E-mail marketing

O e-mailech se nedá říct, že je čteme často. Mnohem více je kontrolujeme a vybrané e-maily prohlížíme – to je nejčastější aktivita lidí na internetu vůbec. E-mail marketing byl před několika lety docela v recesi, ale s příchodem chytrých telefonů se opět probudil k životu – lidé mají k e-mailům snazší přístup, a tudíž je více využívají.

E-maily nečteme, ale skenujeme očima

E-maily v žádném případě nečteme, až na výjimky těch, které nás zaujaly. E-maily nejčastěji skenujeme očima. Určitě vám všem chodí reklamní sdělení, a všichni víte, že e-maily, ani ty, co vás hodně zajímají, málokdy přečtete celé. Co to pro vás znamená? Když budete e-mail marketing dělat, rozhodně do e-mailových zpráv nepište slohové práce. Vaše sdělení by se mělo v ideálním případě vejít do jednoho odstavce. Oslovte, sdělte ve větě svůj záměr a přidejte odkaz.

Příliš dlouhé emaily odrazují

Neposílejte v jednom e-mailu nabídku mnoha produktů, jako to bývá v katalogu (pokud to tedy neumíte dobře). Jsou zde e-shopy, jako je třeba Alza nebo Aukro, které tyto e-maily stavějí příliš dlouhé. E-maily obsahují celý seznam výrobků od počítačů až po vysavače. Moc to nedoporučuji, protože adresáty to často ihned po otevření odradí.

Strukturujte

Populární chybou je špatná struktura databáze kontaktů. Snažte se ji strukturovat, tedy rozdělit zákazníky do okruhů podle toho, co nakupují. Následně se snažte zákazníkovi nabídnout jen to, co je pro něj opravdu zajímavé.

Dobrá propojitelnost s remarketingem

E-maily se dají skvěle propojit s remarketingem. Na svůj e-shop dostanete relativně levně lidi (hradíte pouze náklady na rozeslání a přípravu emailu) a těm, co nenakoupili, se připomínáte remarketingovou kampaní v PPC systému Google Adwords.

Snadné měření a testování

Výhodou e-mailů je, že se dají skvěle měřit. Zjistit můžete spoustu zajímavých údajů. Vše se odvíjí od toho, který nástroj pro rozesílání používáte. Určitě sledujte tyto hodnoty:

  • Počet úspěšně doručených e-mailů
  • Počet otevřených e-mailů (open rate)
  • Míra prokliku na jednotlivé odkazy (click rate)
  • Tržby z e-mailové kampaně (conversion rate)
Obrázek newsletteru s výstupem z aplikace mailchimp

Výstup z aplikace www.mailchimp.com se zobrazením, kam uživatelé nejčastěji klikají.

Výhodou některých nástrojů na rozesílání e-mailů je, že se dají v rámci rozesílky testovat jejich různé podoby. A protože se e-maily dají měřit, můžete pozorovat, jak si vedly. Doporučuji tedy posílat vždy alespoň dvě různé verze, abyste měli co porovnávat – např. s různou cenou, grafikou nebo barevností apod. (doporučuji obměnit pouze jeden prvek – třeba text).

Když budete mít databázi obsahující třeba pět tisíc kontaktů, rozdělte si ji na dvě části o 2500 kontaktech. První část rozdělte na další dvě (1250 a 1250) a každé pošlete různé verze emailové nabídky. Ten, který bude mít větší úspěch, pak pošlete druhou část o 2500 kontaktech.

Tip: Testovat můžete i pouhou změnu předmětu. Ten většinou rozhoduje, jestli uživatel e-mail vůbec otevře.

Věnujete se e-mailovému marketingu? Proč jste se rozhodli právě pro něj? Těším se na vaše příspěvky.

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *