz, za kterým stojí pan Pošvar.

www.krmivaposvar.cz

14. Cílová skupina

Některé eshopy mají název, kterým se snaží vyjádřit vztah ke svým zákazníkům, tedy ke své cílové skupině. Eshop www.trikator.cz dává najevo, že jeho zákazníci jsou milovníci triček. Pokud i u vás lze něco podobného aplikovat, určitě nad tím pouvažujte.

www.trikator.cz

15. Budou cizím výrazům zákazníci rozumět?

Cizí výrazy v názvu domény mohou vypadat IN. Některé eshopy si skutečně zakládají na tom, aby název domény byl např. více anglický – příkladem je www.fashiontasteshop.cz. Otázkou ovšem je, zdali pro českého zákazníka je tento název důvěryhodný a zdali je vaší ambicí působit více mezinárodně. Osobně se k využití cizích výrazů v názvu domény nepřikláním.

www.fashiontasteshop.cZ

16. A co v budoucnosti s lokálním názvem?

Prodeje lokálního charakteru mají jednu nevýhodu, která se projevuje na doménách. V momentě, kdy se z lokálního prodeje stane národní či mezinárodní, stává se název obsažený v doméně zavádějícím. Tato potíž může nastat i v momentě, kdy svůj business přestěhujete. Proto výběr domény se zapojením lokality pečlivě promýšlejte. Příkladem eshopu se zaneseným názvem lokality je www.tropicliberec.cz. Co se stane, až změní sídlo společnosti či dokonce její název?

www.tropicliberec.cz

17. Půjde to i bez diakritiky?

Český jazyk je typický svou diakritikou. Používáme háčky a čárky. URL názvu domény bývá bez diakritiky. Když se rozhodnete pro název domény s diakritikou, adresa vašeho eshopu bude tak i tak fungovat bez diakritiky. Proto je příhodnější zvolit takový název, který diakritiku nebude obsahovat. Příkladem je firma Hračkomat.cz, s.r.o., která má eshop hračkomat.cz (www.hrackomat.cz).

18. Potřebujete příliš obecné výrazy?

Obecné výrazy mohou značit cokoliv. Skrývat se za nimi může jak eshop, tak klasická firemní prezentace, blog, magazín či web zájmové skupiny. Za všechny mohu jmenovat třeba eshop www.rybolov.cz.

www.rybolov.cz

19. Dokáže doména vzbudit nějaké emoce?

Zapojit emoce do názvu domény není jednoduché. Pokud už se vám to podaří, často zjistíte, že název se špatně vyslovuje či píše, hůře se pamatuje či je příliš dlouhý. Jako příklad uvádím eshop www.nunynek.cz. V názvu domény používá zdrobnělé nespisovné slovo „nunynek“. Toto slovo ve mně evokuje malé dítě. A přesně potřeby pro děti lze na tomto eshopu zakoupit.

www.nunynek.cz

20. Skutečně je nutné mít v názvu klíčová slova?

Klíčová slova v názvu domény mají údajně vliv na SEO. Určitě tomu nepřikládejte velkou váhu a nemyslete si, že když použijete hodně hledané klíčové slovo, tak budete dosahovat zajímavých pozic ve výsledcích hledání. Samozřejmě, zapojení klíčového slova do názvu může mít i svoje výhody – vyhledávač totiž klíčové fráze zviditelňuje ve výsledcích hledání tučným fontem. Jako příklad uvádím eshop  www.kancelarskezidle.com.

www.kancelarskezidle.com

21. Je nutné dávat najevo agresivitu?

V případě některých oborů mohou názvy domén vyznít útočně až agresivně. Často to je dáno podstatou prodejní sortimentu. Příkladem je eshop www.dumzbrani.cz. Zbraně v lidech mohou evokovat pocit agresivity a ohrožení. Pokud chcete mít v názvu agresivní či útočný prvek, zamyslete se, zdali to je ve vztahu k vašemu prodejnímu sortimentu oprávněné.

www.dumzbrani.cz

22. Má význam používat písmena AAA v názvu domény?

V dřívějších dobách ve vyhledávání se řadilo mimo jiné dle abecedy, a proto vzniklo spoustu domén s počátečními písmeny AAA, aby při zobrazení výpisu v katalogu byly na prvních místech. V dnešní době nejvíce využívané vyhledávače neřadí podle abecedy, a tak není nutné dávat do domény písmena AAA.  K nejznámějším doménám s písmeny AAA v názvu domény patří prodejce automobilů AAA Auto – www.aaa-auto.cz, ale najdeme i spoustu  e-shopů www.aaapoker.cz nebo www.aaa-schodiste.cz.

www.aaaauto.cz

www.aaapoker.cz

www.aaa-schodiste.cz

23. A co váš brand?

Pokud už máte zavedenou značku (brand), je vhodné její užití i v názvu domény. Tím dodržujete jednotnou komunikaci směrem k zákazníkovi. Pokud svůj brand teprve tvoříte, zamyslete se, zdali jej v názvu domény užít. I zde to může mít v budoucnu svoje přínosy. Jakmile si lidé na vaši značku zvyknou, budou vás podle ní hledat i na internetu. Brand využívá v názvu domény eshopu např. www.datart.cz.

www.datart.cz

A jak z toho vybruslit?

Teď už víte, na co si dát pozor při registraci vaší domény. Nezapomínejte, že doménu si pořizujete v podstatě na celý život vašeho e-shopu! Změna domény obnáší spoustu nepříjemností, tak si její název pořádně rozmyslete nejlépe hned na začátku.

Tip: Doménu si můžete ověřit u registrátora domén Wedos. Zde stačí zadat název domény a hned budete vědět, jestli je doména volná nebo obsazená.

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *