Simona Kijonková (Zásilkovna.cz): Naší vizí je mít jen v ČR 1000 výdejních míst

Zásilkovna, to je široká síť výdejních míst pro e-shopy, která působí nejen v České republice či na Slovensku, ale už i v Maďarsku, Polsku, Rakousku, Německu či Polsku. Trend jde směrem kupředu, přičemž ambicí je pokrýt významnou část Evropy. O aktuálním stavu Zásilkovny jsem si pohovořila s její majitelkou a jednatelkou Simonou Kijonkovou.

Paní Simona Kijonková je zakladatelka a jednatelka Zásilkovny – sítě nezávislých výdejních míst, které působí v ČR i zahraničí. Potkat jste ji mohli mimo jiné na konferenci Shopexpo v červnu 2015 jako jednu z hlavních řečníků.

Co stálo za vznikem služby typu Zásilkovna?

Dá se říci, že za vznikem stál můj manžel. Provozuje e-shop na kontaktní čočky a již před rokem 2010 si byl vědom, že by potřeboval zásilky vydávat na vícero pobočkách, které samozřejmě stojí peníze. Z toho vznikla myšlenka výdejního místa namísto kamenné prodejny. Zůstalo to ovšem jen u myšlenky a koncept jsme tehdy dali dohromady při cestě z ČR do Rumunska. Myšlenku v realitu jsem ovšem přenesla už jen já, stalo se tak v roce 2010. Manžel na projekt neměl již čas. V té době jsem uvažovala o síti formou franchisingu. První zásilky Zásilkovna odbavila již v říjnu 2010. Název Zásilkovna jsem vymyslela sama a červenou barvu jsem zvolila proto, že je symbolem energie.

Trochu čísel k 30.9.2015:

  • Počet odbavených balíků za měsíc: září 2015 – 140 000 zásilek
  • Počet zapojených e-shopů: více jak 8 000
  • Meziročně rosteme 2,5 krát
  • Aktuální počet výdejních míst: Česká republika 322, Slovensko 70, Německo 1, Polsko 1 a Maďarsko 1. Do konce roku ještě významně posílíme v Čechách a na Slovensku. V Maďarsku bychom se rádi dostali na číslo 20.

Jaký je současný trend výdejních míst? Bude jich do budoucna více?

Výdejních míst bude postupně nadále přibývat. Docházet bude spíše k další specializaci a zkvalitňování služeb poskytovaných na výdejních místech. Důkazem je vývoj do dnešních dnů v rámci České republiky:

  • V roce 2010 na našem trhu začala působit Zásilkovna
  • ve stejném roce odstartovala také Úloženka (dnes součástí Ecommerce Holding)
  • V roce 2012 se přidalo PPL se svými výdejními místy
  • Rok 2013 znamenal start výdejních míst pro DPD
  • 2014 následoval Geis a v roce 2015 tu je Baliczech (vlastněný PNS)

Letos se chceme v Zásilkovně zaměřit na otevírání výdejních míst v městech a obcích s více jak 5 000 obyvateli. Naší vizí je mít v ČR 1 000 výdejních míst a na Slovensku 200 až 300. K 15.9.2015 vstoupila Zásilkovna na trh do Rumunska. Naše vize je taková, že každý rok chceme obsadit 2 nové země.

Petra Mikulášková a Simona Kijonková na výdejním místě zásilkovny v Praze

Na výdejním místě Zásilkovny v Praze na Ocelářské s majitelkou Zásilkovny, Simonou Kijonkovou.

Co musím splnit pro to, aby se moje provozovna mohla stát výdejním místem Zásilkovny?

Jednak musíte mít platné živnostenské oprávnění a být bezúhonný. Také musíte mít chuť spolupracovat, protože pro Zásilkovnu je důležité, aby se zákazníci e-shopů na výdejní místo rádi vraceli. Poté, co se žadatel obrátí na email partneri@zasilkovna.cz, se s vámi spojí obchodní zástupce pro daný region. Projde s vámi technické věci. Od zástupce dostanete všechny potřebné informace a vybavení, např. čtečku, tiskárnu, reklamní věci a značení.

Při tak velkém rozsahu poboček, jak hlídáte kvalitu výdejního místa?

Máme tu tým obchodníků, každý z nich má svůj region. Jsou zodpovědní za kvalitu výdejního místa, všechno to navíc doplňuje náš vnitřní systém hodnocení. Ten zahrnuje např. rychlost výdeje zásilky, bezchybnost, komunikaci, práci s hotovostí a hodnocení pobočky uživateli. Pokud výdejní místo selhává, problém se snažíme řešit, v případě nutnosti spolupráci ukončujeme.

Jaká je fluktuace výdejních míst?

Denně evidujeme cca 10 zájemců o to stát se pobočkou Zásilkovny, přičemž měsíčně otevřeme v průměru desítku nových výdejních míst. Naproti tomu úbytek činí jednotky procent ročně.

S tím souvisí aktuální data o pobočkách v e-shopech. Jak toto řešíte?

Náš systém poskytuje oboustranné API napojení. Je-li na straně e-shopu plná integrace našeho API, aktualizace výdejních míst na straně e-shopu se děje automaticky. Provozovatel nemusí ručně zadávat nová výdejní místa či skrývat ta, která nejsou aktivní.

Simona Kijonková a Petra Mikulášková stojí před mapou výdejních míst zásilkovny.

V kanceláři paní Simony Kijonkové před mapou výdejních míst v ČR a SR.

Jsou nějaké minimální počty balíků, které e-shop přes vás musí za měsíc odbavit?

Ne, žádné limity nemáme. Zásilkovna nikdy nechtěla jít cestou restrikcí.

Pokud jako majitel e-shopu nechci každý balík nosit na podací místo Zásilkovny, mohu požádat o svoz balíků jako u jiných přepravců?

Službu svozů zásilek nabízíme, řešíme individuálně s každým e-shopem. Pokud má e-shop denně více jak 5 zásilek doručovaných přes Zásilkovnu a je ve větším městě, často se dohodneme na svoz balíků. Naše služba je ale postavená především na husté pobočkové síti, majitel e-shopu může doručit zásilku na libovolné podací místo Zásilkovny. V tuto chvíli je 100% našich výdejních míst současně i podacím místem.

Jak je to svozem zásilek na centrálu z hlediska času?

Okrajové části ČR a malá města musí počítat s tím, že svoz zásilek z výdejních míst probíhá dříve než ve větších městech, obvykle to je kolem 14:00. Na depu v Praze lze balíky podat až do 20:00. To platí v případě, že je dovážíte sami k nám a nevyužíváte náš svoz či podání přes některé výdejní místo Zásilkovny. Zásilky doručujeme zpravidla do druhého pracovního dne na výdejní místo, které si zákazník určil v objednávce. D+1 počítáme od chvíle převzetí zásilky od e-shopu.

Jak dlouho je balík uložen na výdejním místě pro zákazníka?

Úložní doba je 7 dnů. Zákazníci si zásilky nejčastěji vyzvedávají do 2. dne od uložení.

Poskytujete i prodlouženou úložní dobu?

Samozřejmě, zákazníci mohou taktéž zdarma požádat o prodloužení na 21 dnů. Podmínkou je, aby tuto službu e-shop povolil v administraci Zásilkovny, aktuálně toho 99% e-shopů využívá. Na straně zákazníka stačí, aby na příchozí SMS s avízem o uložení odpověděl ANO a úložní doba mu je automaticky prodloužena.

Plánujete doručení na výdejní místa do druhého dne i při podání v pátek?

Rozvozy v sobotu zavádíme zatím jen před vánoční sezonou, v průběhu roku ne. Na druhou stranu musím říct, že cca 40% našich výdejních míst má otevřeno i v sobotu, takže zákazník si svoje zboží může vyzvednout i v sobotu. Velmi dobře nám funguje expresní večerní doručení ten samý den (tedy v tomto případě v pátek podáte a v pátek zákazník zásilku obdrží). Také o sobotách poskytujeme zákazníkům servis v čase od 8 – 12.

Bude možná platba kartou na výdejních místech Zásilkovny?

Tuto věc máme v plánu a bude určitě spuštěna. Vše již máme implementované, otestované a nyní jsme ve fázi, kdy vyjednáváme poplatky s bankou. Další fáze je zavedení služby na výdejní místa. Výdejní místo bude mít náš terminál pro příjem platebních karet. Předpokládáme, že se tak stane v roce 2016.

Ceník vašich služeb – jak to je?

Od začátku existence Zásilkovna ceny neměnila, nenavyšovala. V případě doručování na výdejní místa na území ČR je základní cena za zásilku do 5 kg 35 Kč bez DPH. Součet všech tří stran nesmí překročit délku 120 cm. Dobírka stojí 10 Kč bez DPH a je do výše 20 000 Kč. Kompletní info k cenám v rámci ČR najdete zde. Těžší zásilky mají cenu vyšší, vznikají zde příplatky.

Jde hýbat s cenou při větším objemu zásilek?

Ano, cenu lze individuálně upravit. Pokud e-shop posílá přes Zásilkovnu více než 500 balíků za měsíc, může se s námi dohodnout na výhodnějších cenách za doručení.

Jak funguje fakturace za využití služeb Zásilkovny?

Nabízíme několik možností. Tou první je pravidelná (týdenní, měsíční,..) fakturace za využití našich služeb. Tuto frekvenci lze po vzájemné dohodě změnit. Druhou možností je zápočet. Zápočet je výchozí nastavení u e-shopů, které se Zásilkovnou teprve začínají.

A co doručování křehkých věcí?

Standardně jsou veškeré křehké věci vyloučeny z přepravy v našich obchodních podmínkách. Jedná se např. o skleněné zboží, ale i potraviny, které podléhají rychlé zkáze. Aktuálně přistupujeme na úpravu VOP pouze u vinařů. U přepravy ovšem vyžadujeme speciální obal a speciální dodatek k VOP.

Petra Mikulášková a Simona Kijonková na třídícím depu Zásilkovny

Sklad na třídícím depu Zásilkovny pro Prahu na Ocelářské.

Jak řešíte reklamace ze strany e-shopů?

E-shop je musí prvně uplatnit. Proplácíme 100% z hodnoty zboží do 20 000 Kč. Reklamační proces u nás trvá řádově dny.

Vrácení zboží přímo na pobočce – plánujete něco takového poskytnout?

Tuto službu již máme, ale e-shop ji musí v administraci Zásilkovny povolit. Zákazníky nevyzvednuté či odmítnuté zboží vracíme na naše náklady zpět do e-shopu. Podmínkou je, aby zákazník na výdejním místě zásilku vrátil ještě dříve, než opustí její prostor. Tzn. převezme si zásilku, rozbalí ji, a když se mu zboží nelíbí, okamžitě je vrací. V tento moment neúčtujeme e-shopu, který zásilku doručoval, žádné poplatky na vracení balíčku. Nabízíme také službu Reklamační asistent, kdy koncový zákazník může zdarma posílat zboží k reklamaci z libovolné pobočky Zásilkovny (službu účtujeme e-shopu za 25 Kč).

Všimla jsem si, že e-shopy mohou na výdejních místech prezentovat své zboží. Jak to funguje?

Aktuálně mohou e-shopy využít naší další služby – prodejního outsourcingu, jedná se prezentaci jejich zboží na sedmi prodejnách Zásilkovny. Tato služba je zpoplatněná měsíční fixní částkou. Podmínkou je, aby se nesešly konkurenční e-shopy se stejným zbožím při prezentaci v rámci jedné prodejny.

 

V rozhovoru s paní Kijonkovou zaznělo mnoho dalších informací, které už jsem do tohoto textu bohužel nemohla vložit, protože by byl příliš dlouhý. Co bych ale na závěr chtěla ještě říci, je toto –  zastávám názor, že většina e-shopů (existují samozřejmě výjimky) by měla zákazníkům nabízet možnost osobního odběru. Svým způsobem je jedno, jestli to bude právě Zásilkovna nebo jiná síť výdejních míst či přímo vlastní kamenné prodejny.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře
  1. Tomáš napsal:

    Zásilkovně celkově fandím. Mají super zaměstnance(Petr Sochora) a líbí se mi, že si na nic nehrajou a makají. Držím Vám palce ať vyjde zahraniční expanze.

    Tomáš
    http://www.luxusnipradlo.cz

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…