Martin Březina (Chlapskázásilka.cz): Na přáních jsou občas zajímavé vzkazy

Nebaví tě nakupovat trenky, ponožky nebo holení? Přesně tohle najdete na vstupní stránce e-shopu Chlapskazasilka.cz. Jak tento e-shop vznikl, kdo za ním stojí a jak se mu daří? O tom všem jsem si byla popovídat za Tomášem a Martinem, provozovateli zmiňovaného e-shopu.

Jak to s vaším e-shopem vlastně začalo?

E-shop jsme spustili v dubnu 2012, takže to už budou téměř dva roky. Na sortiment, který prodáváme, nás přivedly situace z pánských šaten. Chodíme hodně sportovat a chlapi vůbec neřeší, v jakém stavu mají nátělníky, trenky, ponožky apod. Prostě jsou mnohdy otrhaní a přenechávají ošacení na ženách. Tak jsme si tehdy řekli, co kdybychom se pustili do e-shopu se zaměřením na pánské prádlo? Prostě taková speciálka. Proto jsme zvolili i název www.chlapskazasilka.cz.

Hodně nám pomohl JIC v Brně, zde jsme vlastně začínali jako start-up. Navštívili jsme tehdy seminář Jak založit firmu a zde prezentovali náš projekt. Projekt se zalíbil, a tak jsme se následně po výběrovém řízení dostali do programu Starcube. Musím říct, že díky novým kontaktům, zázemí a tamějším lektorům jsme se hodně posunuli.

Tomáš a Martin z chlapské zásilky.

Tomáš a Martin z chlapské zásilky.

Také nám v počátcích pomohla propagace přes Idnes.cz. Udělali s námi několik rozhovorů, ty pak publikovali. A z těchto zdrojů jsme měli návštěvnosti i objednávky.

S čím jste měli největší problémy?

Měli jsme a stále máme – technické řešení e-shopu. Máme ho postavený na Prestashopu a sehnat dlouhodobou spolupráci je problém. Několikrát jsme změnili dodavatele. Prvním dodavatelem byla firma Cuptech, ale ta už dnes neexistuje. Pak jsme měli i studenta, ale ten to nezvládal. Vždy jsme si navrhli, jak by měl e-shop vypadat, co by měl umět, no a prostě to byl oříšek v realizaci.

Kdo všechno stojí za vaším e-shopem?

V základu jsme to my dva. Nově tu máme na výpomoc brigádníka, který balí balíky. Sem tam využijeme nějakého externistu na marketing.

Máte e-shop napojený na ekonomický software?

V aktuální době řešíme napojení na ekonomický software Pohodu. Potřebujeme to pro naši účetní, aby se jí lépe zpracovávalo účetnictví a účetní uzávěrky. Sklady jako takové vedeme v Excelu. Produktů máme kolem 60, tak to stačí. Navíc Excel umí velmi dobré statistiky, které když jsem chtěl po programátorovi, tak je stejně neuměl v Prestashopu udělat.

Kdo u vás nejčastěji nakupuje? Jsou to pánové?

Ze začátku to byly více pánové. V tuto chvíli to je vyrovnané, zejména v období Vánoc. Dámy nakupují pro své protějšky vánoční dárky. Prostě bez fusaklí a trenek nejsou Vánoce. Také hodně využívají služby přání. Mohou nám zadat text, který chtějí na přání uvést, a my jej doplníme a následně vložíme do balíku ke zboží. Občas to jsou zajímavé vzkazy :-).

Když model, tak pořádně svalnatý!

Zázemí chlapské zásilky.

A co sezónnost?

Také ji pociťujeme. Vánoce jsou nejvíce prodejní. Období těsně po Vánocích až do února je nejslabším obdobím v roce. Lidi mají zásoby z Vánoc a nepotřebují nakupovat další ponožky či trenky. Po překlenutí prvních dvou měsíců v roce začíná prodej narůstat.

Co říkáte na přepravní společnosti?

U nás vede jednoznačně Česká pošta. Dále také používáme PPL.  Problémy máme sem tam s poškozenými balíky. Třeba na Vánoce dojede svoz ČP a pomáháme pracovníkovi odnosit balíky do auta. Když vidím, jak to tam dává, tak se nedivím, že jsou balíky tu a tam poškozené. Od nás odchází balíčky krásné, k zákazníkovi dojdou sem tam pomačkané. A to mě mrzí, protože to pak vypadá, že jsme balík poškodili my.

Jak řešíte marketing?

Na PPC máme freelancera, služeb agentury nevyužíváme. Sem tam zajdeme na nějakou konzultaci. Investujeme do zbožových vyhledávačů, děláme SEO a také sociální sítě.  Sociální sítě nejsou moc dobrý prodejní kanál. Navíc berou hodně času, pokud mají vypadat k světu. Lidi se tam chtějí bavit. Na sociálních sítích se nám ovšem osvědčila placená reklama, zejména ta zaměřená čistě na produkty. Z ní jsou konverze.

A co mailing?

E-mailing si řešíme sami. Používáme Malchimp. Je to dobrý nástroj, umí hodně funkcí. Ale je mi jasné, že v tomto směru máme hodně rezervy. Osobně považujeme e-mailing za hodně výkonný nástroj s minimálními náklady. Když už v e-mailingu informujeme o nějaké nákupní akci, tak to rovnou vkládáme i na Facebook.

Jak pracujete s opakovanými nákupy?

Pokud u nás někdo nakoupí, má možnost využít připomínacích e-mailů. Ten zákazník obdrží po třech měsících a připomíná mu, že je na čase obnovit šatník se spodním prádlem.  Samozřejmě pokud někdo nakoupí třeba za 3 000 Kč, tak po třech měsících nepotřebuje znovu nakupovat. Všeobecně se nám zákazníci vrací, někteří po pár měsících, někteří po roce. Zboží, které prodáváme, je totiž kvalitní a vydrží. I to byla jedna z prvních podmínek, když jsme e-shop spouštěli – nabídnout kvalitní zboží.

Ukázka chytrých ponožek.

I fusakle můžete mít s logem chlapské zásilky.

A teď trochu z jiného soudku – co vrácené balíky?

Samozřejmě, stane se, že někdo nepřevezme balík zaslaný na dobírku. Ale toho je tak málo, maximálně 1% až 2% ze všech balíků. Více se nám stává, že lidi chtějí zboží vyměnit, protože jim je malé nebo jim prostě nesedí. V těchto ohledech jim vyhovujeme, i když už uplynula lhůta 14 dnů. Na druhou stranu, např. reklamace vůbec neřešíme. Nestalo se nám, že by někdo reklamoval po půl roce zboží.

Závěrem bych ráda podotkla, že i když e-shop nemá kamennou prodejnu, zákazníci si mohou vyzvednout objednané zboží na výdejním místě přímo od provozovatelů. Mají možnost si zde prohlédnout i celý prodejní sortiment, protože toto výdejní místo je současně i skladem. A také pohovořit s Martinem a Tomášem.

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *