Časté chyby při práci se srovnávači zboží

Práce se srovnávači přináší mnohá úskalí. Spousta z nás jim přímo nadbíhá, když opakuje stejné chyby stále dokola. Je důležité se naučit se srovnávači pracovat stejně jako se kterýmkoli jiným marketingovým nástrojem. A jedním ze způsobů je vědět, kterých častých chyb se vyvarovat.

Zobrazujete nedostupné zboží

Mezi chybové exporty patří takové, kdy srovnávači posílá zboží, které nemáte skladem, případně varianty, které máte vyprodané. Zákazník vidí na srovnávači, že např. tričko černé barvy máte skladem. Proklikne se k vám na stránku, zde vidí skladem pouze velikost S, sám potřebuje XL. To určitě není to, co si potřebuje zakoupit. Vy tak najednou zbytečně platíte proklik. A samozřejmě se nemůžete vždy spoléhat na to, že si nakoupí něco jiného.

Odkazujete na chybové stránky

Další chybou jsou exporty, které obsahují nefunkční adresy. Zákazník se tak díky prokliku dostává na neexistující stránku nebo na stránku, která neodpovídá tomu, co vidí ve srovnávači.

Neprůběžná práce

Uvědomte si, že vaši konkurenti budou srovnávače pravděpodobně také využívat. A budou v nich pracovat s cenou. Takže stejně jako u PPC a jiných placených systémů je zapotřebí se práci s cenou za proklik věnovat průběžně. Velmi často si e-shopy nechají vygenerovat nabídku od srovnávače a více se o to nestarají.

Špatné spárování

Určitě jste si ve srovnávačích všimli, že jsou tam produkty, které má jen jeden obchod a potom produkty, které mají v nabídce desítky e-shopů. Zde se jedná o spárovanost produktů. Proč tomu tak je?

Důležitým měřítkem je to, jaký zvolíte název produktu. Ukažme si to na příkladu – budeme mít produkt Dámský epilátor B 320 a padesát e-shopů jej bude nabízet pod tímto názvem. Stane se to, že tam budou na přehledu spárované a seřazené pod hodnoceními. A pak tam bude váš, tentýž produkt, nýbrž s názvem Dámský epilátor B 320 šedobílý. Problém je v tom, že vy nebudete spárovaní s ostatními, ocitnete se na jiném místě a především budete mimo soutěž. Lidé totiž nejčastěji klikají na spárované produkty, protože si chtějí porovnat nabídky od více e-shopů.

Otisk obrazovky webu Heureka.cz

Špatné spárování produktů na Heureka.cz

Nulová komunikace

Připravte se na to, že lidé si budou ve srovnávačích stěžovat, že to děláte mizerně, že jste líní, že nezvedáte telefony apod., což se vám občas jednoduše může stát. Pokud se tak stane, je důležité, abyste do této diskuze vstoupili a vysvětlili, proč to tak bylo, a co uděláte pro to, aby se to už neopakovalo. Dobrým způsobem, jak z toho vybruslit a nenahněvat si ostatní zákazníky, je vysvětlit to nespokojenému zákazníkovi lidskou řečí: „To nás velmi mrzí, myslíme si, že to bylo kvůli …, pojďme se na to podívat a nějak to vyřešíme, zavoláme/napíšeme vám.“ – Stáhněte ho z diskuze na srovnávači někam jinam, kde to vyřešíte mezi čtyřma očima. Neřešení těchto situací totiž vede k propadu důvěryhodnosti e-shopu a také samozřejmě k negativnímu hodnocení.

Web Heureka.cz

Nulová komunikace v kombinaci se špatným hodnocení e-shopu nepřidá.

Cenová spirála

To je jedna ze zásadních chyb při práci se srovnávači. Může se to stát každému začínajícímu e-shopu, který nemá dostatek peněz na propagaci nejen na internetu, takže co mu zbývá? Co takhle zkusit být nejlevnější na světě? E-shop tak sníží ceny na minimum a přiláká první zákazníky, vyřídí první objednávky a má pocit úspěšného startu. Jenže za měsíc zlevní někdo od konkurence a on tedy musí také zlevnit, aby si udržel místo nejlevnějšího, když ten srovnávač nese objednávky. V tento moment začíná nekonečná spirála – tedy zlevňuje tak dlouho, dokud jednoho dne nezjistí, že prodělává.

Riziko je tedy v tom, že vás srovnávače neustále svádí dorovnávat ceny, zvláště s většími hráči, kteří si to vzhledem k větším objemu produkce mohou dovolit.

Web zbozi.cz

Ukázka cenové spirály – produkt zaujímá více výrazně odlišných cen.

Technické chyby

Ve vašem XML feedu, který exportuje informace o produktech na srovnávače, mohou být různé technické chyby. Které to jsou chyby?

  • U produktu vám chybí jeho popisek.
  • Produktu schází cena, nebo je uvedena jako záporné číslo.
  • Neuvádíte dostupnost zboží.
  • Špatně uvádíte DPH.
  • Produktu chybí obrázek.
  • Dva či více produktů má duplicitní názvy.
  • Dva či více produktů má duplicitní popisky.
  • Dva či více produktů má duplicitní EANy.

Na technické chyby v XML souboru vás upozorní Audit XML pro vyhledávače zboží. Více na www.mergado.cz/audit-xml

Výpis chyb v XML feedu

Ukázka z auditu Mergada

Další informace o chybách naleznete v nápovědě zbožových vyhledávačů na:
Zbozi.cz – http://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/specifikace-xml/#chyby-v-xml

Heureka.cz – http://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/#mistakes

Nedostatečné využívání všech elementů a benefitů

Máte-li tu možnost pracovat s XML feedem, určitě si v něm vyhrajte s níže uvedenými elementy, která vám umožňují změnu ceny za proklik, vkládání informace o bezplatné dopravě či snadnější párování produktů.

Zboží.cz

<SHOP_DEPOTS> Uvádění poboček, kde si zákazník může zboží vyzvednout.
<EXTRA_MESSAGE> Přidává další informace pro uživatele (doprava zdarma, prodloužená záruka, montáž zdarma).
<FIRMY_CZ> V katalogu firem na firmy.cz přidá vybrané produkty do přehledu firmy.
<EAN> Přidání EANu k výrobkům urychluje správné párování položek.
<MAX_CPC> Ovlivňujete cenu za proklik, u dražšího zboží s vhodnou marží používejte větší ceny za proklik, jinak se vám to nemusí vyplatit.

Heuréka.cz

<EAN> Přidání EANu k výrobku urychluje rychlé a zejména správné párování položek.
<HEUREKA_CPC> Určuje produktu cenu za proklik,vyšš cenu za proklik používejte u dražšího zboží, aby se vám vaše aktivita vůbec vyplácela.
<PRODUCT> Přidává další informace pro uživatele: např. doprava zdarma, akce.
Ukázka tří eshopů na heureka.cz

Příklad, kdy Mall.cz a Electro.cz využívá dostupných benefitů – doprava zdarma.

Pokud se chcete o vyhledávačích zboží dovědět více, tak pro ně pořádá agentura Besteto s.r.o. celodenní školení. Více na www.besteto.cz/skoleni

Máte zkušenosti se srovnávači? Jaké jsou podle vás jejich výhody a nevýhody?

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře
  1. R.Hájek napsal:

    Dobrý den,
    mám dotaz k tagům PRODUCT a PRODUCTNAME na heureka.cz:
    Podle auditu mergado.com nemá tag PRODUCT obsahovat nevhodná slova (sleva, akce apod.), ale podle informací na blogu heureka.cz (http://blog.heureka.cz/vyuziti-tagu-productname-a-product-v-praxi/) je to opačně – uvedený příklad:
    Láhev SodaStream COLA
    Láhev SodaStream COLA + 2 sirupy zdarma
    Bohužel mergado.com na tento dotaz neodpovědělo.
    Děkuji za komentář.

    • Dobrý den, je to tak, jak píše Heureka. PRODUCT obsahuje název výrobku + další přívlastky/bonusy/dárky k tomu. Viz. http://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/#PRODUCT, kde je k PRODUCT psáno, cituji: „Obsahuje rozvětvený PRODUCTNAME včetně přívlastků, jako dárek zdarma, + pouzdro, poukaz na ….. Tento název bude zobrazen v porovnání cen. Např. „Digitální fotoaparát Canon SX100 Power-shot + nabíječka“. Maximální délka názvu produktu je 255 znaků.„.

      • R.Hájek napsal:

        Děkuji za odpověď. Bohužel to snižuje kvalitu Mergada, který tak vyhodocuje feed jako chybový. Kromě toho Mergado hlásí „Element PRODUCT neobsahuje hodnotu elementu PRODUCTNAME“ i v případech, kdy tag product hodnotu productname obsahuje.

  2. Marcela P. napsal:

    Dobrý den,

    nemáte zkušenosti také s tímto srovnávačem? http://www.zbozi-pro.cz/
    Předem děkuji za informaci

    • Dobrý den paní Marcelo,
      už jsem zaznamenala nabídky od společnosti provozující tento srovnávač. Zatím na něm však žádný z e-shopů, s nimiž spolupracuji, nebo i ten můj, neběží. Minimální částka k dobití je 500 Kč (pravděpodobně s DPH – nemají to přesně specifikováno), prokliky účtují za 1 Kč bez DPH. Aktuálně mají akci 10% kreditu zdarma. Na stránkách to nepromují, pouze to rozesílají shopům, které daly souhlas se zasláním obchodní nabídky. Zkuste zavolat některému z shopů, co tam inzeruje a má podobný sortiment, jako nabízíte vy (pokud tedy provozujete e-shop). Takhle se dozvíte reálnou zkušenost inzerujícího.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *