Jiří Rostecký (iParťák): Za texty a překlady za iParťákem aneb co mi prozradil Jiří Rostecký?

Je velmi inspirativní sledovat, jak mladí lidé mají zájem o podnikání. Jedním z nich je i Jiří Rostecký (20). Je tomu rok, co v červenci 2012 spustil svůj projekt IPartak.cz. Jaký je jeho příběh a co stojí za pozadím jeho projektu? Na to jsem se ho zeptala.

Co bylo za vznikem iParťák.cz, jaká myšlenka?

Kdysi jsem provozoval internetové magazíny, těmi nejznámějšími byly Objevit.cz a MladýPodnikatel.cz.  V té době jsem čím dál častěji narážel na to, že jiné weby mají ve svých textech spoustu chyb – zejména se jednalo o gramatické chyby, nejen ty stylistické. A protože mi to občas vadilo, rozhodl jsem se spustit službu iKorektor.cz (dnes služby sloučeny se službami iPartak.cz), abych lidem, co mají weby či e-shopy, nabídl korektury textů. Svoje služby jsem nabídl pár lidem a postupně se to rozneslo. Na základě vzrůstající nabídky jsem začal rozšiřovat služby o psaní nových textů, překlady a pak dále o další služby až do dnešní podoby.

muž

Jiří Rostecký – majitel Iparťáka.cz

Jste poměrně mladý, co vás přivedlo k podnikání?

Všechno to začalo už na základní škole. Spolužáci tehdy zkoušeli provozovat vlastní webové stránky na různých bezplatných službách typu Websnadno.cz či Webgarden.cz apod. Tehdy jsem s tím začal také, protože mě to zajímalo. Současně jsem se také rád zajímal o podnikání a u toho i zůstal.

Kolik lidí (externistů) stojí v tuto chvíli za IPartak.cz?

V tuto chvíli spolupracuji s přibližně 50 externisty. Jejich počet se různě mění podle aktuální poptávky klientů. „Rukami“ mi jich ale prošlo podstatně více, museli jsme však vybrat jen ty nejlepší, nejschopnější a nejdůvěryhodnější. Dnes už máme skvělý stabilní tým.

O jaké vaše služby je největší zájem?

Na to je těžké odpovědět. Co se počtu klientů týče, určitě vede zájem o psaní textů, což je naší specialitou. Máme zde malé i velké klienty, někteří objednávají stovky textů týdně a jiní třeba jen jeden článek. Pokud bychom to ale měli vzít z hlediska výdělku na jednom klientovi, určitě vedou naše programátorské služby, kde se ty ceny za jednu práci samozřejmě pohybují ve vyšších příčkách.

Kdo je váš nejčastější zákazník?

Je to velmi různorodé, klienti jsou různí lidé z různých oborů. Nejvíce je ale drobných živnostníků či malých firem, co chtějí zhotovit nové texty, opravit je nebo přeložit na svoje webové prezentace.

Jak se k vám nejčastěji dostávají noví zákazníci? (oslovujete či chodí sami)

Jednoznačně dominuje doporučení, máme zatím skvělé reference. Klienty, pro které můj tým pracoval či pracuje, nás doporučují dál. Samozřejmě jsou i takoví klienti, kteří k nám přichází přes webové stránky. Těch je ovšem podstatně méně oproti lidem, kteří přijdou na základě doporučení.

Musím také říci, že jsme doposud nezačali například s nákupem reklamy, PPC kampaněmi a podobně. Máme maximálně pár inzerátů na různých fórech, z nichž stejně tolik lidí nechodí. Utvrzuje mě to v tom, že ani deset bannerů nevydá za jednoho spokojeného klienta.

Jaké máte plány do budoucna (rozšíření a směřování)?

V oblasti nabízených služeb máme hodně široký záběr. Zde nějaká rozšíření do budoucna nejspíš nebudou. Ale na přelomu srpna a září přijde pro mnohé velká novinka – nechte se překvapit. Také bych rád rozšířil naše pobočky na tři krajská města, aby k nám zákazníci měli blíže. Máme obrovské plány a brzy spustíme několik zajímavých projektů. Neustále také pracujeme na tom nejdůležitějším – kvalitě a rychlé dostupnosti našich služeb.

Rovněž chceme pořádat školení pro naše textaře, abychom zkvalitnili naše služby.

Prozradíte nám nějaká čísla z vašeho podnikání?

Abych pravdu řekl, přesná čísla, např.  počtu zhotovených prací či počtu sepsaných textů za měsíc, neznám. Samozřejmě sleduji vývoj obratu, ten znám, ale hlubší interní statistiky až tak moc nesleduji. Sleduji maximálně počet reklamací naší práce, přičemž mne velmi těší, že vlastně ani není co sledovat.

S jakými obtížemi se v podnikání nejčastěji setkáváte?

Největší obtíže v podnikání přicházejí asi s lidmi, ať už se jedná o naše lidi či o samotné klienty. Internetoví živnostníci obecně nabízejí široké portfolio služeb, cos samozřejmě má přímý vliv na jejich kvalitu a uspokojení klientů. Nás to ovlivňuje při výběru nových členů našeho týmu. Rovněž je problém s nepříjemnými situacemi, které však k podnikání patří.

Ne každý živnostník dnes dokáže přijmout kritiku na svou práci, která může přijít jak ze strany klienta, tak ze strany naší po tzv. výstupní kontrole před předáním práce klientovi. Často se tak střetáváme s egem a naprostou slepotou, což je rovněž jedním ze základních kritérií, podle nichž tým rozšiřujeme. Dnes už máme skvělý tým spolehlivých lidí, jejichž výběr byl velmi těžký a zdlouhavý. Člověk se musí neustále vyvíjet, a to jsem dříve u externistů postrádal.

Kancelář s počítačem

Takto vypadá kancelář Jirky, zatím jediná kancelář iParťáka.

A co vaši zákazníci?

Náš zákazník, náš pán. Mnoho věcí člověk musí přejít. Bohužel někteří zákazníci neumí přesně specifikovat, co vlastně chtějí, a pak dochází k nedorozuměním, jež ne vždy dokáže klient pochopit. Myslím si ale, že se s tímto problémem se setkal asi každý, kdo nějaké služby nabízí.

Občas klienti také chtějí práci, která je ojedinělá a velmi drahá, kalkulaci pak nemohou pochopit. Někdy i zdánlivě malá úprava WordPressu může vyjít na několik tisíc či desítek tisíc korun. Ne vše, co vypadá navenek jednoduše, je pro programátora brnkačka na pár minut práce. A někdy je to bohužel těžké před klientem vysvětlovat.

A pár slov na závěr

Nebojte se začít podnikat a zkoušet nové věci. I neúspěch může každého posunout dále. A budu rád, když pro svoje služby či produkty využijete i náš tým profíků. Díky!

Petra Mikulášková

Pracuji jako správce několika e-shopů a svoje zkušenosti dále předávám. Poskytuji poradenství pro začínající provozovatele e-shopu, ale i pro zaběhlé menší e-shopy, které se chtějí maximálně rozvíjet.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.