Vybírejte dodavatele vašeho e-shopu s rozumem

Chcete vlastní e-shop? Tak to určitě hledáte firmu, která vám je zhotoví? Pokud chcete svůj čas investovat účelně a najít pro vás tu nejlepší firmu, přečtěte si, na co si musíte dát pozor a co musíte určitě udělat.

Zásada 1 – Oslovte více firem

Necháte-li si postavit dům, také vás bude zajímat nabídka více firem. Je to investice za několik stovek tisíc až milionů, proto si dáte záležet. E-shop sice není tak velikou investicí jako dům, ale v některých případech mohou rozsáhlé projekty atakovat hranici sta tisíc korun. Dobře si rozmyslete, komu svoje peníze dáte.

Jak tyto firmy oslovit?

Dnes už žijeme ve světě moderních digitálních technologií a lidé z této branže jsou zvyklí na elektronickou komunikaci. Stačí, když vybraným firmám pošlete email s požadavky. Firmy vás záhy budou kontaktovat ohledně zpřesnění požadavků a také nejspíš kvůli schůzce, uvažujete-li o e-shopu na míru. Na druhou stranu mnohá řešení dnes umožňují spuštění prázdného e-shopu bez dat během několika minut.

E-shop alá elektronický obchod

  •  Je pro váš finanční investicí.
  •  Měl by vám sloužit minimálně tak dlouho, aby se investice do něj vrátila.
  •  Výběr dodavatelské firmy nikdy neponechávejte náhodě.

Zkušenosti z praxe

Rychlost odpovědí ze strany firem bývají různé. Běžně se pohybují kolem 2- 3 pracovních dnů. Pokud se vám firma ozve později a svoji prodlevu sama od sebe nevysvětlí, vyškrtněte ji ze seznamu potenciálních dodavatelů. Mnoho z firem dnes také využívá on-line chaty. Chatujte s nimi!

Zásada 2 – Sledujte reference

Podstatnou otázkou každého výběru jsou úspěšně zhotovené minulé zakázky. Ty jsou důkazem, že firma bere svoji práci vážně. Ale pozor! Můžete narazit na takové firmy, které sice mají plno referencí, ovšem tyto reference nemusí být nutně pravé. Proto přistupte k další zásadě  – ověřte platnost e-shopu u jejich majitelů a zjistěte si, nakolik byli s prací spokojeni. Zajímat vás musí i to, jak jsou zákazníci spokojeni s technickou podporou.

Jak na vás reference působí?

Zdá-li se vám již na první pohled styl referenčních e-shopů nezajímavý, počítejte s tím, že ve vašem případě firma jen stěží vymyslí e-shop, který vás nadchne. Pro každou firmu pracuje jiný grafik a každý grafik má jiný styl. Vy si vybírejte takovou firmu, jejíž projekty vás evidentně upoutaly. Nebo dodejte vlastní grafický návrh e-shopu. Počítejte ale s platbou za implementaci, která může být vyšší, než když vám grafiku připraví dodavatelská firma.

Reference

  •  Jsou důkazem aktivní činnosti firmy.
  •  Ne všechny firmy svoje reference zveřejňují.
  •  Sledujte reference nejaktuálnějšího data.

Zkušenosti z praxe

Nemá-li firma na svých stránkách zveřejněny reference, požádejte ji, aby vám poslala ukázky své práce. Pokud vám je pošle bez jakýchkoliv výmluv a zdůvodní, proč je nemá veřejné, je to dobrý krok směrem k důvěryhodnosti.

Zásada 3 – Zeptejte se jejich klientů

Má-li firma referenční webové stránky zveřejněny, ještě to nemusí nutně znamenat, že je tou pravou volbou. Mnohé vám mohou napovědět samotní majitelé těchto referencí. Určitě je oslovte a zeptejte se jich:

  • Jaký mají názor na dodavatelskou firmu.
  • Proč si vybrali zrovna tuto firmu.
  • Jestli jsou se svým e-shopem spokojeni.
  • Jestli jim firma poskytuje kvalitní technickou podporu.
  • Jestli jim e-shop běží bez potíží.
  • Zdali existuje skutečnost, kterou byste měli vědět.
  • Jak se jim s dodavatelskou firmou komunikuje.
  • Jak dlouho už svůj e-shop provozují.

Ověřte si některá slova zákazníků i zpětně u firmy

Prověříte-li si reference přímo u zákazníků firmy, je na řadě, abyste si to, co se vám nezdálo, prodiskutovali i u firmy. Jejich klient může poukázat na nějaký problém, který vám přijde nemožný. Budou-li jejich odpovědi stejné či podobné, je to důkaz, že firma jedná korektně.

Zkušenosti z praxe

Samozřejmě i bývalí či současní klienti si mohou svoje zkušenosti různě modelovat a odchylovat se tak od objektivního posouzení kvality dodavatelské firmy. Shledáte-li, že ohlasy jsou více pozitivní než negativní, může být vámi zvolená firma korektní.

Zásada 4 – Žádejte o cenovou kalkulaci

Každá firma by vám měla bez problémů zhotovit předběžnou cenovou kalkulaci. Mnohdy se stává, že vám nastíní finanční rozmezí a pak podle detailnějšího zkoumání vašich požadavků sestaví konečnou kalkulaci. Sestavení cenové kalkulace je otázka několika desítek minut, u náročnějších projektů to mohou být i hodiny, má-li firma všechny podklady při ruce. V opačném případě počítejte s několika dny.

Co je zahrnuto v ceně a co ne?

Kalkulace se běžně sestávají z položek (definice pracovní činnosti) a jejího finančního ocenění. Usilujte o co nejdetailnější specifikaci všech činností a jejich ocenění. Základní struktura cenové kalkulace zahrnuje grafiku, kodérské práce, programátorské práce, zřízení webhostingu a domény. Vyžadujte, aby tyto částky a specifika práce byly zahrnuty i ve smlouvě o dílo.

Cenová kalkulace

  • Zahrnuje vždy nezbytně nutné položky.
  • I v průběhu prací se může pozměnit dodatečnými vícepracemi.
  • Konečnou kalkulaci vyžadujte vždy před započetím práce.

Zkušenosti z praxe

Přestože budete mít v ruce konečnou cenovou kalkulaci, vždy si vyžádejte od firmy ceník na dodatečné vícepráce. Měli by vám sdělit hodinovou sazbu, případně jednotkovou cenu, nebo kombinaci obojího.

Zásada 5 – Požadujte informace o všech změnách

Ať už má být vaše webová prezentace pěti stránková nebo to má být rozsáhlý magazín, pokaždé je průběh práce trochu odlišný než u jiných obdobných projektů. Firmě mohou onemocnět zaměstnanci či externí pracovníci, taktéž může přecenit svoje schopnosti nebo i vy může žádat o něco, co předtím nikdy nedělala, a tak nedokáže odhadnout přesně svoje možnosti.

Zdůrazněte svůj požadavek na informovanost

Ať už bude vývoj vaše e-shopu jakýkoliv, vždy firmu požádejte o intenzivní informovanost. Může se jednat o nenadálé vícepráce, dále také o výpadek softwaru, ztrátu zaměstnanců či cokoliv jiného. I samotné posunutí termínu zhotovení by vám měla firma v předstihu oznámit.

Mimořádné události

  • Mohou jimi být dodatečné požadavky z vaší strany.
  • I zkušená firma může narazit na problémy, které předtím neřešila.
  • Téměř žádné dílo se neobejde bez mimořádných událostí.

Zkušenosti z praxe

Častým nešvarem firem je skutečnost, kdy dodavatel předpokládá, že jejich práci dostatečně nerozumíte, proto nemá význam vám vše podrobně vysvětlovat. Opak je pravdou – solidní firma bude hledat způsob, jak vám vysvětlit, že něco musela změnit.

Zásada 6 – Neplaťte celou částku za e-shop předem

E-shopy na míru vychází v řádu na několik desítek tisíc. Pokud narazíte na firmu, která po vás bude chtít zaplatit celou částku předem, zbystřete, protože něco není zcela v pořádku! Vždy setrvejte na platbě zálohy nejvýše ve výši 50% z celé částky a zbytek doplaťte po předání a odzkoušení díla.

Proč platit zálohu a zbytek až po předání?

Sami jste se také setkali se situací, kdy jste platili zálohu. Bývá to často právě u smluv na zhotovení díla (např. rodinný dům, automobil, nábytek a jiné). Firmy si zálohou pokrývají nutné náklady pro případ, že by se cokoliv z jejich či vaší strany stalo a nedošlo tak ke kompletnímu zhotovení. Požadavek na zálohu je dnes běžnou praxí.

Zálohová faktura

  • Slouží jako doklad k zaplacení poměrné částky.
  • V konečné faktuře (daňový doklad) je pak uvedena celá částka včetně té zaplacené.
  • Není daňovým dokladem.

Zkušenosti z praxe

Pokud platíte jakoukoliv zálohu předem, vždy vyžadujte doklad o zaplacení. Některé firmy nemusí vystavovat přímo zálohou fakturu, ale daňový doklad s poloviční sumou. Na zbývající částku pak vystaví další zcela nezávislý daňový doklad.

Petra Mikulášková
Spravuji několik e-shopů, specializuji se na zbožové srovnávače a produktové kampaně, napsala jsem bestseller o vytváření internetových obchodů, jsem lektorkou Certifikace Heureky a také přednáším.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *