Honza Kvasnička a jeho celodenní školení: Zvyšujeme obchodní výkonnost e-shopu prakticky

Celodenní školení na téma Zvyšujeme obchodní výkonnost e-shopu prakticky má hodně do sebe. Honza Kvasnička se podrobně zabývá testováním změn na e-shopech a mnoho ze svých zkušeností pak předává na tomto školení. I já jsem se jednoho z nich zúčastnila.

E-shop musí být přehledný a pro návštěvníka srozumitelný

Vstupní část školení věnoval Honza teorii použitelnosti internetového obchodu. Spuštěný e-shop se vám sice může líbit, pro vašeho zákazníka ovšem může být spletí nejasností a otazníků. Důležité tedy je, aby e-shop byl srozumitelný a použitelný. E-shopu taktéž nesmí chybět tzv. call-to-action. Tedy prvky, které mají vyvolat akci. Díky nim návštěvníkovi pomáháte v tom, co má udělat za akci a směřujete ho průchodem e-shopu.

gg

Honza Kvasnička – školí na téma Zvyšujeme obchodní výkonnost e-shopu prakticky.

Honza uvedl konkrétní případ z praxe, kdy u článků bylo testováno, jaké znění odkazu způsobí větší zájem o přečtení článku na magazínu marketingsherpa.com. Testovány byly celkem 3 varianty – click to continue, continue to article, read article. Z těchto variant vyšlo nejlépe click to continue. Lidé častěji vstupovali do detailu článku. Míra proklikovosti činila 8,53% oproti původnímu read more, který měl 1,8%.

xxx

Výpis článků na e-shopu www.czc.cz

Tlačítka, tlačítka a tlačítka

Honza taktéž uvedl odkaz na zajímavou studii, kde byly zveřejněny a testovány různé varianty nákupního tlačítka na zahraničních e-shopech. Tuto studii si můžete prohlédnout zde. Aktuálně vychází nejlépe pro český trh tlačítko s textem Přidat do košíku. Samozřejmě se mohou najít i výjimky, je to o testování.

Původní varianta tlačítka pro vložení produktu do e-shopu.

Využití kontrastních tlačítek v e-shopu má svoje opodstatnění. Honza zmínil, že konverzní tlačítka by měla mít jinou barvu než ostatní prvky e-shopu, protože jedině tak jednoznačně zobrazíte konverzní cestu. Samozřejmě to není jen o barvách. Utopené tlačítko s textem přidat do košíku vám nepomůže, když si ho nikdo nevšimne. Proto je důležité dbát i na celkové rozmístění prvků na stránce.

ggg

Nová varianta tlačítka pro vložení produktu do košíku. Nutno otestovat!

Kategorie produktů na e-shopech

Každý e-shop s více položkami obsahuje kategorie produktů. V nich máme zboží zatříděno podle různých kritérií. I vzhled takové kategorie se hodně podílí na tom, zdali návštěvník dohledá to, co potřebuje a zdali se schopně zorientuje v tom, kde se aktuálně nachází.

kategorie

Aktivní kategorie na e-shopu www.krmiva-kratonohy.cz je zobrazena odlišně.

Obecně je doporučováno používat nejvýše 3 úrovně zanoření. Pokud přistoupíte k více úrovním zanoření, nezapomínejte na to, že to musí být pro návštěvníka vždy srozumitelné. Důležité současně je, aby bylo jasně patrné, v jaké úrovni kategorie se návštěvník nachází. Aktivní kategorie musí být na první pohled odlišná od ostatních.

Všichni chtějí slidery na homepage

Stále přetrvává názor, že slider na vstupní stránce je něco významného. Mnoho zákazníků je ani nepostřehne, natož na ně klikne. V drtivé většině případů tyto slidery na úvodní stránce prostě nefungují, ale i přesto je e-shopy aktivně chtějí. Je velmi důležité si promyslet, co od těchto sliderů vlastně očekáváte a dodržet určité zásady při jejich tvorbě i prezentaci:

  • Slidery musí obsahovat call-to-action (určitě tlačítka s popisem).
  • V sliderech je vhodné prezentovat konkrétní výrobek či akci (ne konkurenční výhody).
  • Proklik by měl mířit na konkrétní produkt či kategorii.
  • Slider by měl obsahovat krátký a výstižný popisek.
jjj

Na tomto slideru není zcela patrné, jestli jde o novinku, výprodej, akční zboží či něco jiného?

Lepší varianta sliderů, víme co je na dalších snímcích.

Lepší varianta než předchozí varianta.

Vizualizujte vaše konkurenční výhody

Lidé při procházení e-shopu zaměřují pozornost na obrázky a zvýrazněné části textu či nadpisy. Proto i konkurenční výhody musíte patřičně vizualizovat a nespoléhat pouze na text. Skvěle se k tomu hodí ikony a krátkým a výstižným popiskem. Současně nezapomínejte, že výhody typu jsme na trhu X let, máme vše skladem, garance nejnižších cen apod. používají téměř všichni. Tyto konkurenční výhody zákazníka příliš nezaujmou, protože je používají téměř všichni.

jj

Definice konkurenčních výhod na e-shopu www.nalede.cz

Nezapomínejte vaše konkurenční výhody promovat napříč celým e-shopem. Homepage totiž nestačí. Lidé vstupují na různé stránky e-shopu z různých zdrojů a mnoho z nich se na homepage nemusí dostat. Konkurenční výhody používejte na stránkách s kontaktními údaji, v detailu produktu či na stránce s registrací.

Je běžná cena to stejné jako původní cena?

Prezentace slevy na zboží je jedno z nákupních lákadel. E-shopy tak přeškrtávají staré ceny a pod nimi nabízí nové ceny. Jak ovšem tuto starou cenu nazvat? Je to běžná cena nebo původní cena? Zákazníci často vidí v těchto slovních spojení rozdíl.

Běžná cena znamená hodnotu, za kterou lze zboží obvykle pořídit. Původní cena znamená hodnotu, za kterou jste zboží původně nabízeli. A v tom je velký rozdíl. Pokud vaše běžná cena bude mít nadnesenou částku, která se u žádné konkurence nenachází, může vám to vzít plusové body. Zákazník totiž může přemýšlet nad tím, kde jste k této běžné ceně přišli. Proto je vhodnější používat slovní spojení Původní cena.

kk

Původní varianta s textem Běžná cena.

puvodni-cena

Využití termínu původní cena zabrání nejasnostem, které jsou typické pro běžnou cenu.

Filtrování na e-shopu je stále podceňovaná věc

Použití základních filtrů je pro e-shopy nezbytnost. Zákazníci totiž mají konkrétní požadavky, hledají zboží za konkrétní ceny či konkrétních vlastností. A v tom jim mají pomoci právě filtry. Běžnou součástí jsou filtry podle ceny, od nejprodávanějšího, podle hodnocení a filtry dle výrobce.

hnh

Filtry na e-shopu www.alza.cz

Honza doporučuje za jednotlivými filtry, které zákazník použije, vypisovat i počet produktů. Současně musí filtry umožnit zvolit výběr více možností (např. u výrobce by měl mít zákazník možnost zvolit více jak jednoho výrobce). Taktéž není dobré, když v rolovací nabídce máte schováno více filtrů. Každý filtr musí být jako samostatný prvek (např. místo rolovací nabídky použijte zatržítka).

TIP:  Sledujte účet Honzy na youtube, kde má spoustu videí a najdete zde spoustu tipů pro zlepšení vašeho eshopu.

fd

Košík není radno podceňovat, jedna z nejdůležitějších věcí na e-shopu.

Výše psané je opravdu jen zlomek toho, co zaznělo. Jako pozitivum musím uvést to, že Honza celou dobu ukazoval případné chyby na e-shopu všech účastníků. Závěrečná část školení byla věnována podrobnějšímu rozboru e-shopu každého účastníka, takže i já jsem uvítala kritiku svého Palelo.cz, a že toho bylo! A co váš e-shop? Pokud jsme na pochybách, určitě si na toto školení zajděte. Využít můžete taktéž i přímo jeho konzultací. Možná si na ně budete muset chvíli počkat, protože práce má opravdu hodně.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…