Heureka Roadshow 2015 Brno

Je to již potřetí, co Heureka uspořádala sérii celorepublikových školení. Všichni účastníci, s nimiž jsem měla možnost pohovořit, patřili mezi zástupce e-shopů. Heureka tradičně představila novinky, které proběhly a které chystají. V tomto ohledu by měly zvednout hlavu nejen e-shopy, ale zejména marketingové agentury, které pro ně zajišťují správu inzerce na Heurece.

????

Brněnská Heureka Roadshow se konala v prostorách restaurace Noem Arch.

Celá první část akce Heureka Roadshow byla věnována XML feedu, jeho specifikaci a požadavkům. Odpolední část byla zaměřena na služby Heureky a jejich význam pro inzerující e-shopy. Z obou částí pro vás přináším výsek těch informací, které mi přišly zajímavé či důležité.

Které sekce na Heurece zaznamenávají růst návštěvnosti?

I když kategorie elektroniky patří stále mezi top sekce na Heurece, co se týče návštěvnosti, objem růstu její návštěvnosti je malý. Naopak kategorie ostatní, do které patří např. jídlo, nápoje či stavebniny zaznamenala v roce 2014 nejvyšší vývoj objemu návštěvnosti. Za ní pak následuje sekce kosmetiky a zdraví.

Změny v návštěvnosti sekcí na Heurece za období 2013/2014???

Změny v návštěvnosti sekcí na Heurece za období 2014/2013.

Stále váháte, jestli FREE nebo PPC režim Heureky?

Kdo nezkusí, nepozná, co je pro jeho e-shop vhodnější. Určitě bych 100% netvrdila, že PPC režim přinese právě vašemu e-shopu navýšení tržeb. PPC režim přináší navýšení návštěvnosti, protože se pozice inzerátů vašeho e-shopu dostávají před inzeráty e-shopů, které PPC režim nevyužívají.

Návštěvnost dle formy spolupráce v režimu FREE a PPC

Srovnání návštěvnosti v režimu FREE a po zapnutí PPC za období 12 dnů.

Jak si prohlédnout strukturu XML souboru vašeho e-shopu?

Oproti předchozím rokům zástupci Heureky více zmínili, jak si prohlédnout XML soubor, který posíláte na Heureku. Jednoduše stačí vzít adresu vašeho XML souboru (můžete ji zkopírovat buď z vašeho e-shopu nebo z rozhraní Heureky) a tu pak otevřít v novém okně v prohlížeči (platí pro XML soubory menšího objemu).

Administrace Heureky - XML feed

XML feed najdete na záložce Přehledy, vpravo kliknutím na Upravit obchod. Následně se zobrazí URL XML feedu.

Aby Heureka mohla váš feed akceptovat, musí obsahovat povinné tagy:

  • SHOP (tzv. kořenový element, uvádí se na začátku a na konci feedu)
  • SHOPITEM (informace o 1 konkrétním zboží)
  • URL (odkaz na zboží ve vašem e-shopu)
  • PRICE_VAT (cena za zboží včetně daně)
  • PRODUCTNAME nebo PRODUCT (název zboží)

Vedle povinných tagů existují tzv. doporučené, které napomáhají např. rychlejšímu zařazení zboží do katalogu (hovoří se o tzv. spárovanosti zboží) či filtrování zboží v katalogu Heureky:

  • DELIVERY (typ nabízené dopravy a její cena)
  • DELIVERY_DATE (doba dodání produktu ve dnech od objednání po expedici)
  • ITEM_ID (unikátní označení produktu, je povinné pro Heureka košík)
  • IMGRUL (obrázek produktu)
  • PARAM (parametr zboží)
  • CATEGORYTEXT (kategorie produktu na vašem e-shopu nebo ideálně dle stromu Heureky)
XML feed

Takto vidí robot Heureky dva produkty ve vašem XML feedu.

Čím si zbytečně snižujete počet spárovaných produktů?

Je to špatná práce s těmito tagy – CATEGORYTEXT, PRODUCT a PRODUCTNAME. A na ně se dále podíváme blíže.

[sociallocker id=5690]Spárované zboží se zobrazuje v detailu produktu (tzv. kartě produktu na Heurece). Než se váš produkt dostane do této karty, prochází procesem párování. A ne vždy se všem vašim produktům podaří to, aby byly spárovány.

dasdas

Produkt je spárován s dalšími eshopy a má založenou produktovou kartu.

Co má vliv na spárování produktu?

Jsou to dva tagy, a to kategorie zboží (CATEGORYTEXT) a pak název zboží (PRODUCTNAME, když jej nepoužíváte, tak pak PRODUCT). Co tam posíláte, to má vliv na úspěšnost spárování (neboli zatřídění).

Je-li shoda v názvu vašeho produktu s názvem v kartě produktu na Heurece, dojde k automatickému spárování.

  • Váš XML <PRODUCTNAME>Držák FIXER Samsung Galaxy S2</PRODUCTNAME>
Musí být shodné

Název zboží na Heurece v kartě produktu.

V tomto případě dojde k automatickému spárování vašeho produktu s produktem na Heurece.

  • Váš XML <PRODUCTNAME>Držák Samsung Galaxy</PRODUCTNAME>

Název zboží na Heurece v kartě produktu.

V tomto případě musí produkt projít ručním spárováním přes administrátora!

Není-li shoda v názvu produktu, musí zatřídění provést administrátoři Heureky ručně. A ti se dívají, do jaké kategorie je vaše zboží zařazeno, tedy co posíláte v tagu CATEGORYTEXT, a co uvádíte v názvu zboží (PRODUCTNAME či PRODUCT).

  • Váš XML <CATEGORYTEXT>Příslušenství k telefonům</CATEGORYTEXT>.
  • Název vaší kategorie zboží na e-shopu neodpovídá stromu Heureky.
  • Váš XML <CATEGORYTEXT>Heureka.cz | Elektronika | Mobily, GPS | Mobilní příslušenství | Držáky na mobily</CATEGORYTEXT>.
  • Název vaší kategorie zboží na e-shopu odpovídá stromu Heureky.
heureka-prehled-sparovanosti

Přehled spárovanosti vašich produktů na Heurece.

Podle toho, kde skončí nespárovaný produkt, musíte provést úpravy XML feedu. Je-li v sekci Ignorované kategorie, musíte v XML u produktu uvést kategorii dle stromu Heureky. Skončí-li v sekci Neaktivní kategorie, nic s tím neuděláte a musíte čekat, až patřičná sekce bude na Heurece aktivována. Skončí-li v sekci Nespárované produkty, musíte na Heurece najít ten stejný produkt, ovšem již v produktové kartě (tedy zatřídění) a jeho název uvést ve vašem XML feedu v tagu PRODUCTNAME, případně pak v tagu PRODUCT, když nepoužíváte PRODUCTNAME.

TIP: V mnoha případech pomáhá už jen to, když v XML feedu posíláte názvy kategorií dle stromu Heureky.

Samozřejmě musíte myslet i na to, že zboží, které je na Heurece unikátní a nikdo jiný je nenabízí, se zatřiďuje velmi špatně. V mnoha případech zůstává v sekci Nespárované produkty do té doby, než někdo další jej začne nabízet. Z vlastní zkušenosti vím, že i tyto produkty se občas podaří zatřídit, ale vznikají pak osamocené karty, tj. v inzerci je pouze váš e-shop.

Čím si ještě snižujete spárovanost zboží, když už ten CATEGORYTEXT a PRODUCTNAME máte správně?

Hodnoty tagu PRODUCT musí vždy vycházet z hodnoty tagu PRODUCTNAME.

Tag PRODUCTNAME

Tag PRODUCTNAME

Tag PRODUCT

Tag PRODUCT je rozšíření tagu PRODUCTNAME.

Používáte-li v XML feedu PRODUCTNAME a PRODUCT a jsou mezi nimi rozdíly, produkt nebude zatříděn!

  • Váš XML <PRODUCTNAME>Držák FIXER Samsung Galaxy S2</PRODUCTNAME>.
  • Váš XML <PRODUCT>Držák Samsung Galaxy S2 + osobní odběr zdarma</PRODUCT>.

V tomto případě nedojde ke spárování vašeho produktu s produktem na Heurece, protože hodnota tagu PRODUCT neodpovídá tagu PRODUCTNAME.

  • Váš XML <PRODUCTNAME>Držák FIXER Samsung Galaxy S2</PRODUCTNAME>.
  • Váš XML <PRODUCT>Držák FIXER Samsung Galaxy S2 + osobní odběr zdarma</PRODUCT>.

V tomto případě dojde ke spárování vašeho produktu s produktem na Heurece, protože hodnota tagu PRODUCT odpovídá tagu PRODUCTNAME.

Na tag PRODUCTNAME jsou kladeny specifické požadavky!

Kompletní info k tomu, jak správně sestavit název zboží, tj. hodnotu tagu PRODUCTNAME, najdete v nápovědě na Heurece http://sluzby.heureka.cz/napoveda/povinne-nazvy/. Budete-li se touto nápovědou řídit, nestane se pak to, že nové zboží bude zablokováno a nebude se zobrazovat v kategorii. Stačí, abyste opomněli uvést např. název výrobce, a produkt nebude povolen pro zobrazení v kategorii. Tuto informaci mějte na paměti zejména u nově zaváděných produktů, tj. takových, které na Heurece dosud nikdo neinzeroval!

Proč usilovat o maximální spárovanost zboží?

Důvod je prostý – ve výsledcích hledání mají zatříděné produkty přednost před výsledky fulltextu (tedy před výsledky nespárovaných produktů). Takže odpovídá-li vyhledávací dotaz některému spárovanému zboží, zobrazí Heureka odkazy právě do těchto karet a teprve za ně přidá výsledky z fulltextu.

Pořadí na Heurece - Prvně karty pak fulltext

Pořadí na Heurece – jako první jsou odkazy do produktových karet, pak následuje fulltext.

Špatně uvedený EAN kód nadělá větší paseku než žádný EAN

Heureka dosud nepoužívá EAN kódy k párování z toho důvodu, že v nich e-shopy chybují a posílají špatné či duplicitní hodnoty. EAN kódy jsou aktuálně povinné jen pro některé sekce zboží na Heurece – Knihy, Filmy, Hudba, Průvodci, Učebnice. V jiných kategoriích slouží pouze pro administrátory Heuréky jako vodítka při párování.

Pokud uvedete duplicitní EAN a robot, který zpracovává XML feed najde u dvou produktů duplicitní EAN, tak robot všechny EAN kódy zablokuje!

heureka-ean

Budete-li mít v XML feedu duplicitní EAN, nebude načten.

[/sociallocker]

Filtrování v katalogu na základě tagů PARAM

Ti znalejší z vás zajisté vědí, že uvádění informací o zboží v tagu PARAM slouží k filtrování zboží v katalogu Heureky.  PARAM nese informaci o parametrech zboží jako je velikost, barva, rozměr či jiný příznak. Do budoucna mají být tagy PARAM v rámci některých sekcí katalogu povinné, přičemž už dnes jsou některé povinné (např. v sekci Oblečení a móda). Informace o tagu PARAM najdete v nápovědě. Zde také najdete link na seznam povinných tagů PARAM v rámci jednotlivých sekcí katalogu Heureky.

Bohužel tato novinka některé e-shopy možná zabolí. Proč? Protože když feed upravují ryze přes rozhraní e-shopu, nemusí mít modul, který jim umožňuje k produktům přidávat další tagy. A pokud ano, často to nejsou hromadné úpravy, takže práce položka po položce vezme spoustu času. Problém lze částečně řešit přes placenou aplikaci Mergado.

Kde se projevuje vliv tagu PARAM?

Heureka letos spustila nový detail produktu v katalogu. Možná už jste zaznamenali, že hned vedle obrázku se objevuje filtr pro třídění nabídky zboží na základě parametrů. Ty e-shopy, které v XML neuvádí u zboží hodnoty v tagu PARAM, mají smůlu. Pokud uživatel použije filtr, zobrazí se mu nabídky pouze těch e-shopů, které hodnoty v tagu PARAM uvádějí.

Detail produktu bez filtru – Produkt nabízí celkem 12 obchodů.

Detail produktu bez filtru – Produkt nabízí celkem 12 obchodů.

Detail produktu s filtrem – Po výběru velikosti M zůstaly v nabídce z původních 12 e-shopů pouze 2. Ostatní neuvádí ve svém XML feedu tag PARAM.

Detail produktu s filtrem – Po výběru velikosti M zůstaly v nabídce z původních 12 e-shopů pouze 2. Ostatní neuvádí ve svém XML feedu tag PARAM.

Jak vypadá správný zápis tagu PARAM v XML feedu?

Pokud se podíváte na obrázek výše, tak v případě tagu PARAM a jemu přidružených tagů musíte v XML uvádět tyto údaje, aby vaše zboží bylo zařazeno do filtrování v detailu produktu katalogu Heureky:

<PARAM>

<PARAM_NAME>Velikost</PARAM_NAME>

<VAL>M (40-42)</VAL>

</PARAM>

Pozor!!! Tagy PARAM včetně jeho podTagů PARAM_NAME a VAL musíte uvádět vždy s velkým písmenem na začátku! Dále je nutné, aby hodnoty jako je hmotnost či hlučnost měly vedle čísla i jednotku.

Pro mnoho e-shopů bude změna na úrovni XML feedu téměř nemožná. Zejména tam, kde jsou tisíce položek a dochází k jejich pravidelné obměně (tzv. jedná se o sezónní zboží a v nabídce je pár měsíců, pak se vyprodává). Co s tím? Moje doporučení zní – používejte tagy tam, kde považujete zboží za obchodně významné. Ostatní položky neřešte. Nemáte-li možnost hromadných úprav nebo váš systém není natolik automatizovaný, aby tyto tagy vytvářel samostatně se vznikem nové položky na e-shopu, jinou cestu nejspíše nenajdete.

Kde se dále projevuje vliv tagu PARAM?

Mimo filtrování v detailu produktu, které je novinkou tohoto roku, se vliv těchto tagů projevuje při filtrování v katalogu Heureky. Což je pro e-shopy velmi významná část. Kdo nemá tagy, nebude do filtru zařazen. Takže nabídka e-shopů, která uživateli po použití filtru vyběhne, se zúží. Další oblastí jsou informace o zboží přímo v detailu produktu.

Filtry v katalogu Heureky

Filtry v katalogu Heureky.

Parametry zboží v detailu produktu

Parametry zboží v detailu produktu.

Jak posílat obrázky?

Heureka pracuje s obrázky, které ji e-shopy posílají. Pokud jí pošlete obrázek, který dosud nemá v databázi, tak si jej uloží. Dojde-li ke změně obrázku na vašem e-shopu, ale URL je stejná, Heureka původně uložený obrázek nepřepíše! Má-li jej přepsat, musíte poslat nový obrázek s novou URL adresou.

Obrázky musí být bez vodoznaků, bez černého pozadí a bez dodatečných informací (např. info, že něco dáváte zdarma).

Příklady obrázku jak je NEposílat

Příklady obrázku, které v XML feedu neposílejte – rámeček kolem zboží, sety zboží, černé pozadí a vodoznak.

Druhá část Heureka Roadshow se týkala představení služeb Heureky

Úvod se týkal biddingu neboli nastavování cen za proklik. To lze aktuálně řešit buď přímo v administraci Heureky na úrovni kategorií a produktů, nebo můžete informaci posílat přes XML feed na úrovni produktů. Podmínkou je, že máte implementovanou službu Ověřeno zákazníky a e-shop současně tento certifikát získal.

Heureka košík

Heureka košík si můžete vyzkoušet na 30 dní zdarma. To znamená, že provize za objednávky uskutečněné přes košík nebudete muset platit. Pro zajímavost uvádím ještě pár čísel ze statistik:

  • 720 zapojených e-shopů a objednávek 43 743 v roce 2013
  • 1384 zapojených e-shopů a objednávek 84 734 v roce 2014
  • průměrný nárůst objednávek e-shopů po zapojení do košíku činí 29%

Product ADS

Vedle dalších služeb jako je Měření konverzí, Obchody poblíž, Heureka košík může být pro vás novinkou tzv. ProductADS. Ten je přístupný pouze těm e-shopům, které obsluhují Koutek značky, tzn. mají možnost editovat informace o zboží konkrétní značky. Prostřednictvím ProductADS pak lze zboží dostat pomocí nabídky ceny za proklik mezi TOP produkty v dané kategorii zboží katalogu Heureky. Tato strategie se hodí např. pro novinky na trhu.

Produkty řízené přes ProductAds poznáte tak, že mají kulatý štítek se slovy TOP.

Produkty řízené přes ProductAds poznáte tak, že mají kulatý štítek se slovy TOP.

Rozhraní ProductADS po zalogování.

Rozhraní ProductADS po zalogování.

Některé informace jsem tu neuváděla, protože je najdete ve starších verzích článků o Heurece Roadshow z roku 20142013. I dnes je plno informací z té doby stále platných. Pro aktuální informace o dění na Heuréce sledujte její blog a pro více informací o zbožových srovnávačích využijte blog Mergada.

S Hanou Horváthovou nejčastěji komunikujete, pokud si nevíte rady na Heurece

Jedním z členů týmu Heureky, který komunikuje s e-shopy, je Hana Horváthová.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře
  1. Honza napsal:

    Díky Petro za hezké shrnutí.

    Mám otázku k odstavci „Stále váháte, jestli FREE nebo PPC režim Heureky?“ – Je jasné, že biddování zvýší počet návštěv až několikánásobně. Jak se ti to ale v konkrétním případě projevilo na objednávkách a na PNO?

    • Honzo, odpověď zní – jak který segment. Proto v článku zmiňuji, že dochází k nárůstu návštěvnosti, ale už nepíši, že i objednávek, protože to není ve všech případech 100% pravda. Např. u jednoho e-shopu (srovnání 1 měsíce placeného a 1 neplaceného) došlo k nárůstu o 100% na tržbách, PNO činilo v období placeného režimu něco málo přes 4% (vycházím-li z údajů Google Analytics o transakcích). U dalšího případu zase to byl opak, žádná objednávka, pouze náklady na prokliky, ani vliv na asistované konverze. Jedná se v obou případech o menší e-shopy s obratem v řádů statisíců za měsíc.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…