Patrik Iláš (Fitness13): Žena nechtěla chodit na poštu posílat balíky

Doplňky výživy jsou dnes velmi konkurenčním oborem, co se týče prodeje na e-shopu. Pokud ale věříte své práci a zejména vás motivuje úspěch konkurence, tak se mohou dít zázraky a váš e-shop vzkvétá. Důkazem je i e-shop s doplňky výživy manželů Ilášových, který navštívíte na adrese www.fitness13.cz. Rozhodla jsem se je vyzpovídat, jak jim jejich podnikání funguje.

Jak byl váš start v podnikání a proč jste se rozhodli zrovna pro doplňky výživy?

Podnikat jsme začali v druhé polovině roku 2011. V podstatě na tuto myšlenku mě navedla životní zkušenost – měl jsem po operaci s kolenem a musel jsem nějakou dobu být doma. Protože jsem byl zvyklý celý život sportovat, moc mě domácí sezení nebavilo. Tak jsem se rozhodl, že alespoň budu cvičit. No a také jsem chtěl k tomu současně brát nějaké doplňky výživy, aby to mělo nějaký efekt. Ceny těchto doplňků výživy byly poměrně vysoké, tak jsem zkusil nakupovat jako velkoobchodník. Též jsem navštívil několik školení, abych do této problematiky více pronikl. No a to mě přivedlo k tomuto podnikání.

Proč zrovna název domény fitness13.cz?

To číslo má svou symboliku. Jednak jsem coby mladší měl číslo 13 na dresu a jednak to je den mého narození. Slovo fitness jsem chtěl původně jako doménu, protože se váže ke sportovní výživě, ale bylo obsazené. Proto jsem tyto dvě slova skloubil dohromady a vzniklo www.fitness13.cz.

Pan Iláš pečlivě naslouchal každému dotazu

Pan Iláš pečlivě naslouchal každému dotazu

Byly nějaké kritické momenty v provozu vašeho e-shopu?

Výrazné kritické problémy jsme nezažili, ale velkým problémem pro nás ze začátku byly povinné minimální odběry od dodavatele. Jako začínající e-shopař si prostě nemůžete dovolit objednat zboží za 100 000 Kč přímo od výrobce. Tak jsme začali nakupovat u velkoodběratelů. Většinou byli vstřícní, žádné výrazné problémy jsme s nimi neměli. Samozřejmě mě vždycky hnal dopředu úspěch konkurence – když oni prospívají, tak proč bychom neprospívali i my? Díky tomu jsem kritické momenty naštěstí ještě nezažil.

A co přepravní společnosti, jaké s nimi máte zkušenosti?

Na začátku jsme využívali k doručení Českou poštu. Chodili jsme s balíky na poštu, vystáli si frontu. Moc příjemné to nebylo, protože zvláště naše pošta je stále vytížená. Postupně jsme přešli na elektronické podání. Tehdy stačilo balík pouze odnést na poštu. Lidi se tam na nás občas divně dívali, protože jsme mohli balík zanést k přepážce bez ohledu na to, jestli je či není fronta. A někteří se občas ohradili. Žena tam pak odmítala chodit, protože na ni byli více drzí. Musel jsem chodit více já, protože jsem přece jen urostlejší a na mě si pusu nikdo otvírat nechtěl. Nyní už máme smlouvu s Českou poštou, takže k nám jezdí pro balíky každý den. Také využíváme PPL a Geis. Česká pošta ale je pro nás ze všech stránek nejlepší, i když jejich garance doručení do druhého dne v případě Vánoc vůbec neplatí.

Jak probíhá váš běžný pracovní den?

Dopoledne vyřizujeme objednávky z předchozího večera a noci. Za tu dobu to stihneme vyřídit. Zodpovídáme na dotazy v poradně na e-shopu, balíme zboží k expedici. Odpoledne manželka dělá administrativu a účetnictví. Dosud všechny účtenky vypisujeme ručně, takže to vezme hodně času. Do konce roku bychom rádi zavedli nějaký účetní software, protože situace je v tuto chvíli na okraji snesitelnosti. Třeba skladové zásoby vedeme v excelu, ohlídat expirační lhůty na výrobcích také není žádný med. Už z tohoto důvodu musíme uvažovat o nějakém účetním softwaru.

Vyřizování objednávky patři k běžným činnostem pana Iláše

Vyřizování objednávky patři k běžným činnostem pana Iláše

Máte v tuto chvíli odběrné místo, vidíte nějaký přínos v provozu kamenné prodejny?

Určitě ano. Já bych si těžko nakoupil na e-shopu, který nemá minimálně výdejní místo. Výdejní místo, případně kamenná prodejna, působí důvěryhodněji. A taky fotky našeho odběrného místa – to také má něco do sebe. Lidi ví, že existujeme a mohou u nás bez obav objednávat zboží. Oproti jiným máme výhodu v tom, že výdejní místo máme tady ve svém domě, takže ušetříme náklady na pronájem. Máme k tomu vyčleněnou místnost v přízemí, kam lze vstoupit přímo z venku. Máme zde vystaven prodejní sortiment – když někdo přijde pro zboží, může si i něco dokoupit.

Jak ve vašem e-shopu probíhaly Vánoce?

Abych pravdu řekl, tak nějaké rapidní zvýšení jsme nezažili. Konkurence cítí nárůst v počtu objednávek (naši dodavatelé nestíhají posílat zboží k nám včas). Samozřejmě vliv sezónnosti je u nás více patrný. Na jaře a v létě nakupují více cyklisti, na podzim zase kulturisti. Všeobecně léto je z pohledu tržeb slabší.

Občas jsme se i zasmáli

Občas jsme se i zasmáli

Jaké máte zkušenosti s reklamacemi, nevyzvednutými balíky a odstoupením od kupní smlouvy?

Reklamaci jako takovou jsme měli zatím jen jednu, a to byly rukavice. Nicméně cca 5% ze všech balíků, které posíláme na dobírku, se nám vrátí. Zákazníci je prostě nevyzvednou. Snažíme se je pak kontaktovat a požadovat proplacení alespoň poštovného. Někdo se chytne, někdo ne. Zákony jsou v tomto směru děravé. Také se nám stalo, že nám zákazník chtěl vrátit zboží, protože mu došlo jiné, než byla fotka na e-shopu. Výrobce tehdy měnil obal a my jsme si to na e-shopu nestihli ohlídat. Když jsem zákazníkovi po telefonu vysvětlil, že je pouze změna v obalu, složení je stejné, tak si zboží ponechal. Ale fotky na e-shopu dělají hodně – jakmile se neshodují se zasílaným produktem, zákazníci chtějí zboží vracet.

Máte nějaké zajímavé zkušenosti se svými zákazníky?

No zajímavostí je to, jak občas tlačí na termíny dodání. Zákazník si v sobotu objedná zboží a v neděli večer mi volá, kdy mu zboží dorazí. Každý ví, že o víkendu přepravní společnosti nefungují. Lidi jakmile nemají zboží do druhého dne, tak zjišťují, co se děje. Také se mi stává, že zboží musím objednat u výrobce, když je nemám skladem. Tehdy je prodleva v doručení k zákazníkovi běžně 3 pracovní dny. Bohužel někteří zákazníci si v té době objednají i někde jinde a čekají, co jim dojde dřív. Pokud můj balík dorazí jako druhý, tak si jej nevyzvedne.

Je ještě nějaká zajímavost z provozu vašeho e-shopu?

Jednou jsme tu měli na kontrole Českou zemědělskou a potravinářskou inspekci.  Řešili jsme vyloženě detaily. Zjistili jsme, že zboží nesmí ležet na zemi, ale musí být minimálně na desce, která leží na zemi, nebo v přepravce. Tak jsem musel udělat poličky na spodní část regálu. A také jsme řešili to, jakým způsobem vystavujeme procházející zboží na e-shopu a na výdejním místě. Toto zboží musí být zcela odděleně od ostatního. Takže pokud vám prochází jeden protein, nesmíte ho mít mezi proteiny, kterým ještě neskončila lhůta. To stejné platí i o e-shopu. Na e-shopu musíte mít tento protein v zcela samostatné kategorii. Nesmí být vidět v kategorii proteinů, které neprochází.

Sortiment nesmí být na zemi

Sortiment nesmí být na zemi

Lze tedy prodávat i prošlé zboží?

Záleží na tom, co je na tom uvedeno. Pokud je na výrobku uvedeno „spotřebujte do“, po tomto datu nesmíte zboží nabízet. Pokud je na produktu uvedeno „minimální trvanlivost do“, zboží můžete nabízet i po tomto datu. Ale musíte je mít oddělené od ostatního jak fyzicky na prodejně, tak i na e-shopu.

Kdybyste měl teď jít znovu do provozu e-shopu, udělal byste to znovu?

Určitě ano. Žádné kritické momenty jsem moc nezažil, takže mě dosud nic neodradilo.

Tímto bych ráda poděkovala manželům Ilášových za jejich čas a poskytnuté informace z pozadí provozu jejich e-shopu. Pokud hledáte spolehlivého a ochotného dodavatele doplňků výživy, navštivte e-shop www.fitness13.cz. A navíc pokud si zajdete pro zboží osobně, budete mít možnost poznat Ilášovi osobně J.

Tagy:
Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře
  1. peto napsal:

    presadiť sa na trhu s doplnkami s výživou je veľmi ťažké, ale ak sa vám to raz podarí tak zisky sú veľmi pekné :)

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *