(Ne)konference reklama 2014

Jako každý rok, i ten letošní byl ve znamení brněnské (Ne)konference, tentokrát na téma reklama 2014, kterou jste mohli navštívit ve čtvrtek 13.2.2014 v klubu na Leitnerově ulici. Letošními hosty byly Etarget, Sklik, Firmy.cz, Sportobchod.cz, AdForm a Google.

Jako první vystoupili zástupci Etargetu.

Téma jejich povídání se týkalo RTB reklamy a jejího postupně rostoucího potenciálu. Systém pro inzerenty postavili tak, aby byl co nejjednodušší na základní nastavení. Dle jejich slov lze spustit kampaň během 2-3 minut bez hlubších znalostí. Průměrné náklady jsou cca 5 Kč za 1 000 zobrazení, přičemž kampaně mají v průměru 1 000 000 zobrazení za den.

RTB je zkratka anglického slova real time bidding. Spočívá v nákupu zobrazení (tzv. impresí) bannerové reklamy. Nákup probíhá formou aukce v reálném čase. Inzerenti představí svoji nabídku a vybere se tak, která nejvíce odpovídá požadavkům prodejce reklamní plochy.

Etarget představil 2 přístupy k retargetingu z pohledu RTB reklamy

Retargeting (remarketing) lze u Etargetu dělat dvěma způsoby. První tkví v zacílení na publikum, které už kliklo na inzerované bannery. Druhý způsob je založen na segmentaci. Ten je podobný remarketingu např. v Adwords. Na stránky nasadíte remarketingové kódy a sbíráte informace o publiku. Jim následně zobrazujete reklamy.

Cílení u RTB reklamy se nemusí podle zástupců Etarget vždy vyplatit

Specifikem u RTB reklamy v souvislosti s remarketingem je cílení na konkrétní kategorie či weby v reklamní síti. Je sice nejpřesnější, ovšem na druhou stranu může dosáhnout minimálního zobrazení. Důvodem jsou změny v požadavcích prodejců reklamní plochy. Vy si totiž můžete v aukci nastavit pro vybrané druhy stránek svoji cenovou nabídku, nicméně vlastník stránek může změnit svoje požadavky v aukci, vy to nepostřehnete, a vaše reklamy pak dosáhnou menšího počtu zobrazení, respektive se mohou přestat zcela zobrazovat.

Sklik

Sklik doznal za loňský rok 2013 mnoha změn. Právě kolem těchto změn se točila (Ne)konference reklama 2014 – změny v řazení výsledků PPC, remarketing, sdílené rozpočty, zavedení nových parametrů hodnocení inzerátů a mnohé další. Samozřejmě i letos se máme těšit na novinky.

Změny na Skliku

V rozhraní Skliku došlo k několika změnám. Jedna z nich byla předeslána na loňské (Ne)konferenci. Tou byla změna grafického pozadí rozhraní Skliku. Nově byly zavedeny vyhledávací dotazy, které Sklik hodně dlouhou dobu postrádal, takže nebylo vidět, které vyhledávací dotazy generovaly návštěvnosti a zdali to byly relevantní dotazy.

Sklik zapracoval i na zavedení nástroje pro návrh klíčových slov. Nicméně nějakou formu aplikace typu Adwords editor neplánuje. Taktéž zvýšil kapacitu importéru, který nově zvládne nahrát místo původních 30 MB nově 500 MB. To ocení zejména inzerenti s velkým objemem kampaní, reklamních sestav a klíčových slov. V průběhu tohoto roku bude postupně odkrývat i další novinky.

Došlo ke změně řazení výsledů ve vyhledávání

Sklik zmínil, že výsledky řazení PPC inzerátů jsou jiné. Používají totiž tzv. EC parametr, který zcela mění výpočet míry prokliky (tzv. CTR). Zjišťuje se totiž, jak uživatel reaguje na inzerát v závislosti na jeho pozici. Druhou významnou změnou bylo zavedení tzv. rozhodovacích stromů, které mají lépe řešit relevanci mezi vyhledávacím dotazem a inzerátem.

Sdílené rozpočty vám pomohou rozdělovat finance

Za velmi přínosnou považuji funkci sdílených rozpočtů. Díky ní si můžete zajistit rovnoměrnější zobrazování reklam napříč kampaněmi, které mají odlišné rozpočty a dosahují vyčerpání povoleného kreditu v různých časových intervalech. Nastavit jej můžete nezávisle na výši denního rozpočtu. Více informací získáte přímo na blogu Skliku. (http://sklik.cz.sblog.cz/2014/02/)

Sklik také umí retargeting

Retargeting (remarketing) je u Skliku poměrně mladá věc, protože první inzerát tohoto charakteru spustil 20.11.2013. Z informací, které zazněly, stojí za zmínění toto:

  • Pokud budete reklamu zobrazovat uživateli hodně, uživatel může požádat o smazání cookies.
  • Retargeting neumožňuje dosud cílit na erotické zboží.
  • U některých témat je potřeba být obezřetný (např. alkohol), uživatel nesmí získat dojem, že na něj cílíte.

Firmy.cz

Firmy.cz čeká od 1.4.2014 řada významných změn. Nový kabátek představil na (Ne)konferenci  reklama 2014 Jan Pinkas. Pokud si chcete již teď vyzkoušet, co se bude dít, navštivte adresu beta.firmy.cz. Vybrané informace ze současného zápisu jsou přeneseny do betaverze.

Všechny zápisy na Firmy.cz od 1.4.2014 zdarma?

Až do 1.4.2014 budou firmy fungovat tak, jak je známe – placené a neplacené zápisy. Nově od 1.4.2014 by měly být všechny firemní zápisy zdarma. Celý katalog totiž přechází na zcela nový způsob zobrazování firemních zápisů. Díky tomu bude potřeba věnovat zápisům větší péči, která nejspíše spadne v některých případech do rukou reklamních agentur. Další informace můžete načerpat na http://nove.firmy.cz/.

Zařazování do kategorií bude na vaší vůli

Nově si budou moci subjekty určit, v jakých kategoriích má být jejich zápis zařazen. Pozici v katalogu bude ovlivňovat denní nabídka, která je stanovena na minimální částku 10 Kč/den (PPD – pay per day). Tyto nabídky se budou uzavírat vždy ve 22:00 a budou platné pro následující den. Firmy, které se dostanou na první 3 místa ve vyhledávání na Firmy.cz, se pak mohou propisovat i do fulltextu na Seznamu (tzv. hinty).

Zavedení služby akční nabídka

Akční nabídka je jednou z novinek v zápisech Firmy.cz. Vytěžit z ní mohou zejména lokálně umístěné provozovny, např. restaurace. Ve firemním zápisu půjde zveřejnit aktuální, časově omezenou nabídku (nejvýše na 14 dnů), v případě restaurací to mohou být třeba výhodná menu.

Po Firmy.cz přišel na řadu Sportobchod.cz

Představitel internetového obchodu, Adam Jurák, představil reálná data e-shopu z oblasti placené reklamy – PPC. Zmínil, jak se na výkon dívají oni, jakých výsledků dosahují a kolik je to stojí. Pokud byste chtěli posuzovat PPC tak jako oni, měli byste se dívat na tyto metriky:

  • Cena za proklik
  • Výše útraty
  • Cena za konverzi
  • Podíl nákladů na obratu

AdForm

Zástupci AdForm, Michal a Jakub, hovořili zejména o RTB reklamě. Naznali, že jejich produkt není vhodný pro malé inzerenty, ale pro inzerenty, kteří utrácejí měsíčně od 30 000 Kč a výše. Důvodem je to, že RTB reklama přináší své ovoce teprve v případě větších investic.

Google nákupy

Petra Brodilová upozornila na novinky v Google nákupech pro oblast ČR, která se promítla do rozhraní Google Adwords. Nově má být zaveden simulátor nabídek a také zadávání skupin produktů či vlastních štítků jinak, než bylo doposud zvykem.

Co říci závěrem?

Michla Janík z pořádající agentury www.besteto.cz přislíbil, že k dispozici budou i video záznamy, takže si obsah z tohoto článku budete moci zhlédnout i na videu. Taktéž se chystá na přelom jara/léta další (Ne)konference, tentokrát na téma zbožové vyhledávače.

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *