Jak „fungují“ vyhledávače?

V předchozím článku jste si přečetli, co je to SEO. Nyní vás nejspíše zajímá, jak vlastně vyhledávače zobrazují výsledky vašeho vyhledávání? Podívejme se tedy na to, podle jakých kritérií nejčastěji vyhledávače určují, zda vaše stránky uživatelům zobrazí, jaké faktory ovlivňují pozici vašich stránek a jak získat lepší umístění ve vyhledávání.

Co dělají vyhledávače?

Každý den vyhledávače (např. Google a Seznam) procházejí miliony stránek na internetu a rozhodují, zda je ta která stránka dobrá nebo špatná a na jaké slovo je odpovědí. Vyhledávač hledá vždy co nejrelevantnější odpověď a co nejkvalitnější stránku na váš vyhledávací dotaz.

Podle čeho vyhledávač posuzuje, zda stránky zobrazí?

Faktorů, které ovlivňují nalezitelnost stránek, je oficiálně okolo tří set. Jednotlivé faktory nemají stejnou váhu, některé jsou důležitější, některé pouze doplňují konečné „skóre kvality“. Ty nejdůležitější bychom ale mohli zařadit do dvou skupin:

  • vnitřní faktory, tzv. on page faktory (to, co je přímo na stránce)
  • vnější faktory, tzv. off page faktory (to, co je okolo stránky)

Ze všeho nejdříve se vyhledávač zajímá o to, zda vůbec vyhledávaný výraz na dané stránce je. Jakmile zjistí, že ano, rozhodovací strom se rozvětvuje a vyhledávač zjišťuje, kde se na stránce výraz nachází (zda přímo v titulku, nebo až někde v záhlaví textu), kolikrát se na dané stránce objevuje (tzv. hustota klíčového slova) a podobně.

U hustoty klíčových slov bych se na chvíli pozastavila. Je dobré mít slovo na stránkách zmíněné vícekrát, protože i dle toho vyhledávač posuzuje relevanci stránky pro zadaný dotaz. Ale všeho moc škodí. Nahuštěná klíčová slova v textu vaše klienty spíše odradí. Však kdo by také chtěl být v jednom odstavci o deseti řádcích desetkrát ujištěn o tom, že čte právě o elektrickém tlakovém hrnci?

Jedno slovo může mít různá znění

Velmi důležitá je tedy i ekvivalentnost. Čeština má ohromné množství synonym, pádů a převzatých slov. A tudíž co zákazník, to originál. Různí jednotlivci mohou jednu věc pojmenovávat množstvím různých výrazů. Jeden napíše do vyhledávače magazín, druhý časopis, ale oba chtějí to samé. Podobným příkladem je kulečník a biliár. Má tedy mnohem větší smysl používat ekvivalenty než omílat ty samé výrazy dokola.

Zapamatujte si, že vyhledávač se vždy snaží najít co nejrelevantnější stránku vůči vyhledávacímu dotazu. Vyhodnocení toho, která stránka je nejrelevantnější, je složitý proces, kterému můžete pomoci zejména jednou věcí – pište přirozené texty.

Pro fajnšmekry natočil Dušan Janovský (vedoucí týmu vyhledávacích služeb společnosti Seznam) stručný pohled na to, jak vyhledávače posuzují stránky. Videa najdete na osobním kanálu Dušana Janovského na: http://www.youtube.com/watch?v=5eDvEr6Ui0M.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…