Petr Popek: Oproti západu je ČR v e-mail marketingu stále pozadu

Lidé údajně neustále podceňují správnou a efektivní práci s e-mail marketingem. Neustále lpí na prodejních mailech přeplněných produkty. Jak tedy správně pracovat s maily? Které strategie používat a čeho se naopak zásadně vyvarovat. A co spamy? I na toto mi odpověděl Petr Popek, dnes už bývalý školitel práce se Smartemailingem.

Jak efektivně a rychle získávat e-maily? Který strategiím se vyhnout?

Určitě se vyhněte nákupu databáze. Proč? Protože nevíte, jak dlouho v ní kontakty jsou, jak často už tuto databázi někdo použil a jaká je cílová skupina, co má e-mail v této databázi. Lidi z této databáze vás navíc vůbec neznají. A bohužel může dojít při rozesílce k vysoké míře tzv. bounce rate. Tyto účty pak Smartemailing blokuje, protože to poškozuje nejen odesílatele, ale i aplikaci jako takovou.

Druhým problémem při koupi databáze je to, že posíláte emailu cizímu člověku, který vás nezná. Ten vás pak může označit za spamera. Mezi vámi a potenciálním zákazníkem totiž není vybudován žádný vztah.

Maily můžete jednoduše sbírat přes formulář umístěný na stránkách webu. Nabídněte za e-mail nějakou zajímavou odměnu a lidé vám svůj e-mail poskytnou.

Muž Petr Popek ukazuje na plátně.

Jedna z častých situací, kdy Petr Popek vzdělává další uživatele.

Pokud získám e-mail, jak nejlépe s ním pracovat?

Otázku si musíte položit ještě dříve, než ten e-mail získáte. Jak s ním budu pracovat? Prostě je zásadní připravit si komunikační mapu. Následně je potřeba využít 3-4 maily ke vzbuzení důvěry a teprve další použít jako prodejní nabídku. Důležité je zejména ze začátku, když kontakt získáte, neposílat cca alespoň měsíc žádnou nabídku prodeje. Vždycky můžete vymyslet (i e-shop) nějaký obsah, který není prodejní – jak vybírat zboží, jak pečovat o zboží, jakou alternativu vybírat apod.

Máte nějaká doporučení pro optimalizaci e-mailů?

Lidi čím dál tím více zahlcují prodejní maily, kde odesílatelé inzerují hodně produktů (k e-mailům přistupují jako k letákům, i když to letáky nejsou). To není dobré. Ideální je, když budete v mailu používat jeden produkt k prodeji. Když už více, tak je vhodné střídavé rozložení produktů (vlevo obrázek, vpravo popisek, druhý řádek vlevo popisek a vpravo obrázek). Nepromovat více než tři produkty.

Další úskalím je četnost kontaktování. Pokud budete posílat e-mail třeba 2x za týden, mnohem více lidí se vám bude odhlašovat. Opakem je zase malá míra kontaktování. Tu dělají e-shopy, které jednou za půl roku pořádají sezonní výprodeje. To taktéž není vhodná strategie. Zákazníci totiž za tu dobu mnohdy zapomenou, že v takovém e-shopu někdy nakupovali.

Další doporučení k optimalizaci e-mailů jsou tato:

  • Používejte akční tlačítka.
  • Mějte jeden cíl kampaně.
  • E-mail musí být čitelný i bez obrázků.
  • Nepoužívejte pouze emaily složené z obrázků (ve výchozím stavu se obrázky většinou nestahují automaticky).
  • Přizpůsobujte vzhled šablony telefonům (spoustu lidí si pořizuje chytré mobily a čte si přes něj i maily) – tzv. responzivní šablony.
  • Nepoužívejte PDF přílohy (snižují doručitelnost).
Petra Mikulášková s Petrem Popkem před knihovnou v sídle Firmy 2.0

V „sídle“ Firmy 2.0. Moji knihu jsem tam taky našla. :-)

Jak předcházet označení mailu jako spam?

Nepoužívejte PDF přílohy, mějte vhodný poměr mezi obrázky a textem (ty jsou znakem hodnotného obsahu), pravidelně pročišťujte databázi od nefunkčních emailů. Dávejte si pozor na to, aby všechny odkazy v mailu byly 100% funkční. Pozor si dejte taktéž na jejich správnou tvorbu v případě, že je posíláte přes nástroj hromadné korespondence. Například www.mojefirma.cz je nevhodná forma. Můžu využít variantu Moje firma nebo www.mojefirma.cz (s neaktivním odkazem).

Jak moc jsou rozšíření jednotliví poštovní klienti?

Zde hodně záleží na tom, kdo je vaším zákazníkem. Obecně nejvíce dominují schránky jako je Seznam, Gmail a Centrum.

Co je to whitelist? Jak se na něj dostat?

Whitelist je povolení k posílání mailů do schránek např. Seznamu či Centra. Definice bezpečných odesílatelů. To znamená, že tyto poštovní schránky a maily doručené skrze Smartemailing, jsou důvěryhodné, tedy nedochází k blokaci. Aktuálně Smartemailing vyjednává se Seznam.cz a Centrum.cz. V našem případě vždy jedná náš admin s adminem daného poštovního klienta.

Jaký je rozdíl v doručitelnosti při odeslání ze Smartemailingu versus z e-shopu s modulem pro rozesílky?

Záleží na tom, jak mají modul postavený. Hlavně z hlediska odesílacích serverů, které pokud nejsou dobře nastaveny, mohou při větších rozesílkách způsobit jejich blokování servery příjemců. Takže emaily do schránek nedorazí a uživatel se to ani nedozví. Důležité jsou i statistiky, které vám moduly u e-shopů často neposkytují. Potřebujete vědět, kolik vašich zpráv bylo blokovaných, jaká byla míra prokliku apod. Měly by i umožňovat odhlásit se z emailové kampaně.

Jakou budoucnost tento obor má?

Musím poznamenat, že jsme stále pozadu např. oproti západu. Lidé u náš totiž e-mail stále zneužívají pouze pro prodej svých produktů. Přitom emaily se čtou pořád stejně. Podle Social Bakers 81% uživatelů tabletů a smartfonů na nich právě čte emaily. Komunikace jenom musí být osobnější a obsah hodnotnější.

Žena Petra Mikulášková s mužem Petrem Popkem

Já a Petr Popek, dnes už bývalý člen Firmy 2.0.

Jaké jsou trendy v této oblasti?

Dominantou bude čím dál tím více obsah, zejména ten, co je více osobní. Hodně se budou šířit i video maily (do mejlu se vloží obrázek s prolinkem na vaše stránky).

A co vy? Také se zaměřujete na obsah, nebo vás zajímají výhradně prodeje? Jak vám tyto strategie fungují? Potvrzují to, co jsem se dozvěděla?

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *