Jakub Chour (H1.cz): Relevance e-mailu se ukáže zejména v předmětu zprávy

E-mail marketing bylo téma středeční přednášky Jakuba Choura z H1.cz. Tato přednáška se uskutečnila na Jihomoravském inovačním centru v Brně. H1.cz zde má pravidelně první středy v měsíci nějaké téma z oblasti internetového marketingu.

Používat či nepoužívat tlačítka call-to-action?

Za Jakuba jednoznačně ano. Nicméně musím podotknout, že z publika zazněly i opačné zkušenosti. Zejména u lidí, kteří komunikují s B2B sektorem v oblasti IT. Těm se více osvědčují odkazy než tlačítka. Takže to je o zkoušení.

Důležité informace umisťujte nahoru

Jakub doporučil, abychom důležité informace z mailu dávali nahoru. Ne dolů na konec sdělení mailu. Samozřejmostí by měly být i doprovodné obrázky, vhodně zformátovaný text a hlavně krátké odstavce. To platí v případě delších mailů. Ty je též vhodné proložit nadpisy, tím se čtení odlehčí.

Jakub Chour stojí u tabule.

Jakub Chour z marketingové agentury H1.cz

Na přílohy k e-mailu raději zapomeňte

Než posílat přílohu, je lepší vložit odkaz na stránku, kde si lze přílohu stáhnout. V tomto ohledu dobře poznamenal, že otevírání takového mailu na telefonu může být nejen dost pomalé (či se vůbec nezdaří), ale hlavně ubírá případný datový tok, který máme zahrnut v mobilním paušálu.

Příliš velká nabídka způsobuje rozhodovací paralýzu?

E-shopy se často zaměřují na svoje e-maily jako na letáky, kde chtějí nabízet všechno všem. Příjemce pak váhá, kam kliknout. Dochází u něj k rozhodovací paralýze a často se stává, že mail raději zavře či smaže. Proto je vhodnější si otestovat, zdali vaši příjemci budou lépe reagovat na mail s omezeným množstvím produktů.

Neposílejte maily z adresy noreply@shop.cz

Pro rozesílání mailů se vyplatí používat oddělenou e-mailovou schránku, ale určitě ne adresu ve znění noreply@shop.cz. Maily zasílané z tohoto typu e-mailové adresy se tváří nejen nedůvěryhodně, ale často na ně nelze odpovědět. Taktéž poznamenal, že na běžně odeslaný newsletter z takové adresy se zpětně ozvou s nějakým dotazem jednotky lidí.

Muž stojí před plátnem a prezentuje  nové trendy v e-mailmarketingu.

Na přednášce Jakub ukázal, jaké jsou možné směry rozvoje  E-mail marketingu.

Mailchimp,  aneb sledujte vaše návštěvníky přímo na e-shopu

V placeném režimu Mailchimpu, který i já používám pro rozesílání e-mailů na svém e-shopu Palelo, můžete využít funkce Goal. Umožňuje vám do stránek vložit skript, který sleduje, co všechno příjemce vašeho e-mailu zhlédnul na e-shopu po té, když se na něj proklikl z mailu. V následných rozesílkách pak můžete segmentovat svoje uživatele podle stránek, které navštívili. Pokud např. vstoupili do sekce s oblečením, můžete sestavit e-mail zaměřený ryze na tento segment návštěvníků.

Zaujmout můžete „ponákupním souhrnem“

Zkuste popřemýšlet, zdali lze na vaše produkty nabalit ponákupní souhrn. To znamená, že součástí faktury, kterou pošlete po uhrazení zboží, jsou i návody, jak se zbožím zacházet, jak je instalovat, jak o ně pečovat apod. Sestavit takhle můžete celý tutoriál.

Vkládejte to mailů tlačítka ke sdílení na sociálních sítích

Jakub doporučil, abychom do e-mailů vkládali tlačítka ke sdílení na sociálních sítích. S touto funkcí se setkáte běžně např. v Mailchimpu, a to i ve free verzi. Podmínkou ovšem je to, abyste svůj účet u Mailchimpu propojili se svým profilem na sociální síti.

Vlastní řešení se nemusí vždy vyplatit

Možná vám přijdou částky za rozesílky u poskytovatelů těchto služeb vysoké. Vždy to má ovšem svoje výhody, které byste u vlastního řešení těžko nacházeli. Jednou z nich je i to, že tito poskytovatelé mají dohody s poskytovateli freemailů (Seznam.cz. Google.com, Centrum.cz). Ti pak vědí, že maily odeslané přes tuto službu nejsou spam. Proto se minimalizuje šance, že vaše maily budou označeny při rozesílce jako spam. Pokud byste programovali vlastní řešení, těžko se s vámi správci těchto freemailů budou bavit o tom, aby vaše maily procházely přes jejich schránky.

Muž Jakub Chour je opřen o stůl a prezentuje.

Celá přednáška se díky zápalu publika protáhla na dvě hodiny.

Co ještě musíte bezpodmínečně vědět…

  • Když posílám e-mail, musím vědět, proč ho posílám. Důležitá je tedy relevance. Ta se ukáže zejména v předmětu zprávy.
  • I dnes lidé stále používají předměty typu Newsletter březen 2013. Já jsem zrovna jeden takový zahlédla před měsícem a v předmětu měl Newsletter.
  • Buďte tajemní v předmětu zprávy a používejte čísla. Ze zkušeností Jakuba fungují více slevy v % než slevy peněžní. Samozřejmě tuto věc ovlivňuje hodně nominální hodnota peněžité částky. Mnohem lépe vypadá sleva 500 Kč než sleva 20%. A zase naopak. Lépe se tváří sleva 25% než sleva 20 Kč.
  • Popisujte, co zákazník získá otevřením vaší zprávy.
  • Neposílejte maily podobné konkurenci. Možná by si vás tak příjemce mohl splést.
  • Inspirujte se jinde. Skvěle v tomto směru funguje bulvár, tam používají výstižná sdělení a lidé to milují.
  • Určitě neopakujte předměty a zkuste se odlišit i mezi newslettery navzájem.
  • Přítomnost obrázku přímo v těle mailu může indikovat spam. Proto obrázky v mailu používejte tak, aby se stahovaly ze serveru.

Jakub také zmínil, že pro e-mailové kampaně je důležité sestavit si plán. Tedy si říci, co se kdy bude posílat a co bude obsahem. Tyto postupy běžně užívají i u svých klientů v H1.cz.

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *