Nekonference Vyhledávače zboží 2015

Tradičně již poněkolikáté se konala 26.5.2015 v Brně Nekonference, tentokrát na téma Vyhledávače Zboží. V rámci programu vystoupilo hned 7 řečníků – Milan Šmíd za Zboží.cz, Michla Janík za Mergado, Romana Velflová za Medio, Filip Podstavec za Getfound, Pavel Šafařík za ROIHunter, David Velechovský za Sklik.cz, Michal Synek a Jan Kriegel za Heureka.cz.

Varianty na Zboží.cz v novém kabátku

Nekonferenci odstartoval Milan Šmíd ze Zboží.cz a představil zavedené i plánované novinky.

První přednášku měl Milan Šmíd ze Zboží.cz a představil zavedené i plánované novinky.

První novinkou je vedle responzivního designu, který už nějaký ten pátek běží, změny ve variantách zboží. Původně byly pro každou variantu produktu samostatné produktové karty a to pouze za předpokladu, že existovalo více inzerujících e-shopů. Nyní dochází ke vnoření variant zboží do jedné produktové karty. Pokud chcete s tímto prvkem začít pracovat, podívejte se na nápovědu k tagu VARIANT.

Produkt má přiřazeny varianty. Jejich přítomnost poznáte podle obdélníčků nad výpisem e-shopů.

Produkt má přiřazeny varianty. Jejich přítomnost poznáte podle obdélníčků nad výpisem e-shopů.

Za zmínku stojí i statistiky proklikovosti jednotlivých pozic v produktovém detailu konkrétního zboží.

Graf proklikovosti jednotlivých pozic na zbozi.cz

Proklikovost jednotlivých pozic v detailu produktu na zboží.cz.

Ruku v ruce s tím jde i omezení počtu viditelných e-shopů. Dříve bylo u nabídky produktu vidět 30 obchodů. Nyní, v důsledku změn celé produktové karty se počet ztenčil na 7 viditelných e-shopů. Ostatní jsou vidět až po rozkliknutí. Takže o to více je nutné dbát na bidding, a to zejména tam, kde je větší konkurence. Současně si musíte hlídat návratnost, protože ne vždy se vám bidding vyplácí!

fsdfsd

Počet viditelných inzerujících e-shopů v detailu produktu se rapidně snížil.

Změnou na Zboží.cz jsou i tzv. kategorizované výsledky hledání. To znamená, že nad nabídkami zařazených produktů se objevují názvy kategorií, v níž se produkt nachází.

Kategorizované výsledky hledání - pro dotaz vlasová maska jsou na obrázku vidět různé produkty ze 2 kategorií.

Kategorizované výsledky hledání – pro dotaz vlasová maska jsou na obrázku vidět různé produkty ze 2 kategorií.

Mnohem větší prostor mají nyní i nezařazené nabídky. Dříve byla potíž, aby se tyto produkty, které nabízí pouze jeden e-shop, a jsou tak unikátní, na zboží.cz neobjevily. Nyní i tyto nabídky jsou dohledatelné a navíc díky biddingu (k tomu slouží tag MAX_CPC_SEARCH) můžete posunout výše i právě tyto nezařazené (nespárované) produkty.

oiooo

Dříve byly nezařazené nabídky na zboží.cz nedohledatelné. Nyní již jsou více vidět.

Velkou inovací tohoto roku bude zavedení dvou XML feedů. Jeden má sloužit pro produkty a druhý pro nabídky. Ten produktový má zajistit, že produktový inventář na zboží.cz bude, co se týče prezentovaných informací, kvalitnější. Nabídkový feed pak má sloužit k řízení inzerce vašeho e-shopu. Předpokládaný termín spuštění je červen 2015, přičemž všichni inzerenti budou zavčas informováni, co udělat pro změnu.

Mergado přišlo s rozšířenou analytikou v administračním rozhraní

Michal Janík se zaměřil na prezentaci novinek v rozhraní aplikace Mergado a také na to, co nového plánuje. Velmi oceňuji, že v plánu je propojení aplikace Mergado s rozhraním Google Analytics. Dosud totiž veškeré grafy a údaje o konverzích vychází z údajů, co poskytují srovnávače zboží. Znalejší z vás ví, že princip měření konverzí např. na Heurece funguje úplně jinak než v případě Google Analytics. Protože já pracuji hlavně s Google Analytics, je pro mě tato změna vítaným krokem vpřed.

Michal Janík z pořádající agentury představil novinky v aplikaci Mergado.cz

Michal Janík z pořádající agentury Besteto představil novinky v aplikaci Mergado.cz

Michal taktéž zmínil, že pokud chcete s e-shopem vstoupit do zahraničí, nejjednodušší cestou pro mnoho e-shopů jsou právě zahraniční srovnávače zboží.

Jak analyzovat inzerci na srovnávačích zboží podle Romany Velflové?

Základem podle Romany je správné nastavení Google Analytics. S tím plně souhlasím. Romana ukázala pár vychytávek, které je potřeba v rozhraní Google Analytics nastavit. Vycházela z toho, jak s webovou analytikou pracují u nich v Mediu. Základem je filtr pro oddělení návštěvnosti ze srovnávačů. Dále pak, a to se bavíme o Heurece, je vhodné pomocí filtrů přenést subdomény do Kampaně. Obsah kampaně vám pak nabídne odkazující cestu (výsek URL vstupní stránky na vašem e-shopu). Postup, jak na to, najdete na blogu Media.

Romana Velflová z agentury Medio.cz

Romana Velflová z agentury Medio.cz

Vedle toho upozornila, že Google Analytics neumí bez patřičného nastavení sledovat konverze uskutečněné přes Heureka košík. Situaci lze řešit přes tzv. Measurement protocol, který pošle do Google Analytics z vašeho e-shopu informaci o uskutečněné objednávce. Podobně lze pracovat např. s konverzemi z Affilboxu, Slevomatu, Aukra či telefonických objednávek. Toto nastavení (respektive implementace) je typická pro větší e-shopy a není to nic snadného.

Customer score od Filipa Podstavce

Filip ve své prezentaci nastínil možnost, jak se dívat na data Google Analytics jinak. Zjednodušeně řečeno, je možné každou návštěvu ohodnotit podle toho, jakých akcí a cílů se na e-shopu zúčastnila. Daná návštěvnost za tyto akce sbírá body a podle toho s ní zacházíte dál.

Filip podstavec z Getfound.cz

Filip Podstavec z Getfound.cz

Nastavení se děje prvně na úrovni Google Analytics (vytvoříte si vlastní metriku), pak dochází k úpravě přes Google Tag Manager (přiřadíte číselnou hodnotu jednotlivým akcím měřených na e-shopu) a v poslední řadě pomocí segmentů Google Analytics si vytáhnete návštěvnost, která splnila požadavky daného nastavení. Co s tím pak dál? Např. návštěvnost, která dosáhne určité bodové hranice, může být oslovována pomocí remarketingu speciálním slevovým kuponem.  Podotýkám, že tyto vychytávky jsou typické spíše pro větší e-shopy. Jednak kvůli nastavení, které je složité, jednak kvůli stanovení jednotlivých akcí a hodnot započítaných do tzv. customer score.

Facebook a produktové kampaně

Po obědové pauze byla přednáška věnována produktových kampaním na Facebooku. Roli přednášejícího zastal Pavel Šafařík za ROIHunter.

Pavel Šafařík za ROIHunter

Pavel Šafařík z ROIHunter.com

Této části jsem se bohužel nezúčastnila. Místo toho jsem trávila čas s Vladimírem Přichystalem z pořádající agentury Besteto diskuzí nad zlepšení XML feedu pro můj e-shop palelo.cz.

oi

S Vladimírem Přichystalem na individuální konzultaci.

Sklik a produktové kampaně

Sklik prochází aktuálně integrací aplikace PPCHit. Ta má usnadnit inzerentům vytváření a správu produktových kampaní na Skliku. Pokud už jste se s PPCHitem setkali, tak víte, že původ této aplikace není u Seznamu. Seznam jej odkoupil. Pro inzerenty bude spuštěn pravděpodobně v průběhu tohoto léta 2015. V tuto chvíli můžete posílat alespoň náměty a návrhy na to, co by aplikace měla umět, na sklik@firma.seznam.cz.

David Velechovský více přestavil efektivnější správu produktových kampaní přes nástroj PPCHit.

David Velechovský více přestavil efektivnější správu produktových kampaní přes nástroj PPCHit.

Základem produktových kampaní řízených prostřednictvím PPCHitu bude XML feed s produkty. Ten si pak budete moci upravovat tak, aby do inzerce vstupovali produkty na základě podmínek, které jim přiřadíte. Aplikace bude taktéž podporovat export kampaní do Google Adwords. Cenový model za užívání aplikace ovšem není dosud vyjasněn.

Heureka a business inteligence

Zástupci Heureky představili návrh nových reportů pro e-shopy. Jsou zatím stále ve vývoji a možný termín spuštění je nejdříve v červenci tohoto roku. Tyto reporty se týkají tržních analýz a vývoje tržního podílu v rámci kategorií Heureky. Data jsou přínosná z toho důvodu, že e-shopu ukážou, jaký tržní podíl zaujímá v rámci sekcí Heureky, o které si zažádá při nastavení. Nicméně již teď je jisté, že tyto typy reportů budou zpoplatněné a přizpůsobované částečně na míru konkrétnímu e-shopu.

d

Bude o nové reporty z Heureky zájem i mezi malými e-shopy?

Panelová diskuze

Poslední část Nekonference byla tradičně ve znamení panelové diskuze. Část se točila kolem otázky uvádění odlišných cen na e-shopu pro návštěvnost přicházející ze srovnávačů zboží a pro návštěvnost přicházejících z jiného zdroje. Většina z přednášejících se shodla, že tato taktika není minimálně férová.

ooo

Panelovou diskuzi moderoval Michal Janík (první zleva).

Co říci na závěr?

Nekonference byla nahrávána, záznamy budou zhruba do „měsíce“ k dispozici na webu pořádající agentury www.besteto.cz/blog. Než budou, můžete sledovat web www.mergado.cz/blog, kde najdete aktuální informace ze světa zbožových srovnávačů.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…